Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mat glas reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mat glas reinigen

    Hallo,

    Ik zit hier met een vervelend probleem,ik heb namelijk strepen in mijn zoeker.
    Die zitten op mijn mat glas,hoe kan ik deze reinigen.

    Groetjes,
    Robert
    Panasonic TZ 7 - FZ 35
    Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

  • #2
    Re: Mat glas reinigen

    Volgens mij moet die dan gedemonteerd worden...


    Schijnt niet heel erg moeilijk te zijn...maar toch nét een klusje dat ik niet snel zelf zal doen.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Mat glas reinigen

      Ik heb die vraag eens gesteld aan Rachael Katz, ge weet wel die maakt de bekende Katz Eye matglazen met splitscreen om met een DSLR handmatig te kunnen scherpstellen.
      Een eerste waarschuwing was dat het matglas nooit mocht aangeraakt worden met de blote vingers.
      Probeer nooit in een veegbeweging het stof van het matglas te vegen want juist daardoor duwt u het stof nog dieper in de groeven.
      Je moet een wattestaafje nemen en die vochtig maken met gedistileerd water.
      Dan moet je dit staafje over het matglas rollen en hopen dat je het stof mee hebt.
      Vanzelfsprekend moet alles gebeuren in een stofvrije ruimte (heel belangrijk).


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Mat glas reinigen

        Eén belangrijk advies: blijft altijd van je matglas af!

        Wanneer je er strepen op hebt, heb je die waarschijnlijk veroorzaakt door een vuiltje te willen wegvegen. Het resultaat is meestal slechter.

        Een stofje kan je proberen wegblazen met een blaaspeer, maar het matglas aanraken met vinger of borsteltje of wattenstaafje loopt meestal slecht af!
        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

        Comment


        • #5
          Re: Mat glas reinigen

          Oorspronkelijk geplaatst door Robur Bekijk bericht
          .........

          Ik zit hier met een vervelend probleem,ik heb namelijk strepen in mijn zoeker.
          Die zitten op mijn mat glas,hoe kan ik deze reinigen.
          laten doen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Mat glas reinigen

            Oorspronkelijk geplaatst door Robur Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik zit hier met een vervelend probleem,ik heb namelijk strepen in mijn zoeker.
            Die zitten op mijn mat glas,hoe kan ik deze reinigen.

            Groetjes,
            Robert
            Ik weet niet hoe het zit met een 450D.
            Niet zelf proberen te reinigen, zal gegarandeerd om zeep zijn indien je niet weet hoe.

            Een matglas van b.v. een Canon 5D die kan je er uitnemen met een daarvoor speciaal pincet (er zit een uitsparing op dat matglas). Het matglas zit achter een metalen frame die je eerst moet losklikken alvorens je het matglas eruit neemt met het pincet.

            Dit metalen frame had ik ook op mijn 10D en 40D maar ik weet niet hoe het zit op de 450D. (hier kunnen de XXXD eigenaars je misschien een antwoord op geven)

            In ieder geval probeer het niet zelf te reinigen want zo'n matglas is eigenlijk heel fragiel kunststof en heel gevoelig voor krassen. Stof wegblazen of weg zuigen kan geen kwaad natuurlijk.. maar zit er met geen product op want dan heb je gegarandeerd een matglas voor de prullenmand.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Mat glas reinigen

              Had ook ooit stof op m'n matglas(50D) zelf proberen te kuisen, kwam niet goed omdat de materie een soort kunstof is, zag nog meer krasjes dan voorheen al doet dit niets op je foto's, wel vervelend als je door de zoeker kijkt, heb dan maar een nieuwe besteld bij Konijnenberg.
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

              Comment


              • #8
                Re: Mat glas reinigen

                Een matglas poetsen is niet delicaat ... heb zonet gecheckt, je bent van Oostende ... helaas te ver weg ... dus kan je niet demonsteren hoe ... hopelijk is er een BDer uit je geburen die daar ook de nodige ervaring mee heeft
                Last edited by Silver Roller; 6 juni 2012, 11:37.

                Comment


                • #9
                  Re: Mat glas reinigen

                  Helaas beginnen de meesten eraan en is het zaakje achteraf erger dan tevoren. Vegen, bijkomende krassen en nog een heel pak stof extra.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mat glas reinigen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Robur Bekijk bericht
                    Die zitten op mijn mat glas,hoe kan ik deze reinigen.
                    Matglas is iets geheel anders als mat glas. Het eerste zit in een camera en het tweede voor een foto.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mat glas reinigen

                      Bedankt allemaal voor de reacties,

                      Heb een fotozaak gevonden in Oostende die zal zien wat hij kan doen anders nieuw matglas bestellen.

                      Groetjes,
                      Robert
                      Panasonic TZ 7 - FZ 35
                      Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

                      Comment

                      Working...
                      X