Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Videograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Videograaf




    >Klik hier voor grote versie<


    In Maart heb ik uitgebreid in IJsland gereisd voor het opzetten van een fotografiereis naar dit spectaculaire land. Ik wilde behalve alle voor de hand liggende locaties vooral ook onbekende plekjes ontdekken en fotograferen, en heb dat ook gedaan, maar uiteraard heb ik de iconen niet links laten liggen.

    Een van de meest bekende plekken in IJsland voor fotografen is ongetwijfeld het gitzwarte lavastrand bij Jökulsarlón. Stukken ijs die van de gletsjer zijn afgebroken spoelen uiteindelijk op het strand aan en dat levert surrealistische plaatjes op.

    Een van de dingen die mij was opgevallen tijdens mijn voorbereiding, was dat vrijwel geen enkele fotograaf op deze locatie gebruikt maakt van mensen in de foto. Gevolg is dat ik geen goed idee had van de grootte van de stukken ijs die ik in de foto's op het internet tegenkwam. Pas toen ik er zelf stond, zag ik dat de ijsbrokken veel groter waren dan ik dacht. Dat was dan ook de reden dat ik besloot om vooral een paar foto's te maken met een menselijk element erin als schaalreferentie.

    In dit geval heb ik mijn vrouw Daniella gefotografeerd die tussen de stukken ijs stond te filmen. Nu zie je pas hoe groot de stukken ijs zijn, maar op sommige dagen waren ze vele malen groter dan dit. Het was op deze ochtend flink bewolkt, en dat gaf mooi zacht, contrastarm licht. Ik heb een sluitertijd van een halve seconde gebruikt om het terugtrekkende water te benadrukken.

    Overigens is de videoclip die Daniella heeft gemaakt van onze reis het bekijken meer dan waard: Iceland Winter Wilderness (videoclip)
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: De Videograaf

    super foto, inderdaad een gekende plaats.


    video mag er net zo goed wezen hoor!
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: De Videograaf

      De foto is zéér knap maar voor mij moest (het mag natuurlijk wel) je vrouw hier niet op het plaatje.
      Ik heb daarnet haar video bekeken, je mag haar feliciteren
      Mvg,
      Eddy
      Smaken verschillen

      Comment


      • #4
        Re: De Videograaf

        Knappe foto In het grote formaat zie ik wel rare blekere rechte lijnen rondom de videografe (boven hoofd en rugzak)Er zit ook volledig rondom het statief en de persoon(en alleen daar en nergens anders in de foto) een witte rand zoals je soms ook bij te veel verscherping kan opmerken.Knip en plakwerkje gemaakt of gewoon toeval
        Last edited by RUPSELKOPKE; 5 juni 2012, 10:57.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: De Videograaf

          mooie opname maar ook zeker de video.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: De Videograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            In het grote formaat zie ik wel rare blekere rechte lijnen rondom de videografe (boven hoofd en rugzak).....knip en plakwerkje gemaakt of gewoon toeval
            Geen knip en plakwerkje, ook geen toeval. Je ziet waarschijnlijk een dun contrastlijntje dat je eigenlijk niet zou moeten zien. Ik zie het op mijn monitor niet, maar als het contrast op je scherm heel hoog staat, en de helderheid ook, dan wordt het opeens duidelijker. Als je andere lijntjes ziet, dan zie ik die in ieder geval niet.
            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

            Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

            Comment


            • #7
              Re: De Videograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
              Geen knip en plakwerkje, ook geen toeval. Je ziet waarschijnlijk een dun contrastlijntje dat je eigenlijk niet zou moeten zien. Ik zie het op mijn monitor niet, maar als het contrast op je scherm heel hoog staat, en de helderheid ook, dan wordt het opeens duidelijker. Als je andere lijntjes ziet, dan zie ik die in ieder geval niet.
              Dit (200%)is wat ik eigelijk bedoel met blekere lijntje volledig rondom videograaf en statief. Waar zwart op wit zit zou je dit kunnen verwachten....maar daar waar zwart op grijs over gaat zou je het minder zichtbaar moeten zijn .Dit "verschijnsel" is ook nergens anders in de ganse foto te zien. Maar goed Marcel.....het zal wel aan mijn pc scherm liggen dat enkel plaatselijk teveel contrast geeft....en er is ook niemand anders die het opgemerkt heeft.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: De Videograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Waar zwart op wit zit zou je dit kunnen verwachten....maar daar waar zwart op grijs over gaat zou je het minder zichtbaar moeten zijn .Dit "verschijnsel" is ook nergens anders in de ganse foto te zien. Maar goed Marcel.....het zal wel aan mijn pc scherm liggen dat enkel plaatselijk teveel contrast geeft....en er is ook niemand anders die het opgemerkt heeft.
                Als ik flink inzoom op de originele nef, dan zie ik die lijntjes op heel veel plaatsen. Scherpte is niets anders dan randcontrast, en juist waar de scherpte en het contrast hoog is verschijnen dit soort lijntjes. Met zwart op wit zie je het juist niet, want een wit lijntje zie je niet op een witte achtergrond.

                Veel mensen denken dat dit soort lijntjes altijd het resultaat zijn van oververscherpen, maar zelfs als je inzoomt op scherpe, contrastrijke elementen in je foto op een egale toon, dan zie je ze meestal vrij goed. Takken tegen een blauwe lucht bijvoorbeeld.

                Het fenomeen kan dus plaatselijk te zien zijn, terwijl het feitelijk een globaal fenomeen is. Ik zou je scherm niet meteen weggooien.
                Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                Comment


                • #9
                  Re: De Videograaf

                  Knap, en niet op z'n minst het filmpje
                  Webstek in opbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: De Videograaf

                    Knap beeld hoor De ijskristallen zijn hier toch een pak groter dan toen ik er was
                    de videografe hoefde er voor mij ook niet op, al stoort het mij niet...
                    De video vind ik persoonlijk heel erg leuk, omdat ik zo nog eens de plaatsen terug zie waar ik zelf een paar weken geleden stond.

                    Eén opmerking (niet dezelfde als hierboven denk ik), maar op de grote versie die ik 3 duidelijke lijnen in de lucht rond de persoon (een boven het hoofd, eentje links er van en 1 links van de rugzak). Ik heb het niet over contrastlijnen of halolijnen die de figuur omlijnen, maar echt drie lijnen die los van de persoon staan...
                    facebook

                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: De Videograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      ....en er is ook niemand anders die het opgemerkt heeft.
                      Toch wel Peter...Net toen ik de foto bekeek hier op mij Mac scherm ook die rare lijntjes rondom.
                      Het zijn details die je normaal gezien niet als gerenommeerd fotograaf over het hoofd (mag) kan zien..
                      De video graaf had er voor mij niet op gehoeven.
                      Maar het blijft uiteraard een boeiend reportage werk.

                      Het filmpje is trouwens om te watertanden.....
                      Last edited by Jacobs Pascal; 5 juni 2012, 14:30.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: De Videograaf

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                        Eén opmerking (niet dezelfde als hierboven denk ik), maar op de grote versie die ik 3 duidelijke lijnen in de lucht rond de persoon (een boven het hoofd, eentje links er van en 1 links van de rugzak). Ik heb het niet over contrastlijnen of halolijnen die de figuur omlijnen, maar echt drie lijnen die los van de persoon staan...
                        Ik zie als ik mijn scherm kantel inderdaad de 'losstaande' lijntjes die je bedoelt. Dat zijn bij nader inzien waarschijnlijk ook de lijntjes die Rupselkopke bedoelt. Die lijntjes zie ik niet in de kleine versie, en ook niet in mijn origineel. Het is mij een raadsel hoe ze daar zijn gekomen, wellicht is het het gevolg van compressie.

                        Er is in het origineel verder een bovengemiddelde contrastlijn rondom contrastrijke elementen te zien, typisch voor de D3x. Het enige wat ik daaraan kan doen is het handmatig wegklonen ervan. Hopelijk heeft de D800 er minder last van.
                        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                        Comment


                        • #13
                          Re: De Videograaf

                          verrassend hoe groot het ijs is, ik heb al redelijk wat foto's gezien van daar, maar nu krijg ik een formaat bij.
                          De film is prachtig

                          Comment


                          • #14
                            Re: De Videograaf

                            Mooie foto en schitterende video!

                            Comment


                            • #15
                              Re: De Videograaf

                              prachtige scene en mooi vastgelegd
                              speciaal

                              prachtige video
                              Last edited by Dirtyharry71; 5 juni 2012, 19:37.
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X