Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hellisheidi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hellisheidi


    Stoom die uit de turbines bij de Hellisheidi geothermische elektriciteitscentrale. Het geluid van een boeing is stilletjes in vergelijking.


    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

  • #2
    Re: Hellisheidi

    Euh, Helen, dat zijn dus wel de geluidsdempers waarover je nu praat

    Comment


    • #3
      Re: Hellisheidi



      Ennuh... wat is nu stoom en wat zijn de wolken ?

      Nice shot !
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #4
        Re: Hellisheidi

        Indrukwekkende foto.
        De wolkenmachine staat er knap op.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Hellisheidi

          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht


          Ennuh... wat is nu stoom en wat zijn de wolken ?

          Nice shot !
          Stoom zijn wolken, anders is het gewoon ... water

          Hier maken ze de wolken dus knap beeld
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Hellisheidi

            knap gedaan.
            wat was je exif..?
            grt,.bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Hellisheidi

              Off topic

              Helen, een vraagje. Er zijn een paar bergruggen die Hellisheidi heten
              Ik dacht dat er maar twee plaatsen waren waar ze stoom tot electriciteit verwerken, de grootste is bij Krafla. Als je zegt Hellisheidi dan denk ik spontaan een de boorputten bij Nesjavellir in het zuiden nabij Hveragerdi. Mag ik eens weten waar dat echt is ?

              Voor wie het interesseert, die grote cilinders zijn dus geen generatoren maar dempers. Af en toe moet er zo'n put "gepurgeerd" worden en die demper verandert een ondraaglijk hoog fluitend geluid in een veel lager donderend geluid. Wel behoorlijk imponerend als je er vlak bij staat : de platen en de buizen staan te trillen van het geluid.
              Dit soort verzadigde stoom wordt niet langsheen de turbinebladen geblazen, daarvoor wordt die stoom eerst gedroogd en gedemineraliseerd en dan krijgt hij het gedrag van een heet gas onder hoge druk. Meer nog : is hij zelfs onzichtbaar. Vergelijk het met een waterketeltje : vlak na de "tuit" zie je geen stoom omdat het daar nog zeer heet is, een klein stukje verderop zie je de "stoomwolk" verschijnen als hij in contact komt met de koudere buitenlucht. De mineralen die worden afgevoerd met het spoelwater vormen oa het speciale water van de blue lagoon.

              Dit is een ervaring die in feite niet te fotograferen is zonder de realiteit geweld aan te doen.
              In feite moet je daar filmen, net zoals op enkele andere locaties in IJsland. Dit lijkt een vredig tafereeltje maar van dichtbij is dit niet zo'n geruststellende ervaring.
              In de buurt van de Viti hebben ze een aantal jaar geleden de fout gemaakt om tot in de magmakamer te boren, de boel kon niet meer voldoende gekoeld worden en is ontploft. Er zijn stukken teruggevonden tot 2 km verder. Gelukkig was iedereen op dat moment al ver weg naar huis. De plaats is tegenwoordig bekend als "själv skapad viti". Vertaal : zelf geschapen hel. Een boorgat hoort dus te stoppen in de hete vaste rotsen, die voeren de warmte op een gecontroleerde manier aan.

              On topic (ik kon het weer eens niet laten, je bent IS-freak of je bent het niet moet je maar denken)

              Maar de combinatie stoom/wolken is verdorie goed gevonden. Als je daar op een koude dag rondloopt voel je permanent een heel lichte motregen omdat de warme stoom afkoelt tot kleine druppeltjes. Maar dat zal je wel ondervonden hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Hellisheidi

                Ik ga je niet helemaal quoten, Paul, maar ik vind dit heel nuttige info ! Bedankt !

                Frans, ik weet dat stoom wolken zijn, maar ik zocht naar het onderscheid tussen de stoomwolken en de "weer"wolken....
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: Hellisheidi

                  Inderdaad mooi hoe de stoom en de wolken zich moeilijk laten onderscheiden!
                  D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                  500px FaceBook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hellisheidi

                    @ Helen: idd jammer dat er geen geluid bij is..ik weet wat je bedoelt...
                    Knappe plaat en goed gezien hoe die beide wolkensoorten zich vermengen met elkaar

                    @PaulM: Ik heb weer wat bijgeleerd...merci voor de info...
                    facebook

                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hellisheidi

                      Bedankt iedereen voor de reacties en uitleg.

                      Helen, een vraagje. Er zijn een paar bergruggen die Hellisheidi heten
                      Ik dacht dat er maar twee plaatsen waren waar ze stoom tot electriciteit verwerken, de grootste is bij Krafla. Als je zegt Hellisheidi dan denk ik spontaan een de boorputten bij Nesjavellir in het zuiden nabij Hveragerdi. Mag ik eens weten waar dat echt is ?
                      Paul, deze is ook in de buurt van Hveragerdi.



                      Af en toe moet er zo'n put "gepurgeerd" worden en die demper verandert een ondraaglijk hoog fluitend geluid in een veel lager donderend geluid. Wel behoorlijk imponerend als je er vlak bij staat : de platen en de buizen staan te trillen van het geluid.
                      Toen ik daar was waren er drie (uit beeld) die de hoog fluitend geluid maakte en die in beeld maakte de laag donderend geluid. Juist die laatste voelde erg schadelijk aan. Ik heb maar even daar gestaan en toen weer direct terug de auto in met gesluiten ruiten.
                      Last edited by Helen; 6 juni 2012, 21:32.
                      vriendelijke groeten, Helen
                      Updated WWW.HELENICA.NL
                      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hellisheidi

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        knap gedaan.
                        wat was je exif..?
                        grt,.bouk.
                        15mm f10 1/100sec ISO 200 ev+1/3. Dit was een tegenlicht shot. Ik heb op mijn histogram gekijken en zo ver mogelijk naar rechts geschoten om ook goed detail in de schaduwen te krijgen.
                        vriendelijke groeten, Helen
                        Updated WWW.HELENICA.NL
                        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hellisheidi

                          Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                          Bedankt iedereen voor de reacties en uitleg.

                          Paul, deze is ook in de buurt van Hveragerdi.


                          Oef, ik dacht al: dat wist ik helemaal niet maar nu lees ik dat de centrale pas is opgestart in Oktober 2011. Ik was er in Juli en Augustus niet. Vorige keer was in 2006 en toen waren ze nabij Hellisheidi de eerste boorputten aan het maken, geen idee dat het ook ging over elektriciteitsproductie. Alweer iets bijgeleerd, ik zal het zeggen aan mijn dochter die eind Juni vertrekt. Merci.
                          Ik wist dat in Nesjavellir de boorputten liggen die Reykjavik van warm water voorzien, vandaar mijn verwarring.
                          Ben je op de plaats geweest waar de hete rivier mengt met de koude rivier en waar je de badtemperatuur kiest in functie van de plaats ?

                          Paul

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hellisheidi

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Ben je op de plaats geweest waar de hete rivier mengt met de koude rivier en waar je de badtemperatuur kiest in functie van de plaats ?

                            Paul
                            Nog niet, maar bij goed weer gaan we Zondag dat doen. Ik vertrek morgen!
                            vriendelijke groeten, Helen
                            Updated WWW.HELENICA.NL
                            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hellisheidi

                              Goede reis, Helen ! Kijk al uit naar jouw volgende reeks
                              Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                              Nog niet, maar bij goed weer gaan we Zondag dat doen. Ik vertrek morgen!
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment

                              Working...
                              X