Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens voor canon 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens voor canon 60D

    hallo,

    ik ben op zoek naar een goede portretlens voor op mijn toestel.
    zijn er hier mensen die mij een bepaalde lens kunne aanraden?

    alsook zit ik met een vraag of een ef-s lens 50mm effectief 50mm is of dat er toch nog sprake is van de cropfactor? de ene zegt van nee en de andere van ja en daardoor geraak ik er ook niet meer uit welke te kiezen?

    alvast bedankt voor de reactie.
    Canon 60D / ef-s 18-135 / ef-s 55 -250 / ef 50 1:8 / speedlite 430 ex II

  • #2
    Re: portretlens voor canon 60D

    Alle maataanduidingen voor objectieven wordt aangeduid volgens het kleinbeeld formaat, 35mm.

    Als je een objectief wil aanschaffen moet je rekening houden met de cropfaktor. Ik geloof dat dat voor jouw toestel x1.6 is. Dus een 50mm wordt dan 80mm.

    Een 50mm prime is een heerlijke portret lens.
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: portretlens voor canon 60D

      50mm mag je x 1.6 doen op een canon crop (aps-c)
      heb ze zelf niet maar hier al vaak gelezen dat ze goed is als prime een 85mm1.8
      ik gebruik of mijn 50mm 1.8, niet de beste maar wel cheap as hell of 70-200 2.8 alsk de ruimte heb
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: portretlens voor canon 60D

        Oorspronkelijk geplaatst door gamain Bekijk bericht
        hallo,

        ik ben op zoek naar een goede portretlens voor op mijn toestel.
        zijn er hier mensen die mij een bepaalde lens kunne aanraden?

        alsook zit ik met een vraag of een ef-s lens 50mm effectief 50mm is of dat er toch nog sprake is van de cropfactor? de ene zegt van nee en de andere van ja en daardoor geraak ik er ook niet meer uit welke te kiezen?

        alvast bedankt voor de reactie.

        Alle lenzen die je aankoopt voor je 60D moet je met 1.6 vermenigvuldigen, een 17mm wordt 27.2 en een 300 wordt 480, zo is het nu éénmaal 't heeft zijn voordelen maar ook nadelen, ook eens kijken naar de Sigma 50mm, schijnt dat deze scherper is dan de Canon versie, Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM Canon
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

        Comment


        • #5
          Re: portretlens voor canon 60D

          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
          Een 50mm prime is een heerlijke portret lens.
          +1

          ik gebruik de 50mm 1.8 momenteel op een 40d
          Leuke lens, wat softer onder 2.8 maar desalniettemin geeft dit soms leuke effecten.
          Ooit volgt wel is een 1.4 vermoedelijk

          enige nadeel is wel dat je soms nogal dicht op je persoon zit en daarom neig ik zeker om ook een 85 1.8 aan te schaffen
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: portretlens voor canon 60D

            Ik heb de 50mm f/1.8 en de 85mm f/1.8 op een crop van 1.3
            Voor de 85mm moet je wel wat ruimte hebben om een full portret te maken, maar die lens is gewoonweg zalig. Zonder afbraak te doen aan de 50mm die zeker ook zijn nut heeft en die ik ook regelmatig gebruik. Maar zoals hierboven door een andere gebruiker reeds vermeld zal die ook bij bij mij ooit eens vervangen worden door de f/1.4.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: portretlens voor canon 60D

              Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
              Ik heb de 50mm f/1.8 en de 85mm f/1.8 op een crop van 1.3
              Voor de 85mm moet je wel wat ruimte hebben om een full portret te maken, maar die lens is gewoonweg zalig. Zonder afbraak te doen aan de 50mm die zeker ook zijn nut heeft en die ik ook regelmatig gebruik. Maar zoals hierboven door een andere gebruiker reeds vermeld zal die ook bij bij mij ooit eens vervangen worden door de f/1.4.
              Terecht. Ik heb de 50mm f1.4 en die is dik in orde! Haarscherp! Dit is eentje die eigenlijk in ieder fototas zou moeten zitten. Z'n prijs dubbel en dik waard!
              www.brunodyserinck.be
              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

              Comment


              • #8
                Re: portretlens voor canon 60D

                Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                Ik heb de 50mm f/1.8 en de 85mm f/1.8 op een crop van 1.3
                Voor de 85mm moet je wel wat ruimte hebben om een full portret te maken, maar die lens is gewoonweg zalig. Zonder afbraak te doen aan de 50mm die zeker ook zijn nut heeft en die ik ook regelmatig gebruik. Maar zoals hierboven door een andere gebruiker reeds vermeld zal die ook bij bij mij ooit eens vervangen worden door de f/1.4.
                Zoals bovengenoemde schrijver al zegt om een full frame portret te maken van je model zul je wat op grotere afstand moeten fotograferen ivm de cropfactor.

                Mijn eerste ervaring met de 85mm f/1.8 op een 7D was dat ik voor de deur van de (kleine) studio lag om foto's te maken van het model bij een liggende shoot. Maar voor het gezicht en eventueel gedeeltelijke body is de 85mm f/1.8 een scherpe en niet te dure lens.

                Ikzelf heb hem tweedehands gekocht 3mnd oud dus eigenlijk nieuw.

                Mischien is er in je kennissen kring iemand met een 50 en/of 85mm lens die je mischien even zou kunnen uitproberen om te kijken welke lens het beste uitkomt bij je wensen. Of je zou de lenzen mischien een dagje kunnen huren.

                Suc6 met je zoektocht.
                Canon EOS 5DMK3 en wat glas.

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens voor canon 60D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                  Alle maataanduidingen voor objectieven wordt aangeduid volgens het kleinbeeld formaat, 35mm.

                  Als je een objectief wil aanschaffen moet je rekening houden met de cropfaktor. Ik geloof dat dat voor jouw toestel x1.6 is. Dus een 50mm wordt dan 80mm.

                  Een 50mm prime is een heerlijke portret lens.
                  50mm is niet echt een portret lens. Althans niet voor hoofd-schouders. Vertekend nog altijd.. minimaal. Ook op crop.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens voor canon 60D

                    Oorspronkelijk geplaatst door gamain Bekijk bericht
                    hallo,

                    ik ben op zoek naar een goede portretlens voor op mijn toestel.
                    zijn er hier mensen die mij een bepaalde lens kunne aanraden?

                    alsook zit ik met een vraag of een ef-s lens 50mm effectief 50mm is of dat er toch nog sprake is van de cropfactor? de ene zegt van nee en de andere van ja en daardoor geraak ik er ook niet meer uit welke te kiezen?

                    alvast bedankt voor de reactie.
                    Ik raad je de Canon 85 1.8 aan. Betaalbaar en excellent.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment

                    Working...
                    X