Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma DP1 en DP2 Merill

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma DP1 en DP2 Merill

    Had deze nog niet zien passeren hier...en het bericht van de Sony compact met "grotere sensor" deed me even zoeken naar deze camera's weer...

    Dit is nu een camera die ik graag in de binnenzak zou willen..! Als oud Sigma SD14 gebruiker weet ik wat de mogelijkheden zijn met een Foveon sensor...en trust me..die zijn fenomenaal! De scherpte en kleuren die ik uit die 4,6 Megapixel (x3 = 14 Megapixel marketing...rond de 8-10 (vergelijkbaar, extrapoleerbaar) megapixel werkelijk) kreeg. Ik denk/vermoed dat Nikon met de D800E pas een camera heeft die dat evenaart...dit niet alleen doordat Foveon per kleur alle data vast legt...maar ook (of misschien juist) omdat de Foveon daardoor geen lowpass filter heeft (en geen moiré kent...).

    Met de 15,3 Megapixel (x3=46 Megapixel marketing, hopelijk vergelijkbaar met SD14...dus rond de 30 MP (vergelijkbaar, extrapoleerbaar) werkelijk).

    De Sigma DP serie was de eerste compact met vaste lens en APS-C size sensor...maar zoals alle Sigma camera's nooit echt een succes geworden helaas. Sigma kennende zal de lanceerprijs ook weer veels te hoog liggen (De SD1 was ooit gelanceerd op 8000 euro), maar na afroming wellicht een zeer zeer zeer interessante camera voor in de binnenzak van de serieuze fotograaf! (Fullress RAW bestanden zijn 45 mb!)...Het verschil tussen de DP1 en de DP2 zijn de lens (19mm f2.8 vs 30mm f2.8 )...

    Sigma SLR camera's zijn, helaas, SLR's met een erg goede sensor...in een "slecht/verouderd" jasje...als SLR teveel issues, zoals ouderwetse AF, traag, klein buffer, weinig instelbaar op de camera...

    Maar die sensor in een dergelijke compact...dat is gewoon feest! Het is zeker geen ISO monster...(kleurruis en kleur verlies op hogere ISO's)...maar op ouderwetse ISO waarden denk ik dat er geen betere zakvriend gaat zijn


    Erg benieuwd naar de lanceerprijs...en de eerste reviews...

    Wat leesvoer...voor de mensen die deze nog niet tegen waren gekomen...



    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Sigma DP1 en DP2 Merill

    Werk zelf geruime tijd met een steeds bij de hand "Sigma DP2s" en heeft een vast 24,2mm f 2.8 objectief. Is uiterst geschikt voor landschap, stilleven en portret. In RAW maakt de DP2s unieke detailfoto's, doch 400 ISO is de ruisloze limiet. Deze geven vaak de indruk 3-D te zijn.
    In 2010 is Canon van zijn stoel gevallen toen testen aantoonden dat de 4,8 MP Sigma DP2s bijna evenwaardig was aan het 21 MP prestigetoestel Canon 5D mk II,.. voor de iso meerwaarde van de Canon 5D mk II betaalde men 2.000 euro extra. ( zie o.a. test : http://www.fotografen-welt.de/blog/2...gma-dp2s-test/ ).
    Sinds dan is Canon aan het werk gegaan en heeft op 30 juni 2011 een Patentaanvraag gedaan met No. 2011-129785 voor een Canon 3 Layer Image Sensor, een die het Foveon type in iso waarschijnlijk sterk zal overtreffen.
    Bij de nieuwste "Sigma SD1" is na de prijswijziging (nu 1.995 euro/body) de naam "Merrill" toegevoegd en is het mogelijk ruisloos te gaan tot 1.600 ISO.



    Heute seht ihr ein Testshooting mit der neuen Sigma SD1.Thema des Shootings: Make-Up, Close-up PortraitVielen Dank an Stephie von sb-makeup.de !Ich muss sage...

    Comment


    • #3
      Re: Sigma DP1 en DP2 Merill

      Die vergelijking herinner ik me nog wel, die hadden ze met de SD14 gedaan. Uiteraard wel met foto's die sterk in het voordeel van de Sigma waren (moiré gevoelig, veel dunne rode lijnen op een blauwe achtergrond...) maar evengoed een erg leuke test...waarbij praktische bruikbaarheid van de Canon natuurlijk meer vlakken dan enkel ISO de Sigma overtrof...met name voor detail opnamen met veel kleur bracht de Sigma een behoorlijke voorsprong op tafel.

      De SD1 Merill is exact dezelfde als de originele SD1, maar inderdaad flink in prijs verlaagd. Niet zo gek ook...wie wil een Sigma SD1...als je voor hetzelfde geld het vlaggenschip van Canon of Nikon kan kopen....of wat bijleggen en een Pentax middenformaat...


      Overigens kon ik met de SD14 al redelijk ruisvrij tot ISO 800, als de lichtomstandigheden maar ideaal waren. Bij normaal gebruik was ISO 400 voor nood, en liever niet hoger als ISO 200.

      De DP's hadden nooit zoveel aantrekkingskracht op me, vooral omdat ik de sensor al kende van de SD14...maar nu met de 15,3 MP...dat wordt een pittige camera voor de pure fotograaf (want filmen doet ie niet...althans...tenzij je VGA filmen wilt noemen...)
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma DP1 en DP2 Merill

        Met vakantie neem ik meestal wel een goede camera mee, maar natuurlijk vanwege het gewicht niet de zwaarste en ook niet te zware lenzen. Laatst was ik door de foto's van de laatste tien (digitale) vakanties aan het snuffelen, en het viel me ineens op dat de foto's van een bepaald jaar uitzonderlijk scherp waren, met veel details erin. Dit viel écht op! Ik ben toen in de exifs gaan neuzen en wat bleek, het waren de foto's van de Sigma DP1 die ik destijds als enige camera mee naar Italië had genomen.
        Ik ben nu vast van plan vóór de komende zomervakantie de Sigma DP2 Merrill aan te schaffen, dat belooft wat!
        Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
        (BD1383NL)

        Comment

        Working...
        X