Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

    Hoi,

    ik heb een D7000, ben bezig met een fotoproject om elke dag van het jaar een foto te nemen ( http://wolfslittlestore.tumblr.com/ ).

    Ondertussen wil ik zo meer leren over fotografie.

    Ik zou de Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED willen testen voor aanschaf, het is een dure lens (1429 euro op digicamshop.be, da's al een pak meer dan mijn body).

    Naar wat ik begrijp gaat deze lens een 36-105mm lens worden op mijn toestel, omdat het een crop frame is.

    Daar heb ik volgende vragen bij:

    (1) Klopt dit, wordt het een 36-105mm?

    (2) Ga ik last hebben van vignetting of totaal niet? (anders gesteld: gebeurt de vignetting als je een crop lens op een FF zet, of als je een FF lens op een CF zet)

    (3) Ik hoor dat een FF lens op een crop camera zetten de lens kan beschadigen, wanneer komt dit voor? Aangezien ik deze lens ga huren zou ik ze liever niet beschadigen

  • #2
    Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

    Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
    Hoi,

    ik heb een D7000, ben bezig met een fotoproject om elke dag van het jaar een foto te nemen ( http://wolfslittlestore.tumblr.com/ ).

    Ondertussen wil ik zo meer leren over fotografie.

    Ik zou de Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED willen testen voor aanschaf, het is een dure lens (1429 euro op digicamshop.be, da's al een pak meer dan mijn body).

    Naar wat ik begrijp gaat deze lens een 36-105mm lens worden op mijn toestel, omdat het een crop frame is.

    Daar heb ik volgende vragen bij:

    (1) Klopt dit, wordt het een 36-105mm?

    (2) Ga ik last hebben van vignetting of totaal niet? (anders gesteld: gebeurt de vignetting als je een crop lens op een FF zet, of als je een FF lens op een CF zet)

    (3) Ik hoor dat een FF lens op een crop camera zetten de lens kan beschadigen, wanneer komt dit voor? Aangezien ik deze lens ga huren zou ik ze liever niet beschadigen
    Ik zou de lens via een winkel in de buurt kopen die meedoet aan de Nikon actie. Dat de lens je 200 euro minder kost. Kijk via Nikon hun site naar een winkel in je burut.

    Je hebt dan idd dat hij zich als een 36-105mm gaat gedragen. Maar je zal echt geen last hebben van beschadigingen of Vignetting.
    http://xstreamdigital.be

    Comment


    • #3
      Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

      Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
      Hoi,

      ik heb een D7000, ben bezig met een fotoproject om elke dag van het jaar een foto te nemen ( http://wolfslittlestore.tumblr.com/ ).

      Ondertussen wil ik zo meer leren over fotografie.

      Ik zou de Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED willen testen voor aanschaf, het is een dure lens (1429 euro op digicamshop.be, da's al een pak meer dan mijn body).

      Naar wat ik begrijp gaat deze lens een 36-105mm lens worden op mijn toestel, omdat het een crop frame is.

      Daar heb ik volgende vragen bij:

      (1) Klopt dit, wordt het een 36-105mm?
      Ja

      (2) Ga ik last hebben van vignetting of totaal niet? (anders gesteld: gebeurt de vignetting als je een crop lens op een FF zet, of als je een FF lens op een CF zet)
      Nee, omgekeerd wel met een DX lens op een FX camera

      (3) Ik hoor dat een FF lens op een crop camera zetten de lens kan beschadigen, wanneer komt dit voor? Nee Aangezien ik deze lens ga huren zou ik ze liever niet beschadigen

      Zie rood. Toch even meegeven dat deze lens pas echt tot zijn recht komt op een FX camera. Zelf heb ik een D300 en een D700, dezelfde lens op beide toestellen is een wereld van verschil. Op de D700 spatten de kleuren echt van het scherm.

      Comment


      • #4
        Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

        1. Ja en nee...het objectief blijft een 24-70, welke camera je er ook achterhangt. je beeldhoek zal echter overeenkomen "alsof" je er een 36-105mm op zou hebben zitten met een Fullframe toestel. (Dus je beeldhoek wijzigt wel...verdere objectief eigenschappen niet.

        2. Nee. Bij een DX objectief op een FX body heb je flinke vignetering. Andersom niet. Sowieso heeft dit objectief hier al geen last van, daarnaast gebruik je met crop het "beste deel" (midden) van het objectief. (alhoewel bij dit objectief de randen ook erg goed zijn).

        3. Nee, ik weet niet waar je dit gehoord hebt, maar bij Nikon is in elk (nikkor) objectief bruikbaar op elke camera. Er zal dus niet beschadigen.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

          Bedankt voor de antwoorden.

          Wat betreft het antwoord dat de lens meer tot zijn recht komt op een FF camera, wellicht

          Ik heb al zitten twijfelen over de aanschaf van een FF.

          Een D700 aanschaffen voelt voor mij aan als een stap terug omdat het eigenlijk technologie is van een paar jaar oud. (ik heb een achtergrond in software en ben heel gevoelig voor oudere/tragere software)

          Een D800 is dan weer te duur en ik zie het niet zitten om 36MP beelden door mijn (oudere) iMac te laten verwerken.

          Ik wacht dus op Nikon aankondigingen .

          Hebben jullie meningen over het Sigma equivalent van de 24-70mm lens? (de Nikon zal beter zijn want er zit beter glas in, maar die is wel dubbel zo duur, en ik ben eigenlijk wel tevreden van mijn 17-50mm Sigma)

          Comment


          • #6
            Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

            Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
            Een D700 aanschaffen voelt voor mij aan als een stap terug omdat het eigenlijk technologie is van een paar jaar oud. (ik heb een achtergrond in software en ben heel gevoelig voor oudere/tragere software)
            Snellere software zal bij mijn weten geen betere foto's opleveren.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

              Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
              Bedankt voor de antwoorden.

              Wat betreft het antwoord dat de lens meer tot zijn recht komt op een FF camera, wellicht

              Ik heb al zitten twijfelen over de aanschaf van een FF.

              Een D700 aanschaffen voelt voor mij aan als een stap terug omdat het eigenlijk technologie is van een paar jaar oud. (ik heb een achtergrond in software en ben heel gevoelig voor oudere/tragere software)

              Een D800 is dan weer te duur en ik zie het niet zitten om 36MP beelden door mijn (oudere) iMac te laten verwerken.

              Ik wacht dus op Nikon aankondigingen .

              Hebben jullie meningen over het Sigma equivalent van de 24-70mm lens? (de Nikon zal beter zijn want er zit beter glas in, maar die is wel dubbel zo duur, en ik ben eigenlijk wel tevreden van mijn 17-50mm Sigma)
              Dat is wel heel kort door de bocht als ik mag zeggen. Ja, het toestel is reeds enkele jaren oud maar door dit zomaar met een stuk software te gaan vergelijken gaat echt niet op. Nieuwer is per definitie beter maar een D700 en een D7000 hebben hun specifieke doelgroep. Macrofotografen en vogelaars zullen eerder voor een DX kiezen, modelfotografen, landschap, architectuur, ... zullen eerder de voordelen van FX ontdekken.
              Nu, dat is een heel andere discussie uiteraard en gaat helemaal off topic van je initiële vraag.

              Comment


              • #8
                Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

                OK, ik zal mijn stelling een beetje bijschaven: het zal wel meevallen, en de in-camera software is maar lichtjes verbeterd de laatste jaren. De in-camera software is maar een klein deel van de fotografie-ervaring.

                Maar als deze traag is (zoals bvb. - naar wat ik hoor - bij de Fuji X-100) kan dit ervoor zorgen dat je het toestel niet graag gebruikt.

                Inderdaad helemaal off-topic, maar mijn initiële vraag is al beantwoord

                Comment


                • #9
                  Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
                  Een D700 aanschaffen voelt voor mij aan als een stap terug omdat het eigenlijk technologie is van een paar jaar oud. (ik heb een achtergrond in software en ben heel gevoelig voor oudere/tragere software)
                  Een D700 gaat op z'n sloffen een D7000 voorbij zeker met een grip met batterijen of een EN-EL4a.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

                    Op zijn sloffen, met 2 vingers in de neus...en de ogen dicht.


                    De D7000 is een prima toestel...maar een D700 is nog steeds een paar flinke stappen vooruit op een D7000 ipv terug

                    Maar je vraag is idd beantwoord!

                    Het Sigma equivalent is goed...(de HSM) maar toch echt in een andere klasse als de Nikkor.

                    Ook een optie kan de Nikkor DX variant zijn...ook nog een aardig prijskaartje en bij een eventuele overstap naar FX niet meer optimaal bruikbaar...
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000 + Nikon AF-S 24-70 f2.8 G ED

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      Ook een optie kan de Nikkor DX variant zijn...ook nog een aardig prijskaartje en bij een eventuele overstap naar FX niet meer optimaal bruikbaar...
                      Als je een Nikkor 17-55 2.8 nu 2de hands koopt en die bij een overstap dan weer verkoopt, zul je daar niet veel op verliezen en met geluk misschien nog op winnen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X