Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

    Eff een vraag,

    Voor mijn macro opnamen gebruikte ik altijd een Sigma 150mm 1:2.8 APO DG HSM, bij mijn laatste opnames heb ik gebruik gemaakt van een AF-S micro Nikkor 105mm 1:2.8 G ED VR + Nikon AF-S teleconverter TC-17EII 1.7x.

    Persoonlijk vind ik de resultaten qua scherpte van de Nikkor 105mm combinatie beter dan de Sigma 150mm.

    Mijn vraag is nu als ik een vlinder zou fotograferen met een Nikkor AF-MICRO 200mm f/4.0 IF-ED D op zijn kortste afstand 50cm en met mijn Nikkor 105mm 1:2.8 G ED VR + Nikon AF-S teleconverter TC-17EII 1.7x op zijn kortste afstand 31cm.

    Welke combinatie zou die vlinder dan het grootst afbeelden.

    Toestel die ik gebruik is een Nikon D700

    Bedankt om mijn vraag te willen beantwoorden.

    Gr Luc
    http://luc-danneels.be/

  • #2
    Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

    Beiden hebben een basis vergroting van 1:1. Met een 1,7x converter op de 105mm vergroot je de 1:1 op de korste scherpstelafstand ook met 1,7x.

    Ofwel de combi 105mm+converter zal de vlinder groter afbeelden.


    Daartegen, is de 105 met 1,7x een "178,5mm" De achtergrond zal bij de 200mm dus meer gecomprimeerd zijn en daardoor makkelijker rustiger overkomen. Ook de werkafstand is groter...als laatste laat deze door zijn f4 tegenover f5.6 met de 1,7x converter meer licht door war focus krijgen makkelijker kan maken.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

      Goede avond Jeroen,

      Bedankt voor je info, het is natuurlijk altijd wat wikken en wegen wat het ideaal is, de 50cm werkafstand is iets gemakkelijker tegenover de 31cm zodat je niet op handen en voeten dichtbij moet sluipen om een vlinder te fotograferen.

      Wat betreft het meer licht doorlaten wat focus gemakkelijker kan maken, ik werk altijd manueel zodat ik dat ene puntje scherp kan stellen vb het kopje van een vlinder.

      Mijn Sigma 150mm zal ik verkopen daar de scherpte toch stukken minder is tegenover een Nikkor lens.

      Gr Luc
      http://luc-danneels.be/

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

        Het minder licht was ik vooral bedoeld voor de manuele focus. Je AF heeft hier "minder" last van dan je oog. Alhoewel het met een D700 wel goed te doen is.


        Hoewel ik overigens ook erg tevreden ben van mijn 105mm Nikkor...verbaast jouw constatering mij wel betreffende de Sigma 150mm. Doorgaans hoor ik érg goede verhalen over dit objectief (al is de OS versie licht beter).
        Last edited by jeroen.k; 6 juni 2012, 22:53. Reden: typo
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

          als ik morgen wat tijd heb zal ik eens een vergelijkende opname maken met die twee combinaties,

          gr Luc
          http://luc-danneels.be/

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

            Lijkt mij toch ook straf dat de nikon 105mm in combinatie met 1.7 converter scherper zou zijn dan de sigma 150mm.
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

              Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              Lijkt mij toch ook straf dat de nikon 105mm in combinatie met 1.7 converter scherper zou zijn dan de sigma 150mm.
              Ik volg dit draadje ook dan maar, lijkt interessant

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                hier dan de beloofde proef.



                Sigma 150mm 250s f16 afstand 50cm



                Nikon 105mm x 1,7 250s f16 afstand 50cm


                .
                http://luc-danneels.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                  Wat er me ook nu pas opgevallen is dat de Nikon 105mm van diafragma veranderd tussen oneindig en zijn kortste instel afstand.


                  Nikon 105mm oneindig is f2,8 op zijn kortste afstand is f4,8
                  Nikon 105mm + x 1,7 oneindig is f4,8 op zijn kortste afstand is f8

                  Sigma 150mm oneindig is f2,8 op zijn kortste afstand is f2,8


                  gr Luc
                  http://luc-danneels.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                    Hey Luc, voor mij bewijst deze proef maar één ding: je moet dringend je sensor poetsen

                    Voor de rest: wil je het scherpteverschil echt beoordelen (of ons er een oordeel over laten vellen) dan zal je toch een ander onderwerp moeten kiezen en een vergelijking op 100% posten. Het enige wat ik hier nu kan uit opmaken is dat de 105+1.7 een grotere vergroting geeft (wat logisch is). Qua scherpte zie ik geen enkel verschil maar dat kan op dit formaat ook onmogelijk beoordeeld worden.
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                      Ja klopt moet mijn spiegel en mijn lenzen nog poetsen, dat heb je na drie weken veldwerk in Zuid Frankrijk.

                      De foto’s kan je inderdaad moeilijk vergelijken, zal eens andere maken met een ander onderwerp.


                      Gr Luc
                      http://luc-danneels.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door boris165 Bekijk bericht
                        Ja klopt moet mijn spiegel en mijn lenzen nog poetsen, dat heb je na drie weken veldwerk in Zuid Frankrijk.

                        De foto’s kan je inderdaad moeilijk vergelijken, zal eens andere maken met een ander onderwerp.


                        Gr Luc
                        Altijd meegenomen, zo'n voorbeelden
                        Al bij voorbaat dikke merci !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door boris165 Bekijk bericht
                          Wat er me ook nu pas opgevallen is dat de Nikon 105mm van diafragma veranderd tussen oneindig en zijn kortste instel afstand.


                          Nikon 105mm oneindig is f2,8 op zijn kortste afstand is f4,8
                          Nikon 105mm + x 1,7 oneindig is f4,8 op zijn kortste afstand is f8

                          Sigma 150mm oneindig is f2,8 op zijn kortste afstand is f2,8


                          gr Luc
                          Dat is eigen aan een macro objectief. Ik ken de technische onderbouwing niet uit mijn hoofd, maar in ieder geval elk objectief van rond de 100mm heeft dit. Kan me niet voorstellen dat dat voor een langere macro anders werkt.

                          Het verschil is hierin dan niet het effectieve diafragma, maar of dit diafragma ook effectief wordt doorgegeven aan de camera en exif gegevens.

                          De test zegt me ook niet zoveel inderdaad
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                            Volg dit draadje ook met intresse

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 200mm versus Nikkor 105mm

                              Hier mee informatie over het effectief diafragma:


                              Een goed onderwerp voor een scherpte test is de tekst van een blikje frisdrank of een verfpot, dit omdat de tekst er strak op gedrukt staat . Met deze methode heb ik al mijn lenzen eens getest (met elk diafragma wordt een foto gemaakt) om te weten te komen welk diafragma het beste resultaat geeft. Voor de 105 micro met maatstaf 1/1 was dat van f/5.6 tot f/8.

                              Groeten,
                              Eric

                              Comment

                              Working...
                              X