Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Woestijnskeletten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Woestijnskeletten




    >Klik hier voor grote versie<


    De jaarlijkse Namibië workshop is een paar dagen geleden afgelopen, en momenteel zit ik in Zuid Afrika ter voorbereiding van een nieuwe. Hoewel dit al mijn tiende bezoek aan Namibië was, verveelt het voor geen moment. Het is een absoluut voorrecht om in de betoverende landschappen van dit prachtige land te mogen rondlopen en en er te fotograferen.

    Wonderlijk is het dat ik na al die jaren nog steeds nieuwe composities zie die ik in de jaren ervoor kennelijk over het hoofd heb gezien. En dat terwijl ik de locaties allemaal kan dromen en de meeste bomen en rotsen in foto's van anderen kan herkennen. Blijkbaar werken je hersenen de ene keer anders dan de andere. De ene dag kost het moeite om ook maar één fatsoenlijke foto te maken, de volgende dag zie je opeens overal de composities voor het oprapen liggen. Inspiratie is een vreemd ding.

    Dit groepje bomen heb ik tijdens de workshop van vorig jaar voor zonsopgang gefotografeerd, gebruik makend van de rode voorgloed die alleen voorkomt als er wolken zijn om het licht te reflecteren. Na het nodige heen en weer manoeuvreren koos ik dit standpunt. Een andere mogelijkheid was er wat mij betreft niet, want de kleinste verandering in standpunt leverde onmiddellijk overlappingsproblemen op.

    Marsel
    Last edited by Marsel van Oosten; 14 juli 2012, 09:27.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Woestijnskeletten

    Das een mooie.
    Het lijkt wel net een tekening...
    Eerlijkheid gebied me toch te zeggen dat het allemaal wat onnatuurlijk over komt....
    Maar ik heb dan ook nog nooit zo een landschap in het echt gezien...
    Strak afgelijnde duinen rand met een licht waar ik nog kop of staart van krijg....
    Ik kan me zelf niet afvragen welk tijdstip met het zien van deze plaat wanneer hij gemaakt is.Ik vermoed bij valavond.
    Als de lucht nog zoveel licht reflecteerde dan kan ik me dat allemaal levendig voorstellen maar nu ben ik in de war.

    Maar kom het is het resultaat wat telt en dat boeit me enorm.
    De compositie is super.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #3
      Re: Woestijnskeletten

      Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
      Ik kan me zelf niet afvragen welk tijdstip met het zien van deze plaat wanneer hij gemaakt is.Ik vermoed bij valavond.
      Als de lucht nog zoveel licht reflecteerde dan kan ik me dat allemaal levendig voorstellen maar nu ben ik in de war.
      Pascal - wel even mijn tekstje lezen he.

      De foto is genomen voor zonsopgang. Als er geen wolken in de lucht zijn, dan gebeurt er meestal niet veel, maar als er wel wat wolken zijn, dan reflecteert de rode gloed van de zon (die dan nog schuilgaat achter de horizon) op de wolken, en die wolken kleuren vervolgens het landschap. De wolken zijn op zo'n moment als het ware een soort reflector.

      Ik zorg dat ik altijd voorbereid ben op dit moment als ik zie dat er wolken zijn, want ik vind het vaak mooier dan zonsopgang zelf. De combinatie van laag contrast en pastelkleuren vind ik erg mooi.

      In deze foto wordt het effect versterkt door het feit dat de grond hier bijna wit is - wit neemt snel de kleur aan van het licht en weerkaatst het bovendien ook weer. Met een donkere voorgrond was dit effect vele malen kleiner geweest.

      Dank voor je commentaar!
      Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

      Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

      Comment


      • #4
        Re: Woestijnskeletten

        Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
        Pascal - wel even mijn tekstje lezen he.

        De foto is genomen voor zonsopgang. Als er geen wolken in de lucht zijn, dan gebeurt er meestal niet veel, maar als er wel wat wolken zijn, dan reflecteert de rode gloed van de zon (die dan nog schuilgaat achter de horizon) op de wolken, en die wolken kleuren vervolgens het landschap. De wolken zijn op zo'n moment als het ware een soort reflector.

        Ik zorg dat ik altijd voorbereid ben op dit moment als ik zie dat er wolken zijn, want ik vind het vaak mooier dan zonsopgang zelf. De combinatie van laag contrast en pastelkleuren vind ik erg mooi.

        In deze foto wordt het effect versterkt door het feit dat de grond hier bijna wit is - wit neemt snel de kleur aan van het licht en weerkaatst het bovendien ook weer. Met een donkere voorgrond was dit effect vele malen kleiner geweest.

        Dank voor je commentaar!
        Das duidelijk Marsel.
        Ik had je text gelezen maar blijkbaar had ik dat deel gemist.
        Goed dat je het vermeld...

        Bedankt voor de opheldering.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Woestijnskeletten

          specialleke maar mooi
          bijna abstract
          een Magritte of Picassoke ?
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: Woestijnskeletten

            Dit is inderdaad een 'specialleke'...
            Vermoedelijk Susvlei (Namibie) of in die aard
            Ik heb er zo al veel - ook heel mooie - zien passeren (ook van jou), maar deze spant toch de kroon
            Echt chique Marsel !!!!

            Comment


            • #7
              Re: Woestijnskeletten

              Prachtig.
              Hier is inderdaad goed te zien, dat hier goed over nagedacht is. Moelijk om de takken/wortels elkaar niet te overlappen. Erg knap
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

              Comment


              • #8
                Re: Woestijnskeletten

                Dit zijn idd kleuren die we hier in ons Europa weinig meemaken, ik heb dit ook een paar keer meegemaak tijdens mijn New-Zealand tour... Ongeloofwaardig als je er zelf niet was...

                Compositorisch en technisch weer een gelikte opname

                Leuk ook die wandelende tak op de voorgrond...


                Ik wil de pret niet bederven, maar er mag hier maar 1 foto per dag in dit subforum gepost worden. Voor mij geen probleem, het mochten er zelfs 10 zijn van dit kaliber !
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: Woestijnskeletten

                  speciale kleurkes, maar heel knap!
                  facebook

                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Woestijnskeletten

                    Heel knap beeld...zowat het beste wat ik van deadvlei kon vinden op het web. Zalig zacht licht.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Woestijnskeletten

                      Beangstigend mooi landschap. Is het einde dan toch nabij?
                      "Just do it !"

                      http://jr52.be/index.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Woestijnskeletten

                        Een beetje surrealistisch - ik dacht even aan Margritte of Dali...
                        Onwerkelijke plaat, sterk werk !
                        Greetz, Kariboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Woestijnskeletten

                          Dit lijkt idd.op een tekening maar wel op een héél mooie dan
                          Mvg,
                          Eddy
                          Smaken verschillen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Woestijnskeletten

                            Super!
                            Het raar licht met verder ook afwezigheid van enige schaduw in dergelijk landschap werkt erg vervreemdend maar elementen die dat gevoel versterken dragen nu net bij tot de foto.
                            D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                            500px FaceBook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Woestijnskeletten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                              ......


                              Ik wil de pret niet bederven, maar er mag hier maar 1 foto per dag in dit subforum gepost worden. Voor mij geen probleem, het mochten er zelfs 10 zijn van dit kaliber !
                              yep en let nog even op:
                              7.13.11. Signatures of Handtekeningen
                              _________
                              maar tis weer een prachtige foto, zeker in het groot.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X