Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opslaan RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opslaan RAW

    De G3 kan opslaan op Raw-formaat, maar bij het downloaden is het een crw-bestand. Dit bestand is volgens mij alleen met de canonsoftware te bewerken en niet met bijvoorbeeld Adobe photoshop 6.0 die wel *.raw kent, maar geen *.crw. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

  • #2
    ik geloof enkel dat de laatste versie van photoshop ,de cs ,raw kan bewerken ,en misschien ook de 7.1 mits een plug in ,maar daar ben ik niet zeker van

    Comment


    • #3
      Inderdaad met de photoshop plugin (CameraRaw en JPEG2000) kun je met PS7 foto's in raw-formaat (canon crw) inhalen. Deze plugin was indertijd betalend. Of dit nu nog zo is weet ik niet. Waarschijnlijk wel.

      Comment


      • #4
        Ga 'ns bij breezebrowser kijken: schitterend programma voor Canon raw-bewerking. Ik vond als Nikon gebruiker nog niks vergelijkbaars.
        d100 - 24-85 - 50 1.8

        Comment


        • #5
          @rlo: de bedoeling is dat je CRW (=raw) dan ook eerst converteerd naar TIFF of Jpeg (m.b.v. de software die je bij de G3 geleverd wordt, of met externe programma's zoals C1, Breezebrowser, Yarcplus, PS plugin), en dan vervolgens de foto's bewerken in PS of PSP of iets anders naar keuze.
          Het is dus een extra tussenstap.
          www.lowspark.nl

          Comment


          • #6
            Originally posted by fonske
            Ik vond als Nikon gebruiker nog niks vergelijkbaars.
            @ fonske: Nog nooit van Nikon capture 4 gehoord??Voor enige maanden kreeg capture 4 bij een vergelijkende test zelfs een betere score dan PS. Natuurlijk is PS uitgebreider. Hier vind je de vergelijking: http://www.bythom.com/raw.htm

            @rlo: best nooit van RAW naar JPEG gaan want je verliest telkens kwaliteit.Ga van RAW naar TIFF,bewerk je foto zoals je hem wil hebben en ga pas naar JPEG als je hem wil laten afdrukken.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Originally posted by mikekiwi
              @rlo: de bedoeling is dat je CRW (=raw) dan ook eerst converteerd naar TIFF of Jpeg (m.b.v. de software die je bij de G3 geleverd wordt, of met externe programma's zoals C1, Breezebrowser, Yarcplus, PS plugin), en dan vervolgens de foto's bewerken in PS of PSP of iets anders naar keuze.
              Het is dus een extra tussenstap.
              kleine nuance : dat is NIET de bedoeling..het is een oplossing voor PS7 gebruikers en eerdere versies... PS CS heeft een schitterende RAW-convertor ! kan zowel de NEF van Nikon als de CRW van Canon aan...dat scheelt een tussenstap....

              mijn ervaring is dat de conversiesoftware van Canon voral heel tijdrovend is, en bovendien niet echt accuraat..

              Stef

              Comment


              • #8
                Originally posted by Stef
                Originally posted by mikekiwi
                @rlo: de bedoeling is dat je CRW (=raw) dan ook eerst converteerd naar TIFF of Jpeg (m.b.v. de software die je bij de G3 geleverd wordt, of met externe programma's zoals C1, Breezebrowser, Yarcplus, PS plugin), en dan vervolgens de foto's bewerken in PS of PSP of iets anders naar keuze.
                Het is dus een extra tussenstap.
                kleine nuance : dat is NIET de bedoeling..het is een oplossing voor PS7 gebruikers en eerdere versies... PS CS heeft een schitterende RAW-convertor ! kan zowel de NEF van Nikon als de CRW van Canon aan...dat scheelt een tussenstap....

                mijn ervaring is dat de conversiesoftware van Canon voral heel tijdrovend is, en bovendien niet echt accuraat..

                Stef

                Eh, Stef...volgens mij noem ik die toch ook (in CS zit de plugin als het ware ingebakken) ????? OK, je converteerd met de PS plugin niet eerst naar TIFF/Jpeg, omdat je niet hoeft op te slaan, maar het principe is hetzelfde...
                www.lowspark.nl

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mikekiwi
                  Eh, Stef...volgens mij noem ik die toch ook (in CS zit de plugin als het ware ingebakken) ????? OK, je converteerd met de PS plugin niet eerst naar TIFF/Jpeg, omdat je niet hoeft op te slaan, maar het principe is hetzelfde...
                  Stef heeft geen ongelijk, en er is wel degelijk een verschil. Het nut van een goeie raw convertor is dat je rechtstreeks op de parameters in de raw kan inspelen tot de foto goed zit, en dan pas exporteert naar TIFF of JPEG. Daar zit precies de grote winst. De raw exporteren zoals hij is - dus zonder eerst te corrigeren op belichting, WB, etc. -, levert nauwelijks winst op, maar lijkt me eerder een extra stap. Het enige voordeel is dat je dan geen save naar JPEG in de camera hebt gedaan, waardoor je kwaliteitsverlies door compressie vermijdt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Als Stef het zo bedoelt, is het een misverstand. Dat is natuurlijk de bedoeling (sterker nog, ik ben er nu mee bezig), maar ben dus in mijn antwoord niet volledig geweest. Ik ging ervanuit dat dit bekend zou zijn als hét voordeel van RAW en heb het dus daarom niet genoemd.

                    Excuses...
                    www.lowspark.nl

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Pieter G.
                      Het nut van een goeie raw convertor is dat je rechtstreeks op de parameters in de raw kan inspelen tot de foto goed zit, en dan pas exporteert naar TIFF of JPEG. Daar zit precies de grote winst.
                      Zo doe ik het ook.Foto bewerken in RAW tot hij naar m'n zin is en dan sla ik hem op in TIFF maar meestal enkel als ik hem nadien ook in PS wil openen.De TIFF-omzetting doe ik dan om de foto te kunnen laden in PS zonder dat er veranderingen worden toegebracht aan m'n foto als ik nog iets wil wegclonen of een andere extra behandeling wil doen die ik met Nikon capture niet kan doen.Maar bij de meeste foto's heb ik TIFF niet nodig daar ik de kleurweergave van Nikon capture beter vind dan die van PS.De kleurweergave is beter en minder flets maar dat is mijn persoonlijk smaak natuurlijk.

                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by roadrunner
                        [...]daar ik de kleurweergave van Nikon capture beter vind dan die van PS.De kleurweergave is beter en minder flets maar dat is mijn persoonlijk smaak natuurlijk.
                        Staat je camera toevallig op AdobeRGB? Als de kleurinstellingen van PS en NC gelijk zijn, zou de foto ook identiek op het scherm moeten komen. Als PS AdobeRGB fout interpreteert of fout omzet naar je monitorprofiel, krijg je fletse kleuren omdat PS er wellicht van uitgaat dat de foto sRGB is. Het is maar een hypothese...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pieter G.
                          Staat je camera toevallig op AdobeRGB? Als de kleurinstellingen van PS en NC gelijk zijn, zou de foto ook identiek op het scherm moeten komen. Als PS AdobeRGB fout interpreteert of fout omzet naar je monitorprofiel, krijg je fletse kleuren omdat PS er wellicht van uitgaat dat de foto sRGB is. Het is maar een hypothese...
                          Je hebt gelijk hoor,Pieter.Ik heb me fout uitgedrukt.Een maand of twee geleden heb ik zelf een kleurprofiel aangemaakt en dit ingeladen in m'n beeldscherm,Nikon capture én in PS en zoals je zegt zie ik sinds toen identieke foto's maar persoonlijk vind ik capture beter en ook makkelijker in gebruik.Als je de NEF inlaad krijg je veel vlugger mooie kleuren dan met PS.Maar dat ligt misschien aan m'n te beperkte kennis van PS (alhoewel ik me daar best mee kan behelpen).Ik heb al foto's gehad die met capture met een paar handelingen toch nog goed te krijgen waren en met PS kreeg ik geen gelijkaardig resultaat.Zal wel aan mijn geklungel gelegen hebben

                          Ik ken nog andere D100 gebruikers zoals bijv.Sonyke die ook vindt dat de Nikonsoftware een betere kleurenweergave geeft.Lijkt me niet onlogisch als je rekening houdt dat het software is die voor NEF's van Nikon ontwikkeld werd.Maar nog ne keer,dit is persoonlijke smaak natuurlijk. Iemand zoals Phille die een grote kennis ter zake heeft gebruikt misschien liever PS.

                          off topic:heb je je camera nu al terug,Pieter??
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #14
                            veel zal ook afhangen van de camera zelf....Nikon en Canon leveren nu eenmaal andere beelden rechtstreeks uit de cam (nikon is koeler, Canon warmer enz..). veel heeft dus te maken met smaak...

                            De Nikon-software is imho veeeeeeeeeeeeeeel beter dan de Canon-tegenhanger... die vloeit (denk ik toch) voort uit de negatiefscanner-software, waar Nikon toch een veel langere voorgeschiedenis heeft ....

                            Phille wil de werkelijkheid in zijn prints zo accuraat mogelijk weergeven, waar ik persoonlijk minder om geef...ik had het dus alleen over de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende softwarepaketten, en over het feit dat je inderdaad een stap kan laten vallen waar er kwaliteitsverlies optreedt...

                            Stef

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Stef
                              De Nikon-software is imho veeeeeeeeeeeeeeel beter dan de Canon-tegenhanger... die vloeit (denk ik toch) voort uit de negatiefscanner-software, waar Nikon toch een veel langere voorgeschiedenis heeft ....

                              Stef
                              Toch nog iets waar Nikon in uitblinkt dan
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X