Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

    Hallo allemaal,

    ik heb eens een vraag i.v.m. het laten afdrukken van foto's.
    Als ik de foto's van mijn DSLR laat afmaken op 'gewoon' formaat dan zijn die 10 op 15 cm. Maar als ik de foto's van mijn bridge (compact dus) laat afmaken op 'gewoon' formaat dan zijn die 10 op 13 cm.
    Ik weet dat dit te maken heeft met de grote van de sensor maar mijn vraag is of je de foto's van het compact toestel (met kleinere sensor) kan laten afmaken op formaat 10 op 15 cm. Of moet je dat doen met behulp van een fotobewerkingsprogramma (ik werk met Corel PaintShop Photo Pro X3).
    En zijn er nadelen met het omvormen van de maat van foto's zodat ik dit beter niet doe?
    Ik vraag me dit al een tijdje af daarom mijn vraag hier.
    Dank u bij voorbaat voor het lezen en eventuele reactie's.
    Canon

  • #2
    Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

    Ja, klopt heeft te maken met je sensor vorm
    deze is bij een compact bijna altijd 3/4 bij een DSRL 2/3 ofwel 10x15
    bijsnijden in een bewerkingsprogramma is wellicht het beste, dat kan je zelf bepalen.
    Doe je niks dan zal de foto ofwel automatisch bijgesneden worden ofwel zul je 2 witte strepen op je foto krijgen.
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

    Comment


    • #3
      Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

      Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
      Ja, klopt heeft te maken met je sensor vorm
      deze is bij een compact bijna altijd 3/4 bij een DSRL 2/3 ofwel 10x15
      bijsnijden in een bewerkingsprogramma is wellicht het beste, dat kan je zelf bepalen.
      Doe je niks dan zal de foto ofwel automatisch bijgesneden worden ofwel zul je 2 witte strepen op je foto krijgen.
      Dank u voor uw reactie!
      Ik had al zoiets gedacht en zal eens kijken hoe ik dit ga doen in mijn bewerkingsprogramma.
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

        Voor een 10x15cm afdruk zal je die foto's moeten bijsnijden in een fotobewerkingsprogramma.
        Er moet dus boven of onderaan een stukje van de foto om de juiste beeldverhouding te krijgen.

        Je mag de foto nooit vervormen om ze te laten passen op een 2:3 beeldverhouding, want dat trekt op niet veel...

        Bij sommige compactjes kan je kiezen voor een 3:2 beeldverhouding, dan zie je het juiste beeld terwijl je de foto maakt.
        Als dat niet kan, dan zal je er rekening mee moeten houden dat je het onderwerp niet te dicht bij de boven en onderkant zet, want dan moet je daar een stukje afsnijden om aan de juiste beeldverhouding te geraken.

        De afdrukcentrales werken op die manier omdat er dan geen stuk van de foto verdwijnt tijdens het afdrukken. Toen de afdrukcentrales de eerste digitale beelden moesten verwerken gebeurde dat meestal wel.
        Daarom is het beter dat ze zelf het fotoformaat aanpassen waardoor er niets verandert aan de foto's die je hebt doorgestuurd.
        Je hebt dan de mogelijkheid om een 10x10cm tot 15x10cm af te laten drukken (bij sommige afdrukcentrales zelfs nog breder).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Voor een 10x15cm afdruk zal je die foto's moeten bijsnijden in een fotobewerkingsprogramma.
          Er moet dus boven of onderaan een stukje van de foto om de juiste beeldverhouding te krijgen.

          Je mag de foto nooit vervormen om ze te laten passen op een 2:3 beeldverhouding, want dat trekt op niet veel...

          Bij sommige compactjes kan je kiezen voor een 3:2 beeldverhouding, dan zie je het juiste beeld terwijl je de foto maakt.
          Als dat niet kan, dan zal je er rekening mee moeten houden dat je het onderwerp niet te dicht bij de boven en onderkant zet, want dan moet je daar een stukje afsnijden om aan de juiste beeldverhouding te geraken.

          De afdrukcentrales werken op die manier omdat er dan geen stuk van de foto verdwijnt tijdens het afdrukken. Toen de afdrukcentrales de eerste digitale beelden moesten verwerken gebeurde dat meestal wel.
          Daarom is het beter dat ze zelf het fotoformaat aanpassen waardoor er niets verandert aan de foto's die je hebt doorgestuurd.
          Je hebt dan de mogelijkheid om een 10x10cm tot 15x10cm af te laten drukken (bij sommige afdrukcentrales zelfs nog breder).
          Héél erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
          Ik kan inderdaad ook kiezen voor een 16:9 beeldverhouding (i.p.v. 4:3) op mijn compact. Maar dan heb ik maar 12 megapixel meer i.p.v. 16 megapixel.
          Maar dit is nog meer dan genoeg denk ik?
          Canon

          Comment


          • #6
            Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

            Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
            Héél erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
            Ik kan inderdaad ook kiezen voor een 16:9 beeldverhouding (i.p.v. 4:3) op mijn compact. Maar dan heb ik maar 12 megapixel meer i.p.v. 16 megapixel.
            Maar dit is nog meer dan genoeg denk ik?
            Ik heb ooit een aantal foto's met een resolutie van 600x900 pixels laten afdrukken op 10x15cm, en ik zag eigenlijk niet veel verschil met foto's waarvoor ik een veel hogere resolutie had doorgestuurd naar de afdrukcentrale.
            600x900 pixels is maar 0,54 megapixels, als je die camera op een andere beeldverhouding gebruikt dan zal dat dus zeker geen problemen opleveren.

            Van een fotobestand met een 16:9 beeldverhouding zal je bij Pixum een afdruk van ongeveer 10x18cm krijgen, die kost even veel als een 10x10cm.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb ooit een aantal foto's met een resolutie van 600x900 pixels laten afdrukken op 10x15cm, en ik zag eigenlijk niet veel verschil met foto's waarvoor ik een veel hogere resolutie had doorgestuurd naar de afdrukcentrale.
              600x900 pixels is maar 0,54 megapixels, als je die camera op een andere beeldverhouding gebruikt dan zal dat dus zeker geen problemen opleveren.

              Van een fotobestand met een 16:9 beeldverhouding zal je bij Pixum een afdruk van ongeveer 10x18cm krijgen, die kost even veel als een 10x10cm.
              Dank u voor uw reactie!
              Probleem is een beetje dat mijn foto's in een fotoalbum moeten kunnen met maat 10 op 15 cm. Daardoor zal 10 op 18 cm een beetje te groot zijn (en 10 op 13 cm een beetje te klein).
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                Dank u voor uw reactie!
                Probleem is een beetje dat mijn foto's in een fotoalbum moeten kunnen met maat 10 op 15 cm. Daardoor zal 10 op 18 cm een beetje te groot zijn (en 10 op 13 cm een beetje te klein).
                Alle foto's die je wil afdrukken eens bekijken en croppen naar 3:2. Ik ken je software niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je geen crop tool hebt waar je een vaste verhouding kunt instellen. Bij foto's waar dit een ongewenst resultaat geeft, kader toevoegen. Ok, 't is meer werk, maar op die manier ben je zeker van elke foto.

                Comment


                • #9
                  Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                  Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                  Alle foto's die je wil afdrukken eens bekijken en croppen naar 3:2. Ik ken je software niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je geen crop tool hebt waar je een vaste verhouding kunt instellen. Bij foto's waar dit een ongewenst resultaat geeft, kader toevoegen. Ok, 't is meer werk, maar op die manier ben je zeker van elke foto.
                  Ok, dank u voor de uitleg!
                  Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                    In de volgende afbeelding heb ik een foto gemaakt met mijn G9 (4000x3000px) "gecropt" dmv de marquee tool, waarvoor ik eerst in de balk bovenaan een paar instellingen heb gemaakt.
                    Ik heb (achteraf) nog een hulplijntje getrokken om te laten zien hoeveel je van je beeld verliest als je van 4/3 naar 3/2 zou gaan.

                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                      Dank u voor de reactie's!
                      Naar mijn software moet ik nog even kijken maar ik heb nog een klein vraagje.
                      Als ik mijn foto's neem in de 16:9 beeldverhouding op de camera en die laat afmaken dan heb ik inderdaad een afdruk van ongeveer 10 op 18 cm.
                      Is deze foto dan 'uitgerekt' t.o.v. een 10 op 15 cm foto?
                      Met andere woorden is de foto dan vervormd?
                      Ik heb zo een foto eens laten ontwikkelen en die heb ik vrijdag in de bus gekregen en ik denk dat ik geen vervorming zie. Of ben ik verkeerd?
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                        De foto's worden nooit uitgerekt, ze worden afgedrukt in de beeldverhouding die je hebt aangeleverd.
                        Als die beeldverhouding niet binnen de standaard-afmetingen valt, dan gaat er bij de ene afdrukcentrale een stuk van de foto als ze te breed is, en bij een andere is het mogelijk dat je boven en onder witte randen krijgt, maar dat de foto toch volledig afgedrukt is.

                        Ze vervormen de foto's dus niet om ze te laten passen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                          Misschien een hele domme vraag maar maakt het verschil of je in je cropverhouding 3-2, 18-12 of 30-20 zet?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                            Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                            Misschien een hele domme vraag maar maakt het verschil of je in je cropverhouding 3-2, 18-12 of 30-20 zet?
                            Da's allemaal 3/2, net hetzelfde dus.
                            Maar 4/3 is verschillend, net zoals 16/9 een verschillend formaat is.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Adrukken van foto's 10 op 15 cm.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              De foto's worden nooit uitgerekt, ze worden afgedrukt in de beeldverhouding die je hebt aangeleverd.
                              Als die beeldverhouding niet binnen de standaard-afmetingen valt, dan gaat er bij de ene afdrukcentrale een stuk van de foto als ze te breed is, en bij een andere is het mogelijk dat je boven en onder witte randen krijgt, maar dat de foto toch volledig afgedrukt is.

                              Ze vervormen de foto's dus niet om ze te laten passen.
                              Dank u voor de verduidelijking.
                              Bij smartphoto hebben ze mijn 16:9 beeldformaat afgedrukt op een foto van 10 op 17 (was geen 18). En dit zonder witte randen, dus de volledige foto.
                              Ik ben blij dat ik weet dat de foto niet vervormd is.
                              Daar heb ik nu zelf 2 cm afgesneden voor 10 op 15 cm te hebben.
                              Canon

                              Comment

                              Working...
                              X