Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens dilemma

    Ik heb een tijdje geleden hier een topic gepost over welk toestel voor Afrika werk/safari... . Bedankt voor jullie reacties daar! Ondertussen staat mijn D70 te wachten bij familie in het verre Limburg . Overmorgen kan ik hem eindelijk vasthouden! Daarnaast komt er hoogst waarschijnlijk een F75 backup... .
    Maar nu! Welke telelens???

    Nikon 80-400 VR f4.5-5.6
    Sigma 80-400 OS f4.5-5.6
    Zijn er hier gebruikers van de nieuwe Sigma OS? Lijkt me een goeie deal te zijn voor 1250 euro (foto Konijnenberg). De Nikon komt op 1500 euro... . Ik hou van de VR functie!
    Of toch de Bigma (Sigma 50 - 500 mm f 4.0-6.3) voor de extra 100 mm (voor 950 euro)?

    Primair gaat ie gebruikt worden in combinatie met mijn D70 (die ik met hand en tand ga proberen te verdedigen tegen diefstal, hopelijk lukt dat ook... )

  • #2
    de 50-500 geeft je naar boven toe 150mm meer (cropfactor!) en ook naar beneden toe ook wat extra... Maar geen VR/OS... Tussen de sigma 80-400 en de Nikon zou ik het niet weten. Optisch is de Sigma heel dik in orde, maar dat zal niet anders zijn voor de Nikon.

    Hopelijk zijn er die je wat meer op weg kunnen zetten...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Heeft de Nikkor een HSM motor? De Sigma in elk geval niet - het enige, maar belangrijke, minpuntje. Het zou me niet verbazen als deze twee optisch heel goed op mekaar lijken, want de Nikkor is door Sigma ontwikkeld.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        De Nikon 80-400 VR kost bij Corné van Iperen (www.cornevaniperen.com) 1350 eurotjes. Als je het snel uitspreekt valt het wel mee.....
        Een goedkoper adres heb ik nog niet gevonden op internet.

        Voor wat betreft de Nikon: die heeft AFS, dat wil zeggen snelle en (min of meer) geruisloze autofocus.

        Met de beide Sigma's heb ik geen ervaring.
        Corné heeft in ieder geval de Sigma 80-400 in zijn assortiment, maar heeft er geen prijs bij vermeld. Het zou me niet verbazen als hij ook daarmee goedkoper is dan Konijnenberg.

        Succes met je zoektocht en vooral met de reis.

        Ben
        Ben,
        Nikon D2X, D100, D70
        Lenzen: Nikon 10.5 fisheye, 50 1.4D, 70-200 VR, 300 F4
        Tamron 17-35, 28-75, 90
        Sigma 170-500,
        Nikon SB 800

        Comment


        • #5
          De 80-400 VR Nikkor heeft geen AFS, dat weet ik zeker.
          De beide 80-400 lenzen zijn dus 'traag', maar wat is traag ?

          Mijn Tokina f2.8 28-70 is ook traag, maar focust sneller dan een 28-135 USM ?!?

          Testen is hier de boodschap.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tom
            De 80-400 VR Nikkor heeft geen AFS, dat weet ik zeker.
            De beide 80-400 lenzen zijn dus 'traag', maar wat is traag ?
            Traag zijn ze niet, maar ze zouden sneller kunnen - vandaar dat ik het een minpunt noem. Ik zie het als een gemiste kans om een echt aantrekkelijke lange lens te bouwen.

            De 50-500 is echt een fantastische lens op een dSLR met crop, maar als de dag komt dat ze dezelfde met OS op de markt brengen, zal ik geen seconde twijfelen. Zoals de zaken nu liggen, hou ik liever wat ik heb.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Zelf ben ik een zeer fervent gebruiker van de Sigma 50-500mm.
              Dat die nu geen "stabilisatie" heeft maakt mij niks uit.
              Ik mag dan wel een bijnaam hebben ("the human tripod" volgens dpreview ), maar aangezien de moderne DSLR's zonder problemen met hoge ISO-waarden kunnen gebruikt worden is die stabilisatie niet meer zo'n noodzaak - net als f2.8 trouwens om een haalbare sluitersnelheid te krijgen voor de langste telestand.
              Het enige nadeel van de 50-500 is z'n gewicht maar een paar namiddagen powertraining met de nadruk op bi-en triccepts kunnen wonderen doen .
              Trouwens, Z900 gebruikt de 50-500mm voor indoor-modellenshootings zonder flits en zonder statief ... Wat wil je nu nog meer ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Originally posted by jaja
                Wat wil je nu nog meer ...
                OS, om toch een ISO-waarde lager te kunnen schieten bij minder dan ideaal licht. ISO800 is heel goed te doen op de 10D, maar als ik ISO400 kan schieten, zal ik niet twijfelen. Bovendien, als je op lange focusafstanden (zeg maar 50 meter en meer) op 500mm uit de hand schiet, heb je zelfs bij 1/2500s al geen optimale scherpte meer - wel vaak voldoende, maar niet optimaal. Sommigen schrijven dat gemakkelijkheidshalve toe aan atmosferische vervormingen, maar ik merk toch een zuiverdere weergave van fijne details als ik op statief fotografeer. Nochtans durf ik ook te stellen dat ik een vaste hand heb...

                Zeggen dat stabilisatie of statief een noodzaak is bij lange lenzen, is onzin; zeggen dat IS weinig uitmaakt als je sluitertijd snel genoeg is, vind ik ook overdreven. Je hebt gelijk dat hoge ISO de sluitertijden kan opleveren die je nodig hebt voor 500mm (x1.6), maar bij dergelijke brandpunten volstaat dat niet altijd. Het is niet voor niets dat een lange prime bij Canon met een IS wordt uitgerust die je op statief aan moet zetten.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  je wint geen extra 100mm bij die 50-500 omdat het geen werkelijke 500mm is en ik persoonlijk ben een voorstander van beeldstabilisatie, eens je het gewoon bent op een tele wil je zeker niet meer zonder, ok op de huideige dslr's is iso 400 of zelfs 800 goed te doen maar ik schiet men plaatjes liefst op iso 200 en als het kan zelfs op iso 100
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                  Comment


                  • #10
                    Als je de lens voor Afrika koopt, kun je misschien het beste voor de 50-500 gaan doordat je daar licht genoeg hebt, en dus snelle sluiter genoeg zult hebben voor scherpe fotos
                    Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                    Comment


                    • #11
                      Licht genoeg in Afrika Ik ben er nog niet geweest maar de dagen zijn er kort en veel dieren zijn alleen te zien bij zonsopgang en zonsondergang en dan zal je zeker niet teveel licht hebben.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Hoe langer de tele, hoe groter het belang van VR,OS,IS...
                        Persoonlijk zou ik voor de Nikon gaan (kijk misschien eens op E-bay, daar vind het hem zeker aan een lagere prijs).
                        mvg
                        Jos
                        http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Lazy Charles
                          Licht genoeg in Afrika Ik ben er nog niet geweest maar de dagen zijn er kort en veel dieren zijn alleen te zien bij zonsopgang en zonsondergang en dan zal je zeker niet teveel licht hebben.
                          Daar had ik dus ook al aan gedacht! Ik leun meer naar de VR lens op het moment, nog even afwachten wat de prijs van de Sigma is bij Corné Van Iperen (bedankt voor de typ, iemand ervaring met deze shop trouwens?) en als die een pak minder is dan de Nikon, denk ik toch voor de Sigma te gaan. De EX lensen van Sigma zijn kwalitatief hoogstaand en ik dacht misschien ook verder te investeren in een teleconverter en een aantal andere Sigma's... . Ik laat het wel weten als het zover is. Ondertussen is de D70 geleverd, maar het opladen van die batterij duurt zooooo lang ;-)

                          Comment


                          • #14
                            zeer tevreden van corné van iperen
                            zie maar:
                            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=44642
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                            Comment


                            • #15
                              En jk, al iets meer van ervaring met de sigma 80-400 ?

                              Ik zit momenteel ook te twijfelen tussen de nikon 80-400 en de sigma 80-400, en de sigma 50-500 (ik heb nog tijd voor te twijfelen, tot corne uit verlof terug is, maar 'k ben aan het rondkijken).
                              To make your dreams come true, wake up

                              Comment

                              Working...
                              X