Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objetief op rondreis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objetief op rondreis

    Beste allen,

    na lang rondzoeken op dit leuke forum toch beslist om zelf ook even een account aan te maken en wat actiever te gaan deelnemen aan de verschillende topics
    Ik heb al veel opgestoken van alle informatie hier maar heb toch nog een vraag waar ik graag wat ondersteuning voor zou willen hebben.

    Zoals het onderwerp al zegt, ben ik op zoek naar een objectief om mee te nemen op reis. Er bestaan nog topics over soortgelijke onderwerpen maar dat is meer de keuze tussen verschillende lenzen.

    Ik beschik over een Canon 450D, ongeveer 2 jaar nu, met de kitlens (18-55 1:3.5-5.6 IS) Een kitlens is meestal toch 'budget' en levert niet de meest beste kwaliteit foto's. En aangezien ik me serieuzer wil gaan bezig houden met fotografie is een beter objectief wel gewenst (correct me if I'm wrong)

    Maar, buiten dat, midden juli vertrek ik voor een dikke 3 weken op rondreis doorheen Vietnam. Rondreis start in het zuiden - eindigt in het noorden. Het is dus backpacken, te voet, met de fiets en openbaar vervoer.
    Hiervoor wil ik dus een nieuw objectief, wat ik daar wil gaan gebruiken voor allround dingen, liefst van alles wat vastleggen. Landschap, mensen, beetje cultuur/architectuur, noem maar op. Het 'totale plaatje', bij wijze van.
    Hier naartoe wil ik dus ook maar 1 obj. meenemen, zodat ik verder niets hoef mee te nemen (buiten dan wat extra batterijen, sd kaarten ed) Natuurlijk zal het objectief ook na de reis nog gebruikt worden

    Wat bevelen jullie mij aan voor deze reis/ dit soort foto's?

    Ik heb al uren opzoekwerk gedaan, en zie door de bomen het bos niet meer uiteindelijk :-) Liefst heb ik iets met een prijs rond de +-600€, ik heb al wat dingen gezien maar het blijft moeilijk. Wel vind ik dat mn kitlens niet echt lichtsterk is, dus eventueel zou iets lichtsterker wel aangenaam zijn. Er zal voornamelijk buiten gefotografeerd worden, maar dat wil niet zeggen dat het er altijd volop zonnig is.
    Eerst dacht ik aan een groothoek, maar nu denk ik weer eerder aan tele. Omdat het toch wel handig is wat dingen op afstand dichtbij te brengen.

    Iemand die mij wat tips kan geven naar aankoop toe, en eventueel tips over dat land en het fotograferen ervan zijn ook welkom.

    Mvg,
    Wouthr

  • #2
    Re: Objetief op rondreis

    Gezien je gaat backpacken zou ik een tele van het lijstje strepen. Goede tele's zijn zwaarder, groter...en met een hoop gevallen zul je de gewenste foto niet kunnen maken omdat je teveel afstand moet nemen.

    Gezien je budget en de zaken die je vast wil leggen zou ik toch kijken naar een objectief in het standaard/groothoek segment.

    De Canon 15-85mm hoor ik goede verhalen over. Alhoewel deze niet echt lichtsterk is, qua bereik wel erg lekker op een crop toestel...sowieso zal lichtsterkte in een zonnig land niet het meest belangrijke zijn. Met een backpack denk ik ook vooral aan bouwkwaliteit, bruikbaarheid en gewicht.

    Iets boven budget, de Sigma 24-70 f2.8 HSM. Je hebt dan wel de lichtsterkte, maar tov de 15-85 mis je wel wat bereik. Ik denk dat met name het bereik tussen de 15 en 24mm in gevallen wat beperkend kan zijn.

    Ook wat boven budget, de Canon 17-40 f4 L. Super objectief...maar voor een reis waar je maar één objectief mee wilt nemen wat beperkter in bereik.

    Sigma 17-50 f2.8 OS HSM. Lichtsterk, beeldstabilisatie (al vind ik dat persoonlijk minder relevant op een dergelijk objectief) en qua bereik erg fijn op een crop toestel.


    Al met al denk ik...

    Het meest universeel, met goede kwaliteit...vooral gespitst op de rondreis...de Canon 15-85.

    Het meest lichtsterk en ook na je rondreis in situaties met minder licht goed inzetbaar, de Sigma 17-50.


    In jouw geval zou ik voor de Canon 15-85 gaan.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Objetief op rondreis

      Volgens mij ga je met deze veel plezier beleven op je reis naar Vietnam,



      Dit is een allroundlens en moet je niet wisselen
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

      Comment


      • #4
        Re: Objetief op rondreis

        Ik denk dat als je meer kwaliteit als de kitlens zoekt...je bij dat objectief ver vandaan moet blijven...


        Dat objectief is leuk als je enkel op zoek bent baar meer bereik...maar optisch verbleekt hij al naast de 55-250 kitlens.

        edit: Dat maakt het overigens geen slecht objectief...hij doet precies wat hij belooft...en bij wat hij belooft staat niet "het leveren van optische kwaliteit".
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Objetief op rondreis

          Voor beter kwaliteit moet je dan bij de L lenzen gaan kijken, maar dan zit je met het prijskaartje. Bv de Canon 24-105 f/4 is een prachtig objectief om mee te nemen op reis, wel minder breedhoek iets meer bereik(op een crop 38 - 168, prijs +- 900 euro), je gaat moeten keuzes maken hé.
          Ken iemand met die 18-270 op een 50D die op reis niet wilde wisselen en vond dat die foto's goed uit de verf kwamen, was bij deze aangenaam verrast.
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

          Comment


          • #6
            Re: Objetief op rondreis

            Dat is het lastige met "kwaliteit" die is voor iedereen anders inderdaad.


            Je kán met zo'n 18-270 mooie foto's maken...en als niet hoeven wisselen en ulltiem bereik dé factor is...vooral niet twijfelen.

            Als er bereik "gemist" kan worden...optische kwaliteit voorop staat...en men na de reis ook nog een objectief wil overhouden die het "beter" doet als de kitlens...dan zéker voor de 15-85 gaan (er hoeft niet persé L op te staan om een optisch goede Canon te hebben )

            edit: en...maar dat is ook weer erg persoonlijk, heb ik op een dergelijke reis liever de 15mm extra tov de 18mm....dan de 270mm tov de 85mm...als laatste, mocht hij na de reist weer verkocht moeten worden vermoed ik dat je op de Canon 15-85 minder afschrijft dan op de Tamron 18-270 (al kan dat teniet worden gedaan in absolute euro's door de hogere aanschafprijs)...
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Objetief op rondreis

              Niet meer dan 600 euro, lichtsterk, betere kwaliteit dan kitlens, backpakken ...
              Ik zou voor een 17-50(55) /2.8 kiezen (Tamron, Sigma) met of zonder beeldstabilisatie. Zonder beeldstabilisatie is nog lichter.

              Comment


              • #8
                Re: Objetief op rondreis

                Allereerst bedankt voor de reacties, hier kan ik al wat verder mee

                Ik heb enkele van bovenstaande genoemde objectieven opgezocht, zal ze hieronder even zetten incl. prijsvermelding.

                Sigma 17-50 f2.8 OS HSM €579
                Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM €695
                Canon 17-40 f4 L €669 (-70 CB)
                Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 iS USM €669 (-70 CB)

                Deze was ik ook nog tegengekomen, Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS Canon €419. Ik weet niet of iemand hier goede/slechte ervaringen mee heeft? Het viel me op dat er nogal een verschil prijs zit met bovenstaande, hoewel je een breder bereik hebt, maar daar tegenover staat dat hij niet even lichtsterk over de hele lengte...

                Op dit moment spreken mij de Canons niet zo zeer aan, omwille van het bereik en lichtsterkte (17-40 f4).
                De 15-85 F/3.5-5.6 iS USM ook niet direct, mede omdat dit lijkt te neigen richting kitlens.
                Het zal uiteraard wel niet zo zijn, aangezien deze een aantal keer duurder is, maar op dit moment lijkt het enige voordeel het extra bereik en de USM...

                Hierdoor gaat op dit moment mn voorkeur uit naar de Sigma's.

                Ook toen ik nog wat verder ging kijken tussen dit soort objectieven kwam ik nog wel wat moois tegen, maar tevens ook een stukje duurder
                Dit waren deze objectieven:
                Canon efs 17-55 f 2.8 is usm
                Canon EF 28-70mm f/2.8L usm, maar deze is blijkbaar niet meer verkrijgbaar...

                Dusja, eigenlijk is er keuze genoeg, maar een echte knoop doorhakken is toch een stuk moeilijker.

                Comment


                • #9
                  Re: Objetief op rondreis

                  De Sigma 17-70 is op zich een prima objectief...maar optisch wel de minste in het rijtje (het is dan ook een goed rijtje)...

                  Het is een objectief die ik persoonlijk meer zie als een f4 objectief die af en toe een f2.8 heeft voor het scherpstellen...qua bereik wel ideaal voor een dergelijke trip en je houdt nog wat geld "over" ook.
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objetief op rondreis

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wouthr Bekijk bericht
                    Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM €695.
                    Mijn eerste vakantie met een DSLR was een D70 + 24-120 en hoe vaak ik niet tegen de 24mm ben aangeklikt, wil je niet weten en daar had ik voorheen bijna nooit last van op een F90.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objetief op rondreis

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      De Sigma 17-70 is op zich een prima objectief...maar optisch wel de minste in het rijtje (het is dan ook een goed rijtje)...

                      Het is een objectief die ik persoonlijk meer zie als een f4 objectief die af en toe een f2.8 heeft voor het scherpstellen...qua bereik wel ideaal voor een dergelijke trip en je houdt nog wat geld "over" ook.
                      Ik heb de Sigma 17-70 2.8/4 gehad op een Canon 60D en dat was een prima objectief. Moet zeker niet onderdoen voor de 15-85 van Canon hoor en je kan ermee nog spelen met DOF op 2.8. Het is geen 17-55 2.8 zoals ik nu heb maar geeft veel bang for the buck en idd een leuk bereik.
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objetief op rondreis

                        De Sigma 17-70 mm OS kan gezien worden als één van de betere standaardlenzen voor crop camera's. Wil je echt spelen met scherptediepte dan kan je beter een 85 mm/1.8 aanschaffen!
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objetief op rondreis

                          Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                          Ik heb de Sigma 17-70 2.8/4 gehad op een Canon 60D en dat was een prima objectief. Moet zeker niet onderdoen voor de 15-85 van Canon hoor en je kan ermee nog spelen met DOF op 2.8. Het is geen 17-55 2.8 zoals ik nu heb maar geeft veel bang for the buck en idd een leuk bereik.
                          Ik had hem iets te scherp neergezet inderdaad...het is zéker een prima objectief! Ik vond hem op f2.8 vooral wat minder...heb er twee getest destijds...vanaf f4 gewoon meer dan prima...en "bang for bucks" is inderdaad een prima term voor dit objectief...

                          Qua prijs-kwaliteit (en bereik voor een dergelijke trip) denk ik dat je niet veel beter kan krijgen als de Sigma....voor ná de trip ben ik iets meer voorstander voor een objectief met non-variabel diafragma.
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objetief op rondreis

                            ik zou wat serieuzer naar de 15-85 van Canon kijken, komt goed uit de testen en is een mooi alround gebruik.
                            Mijn beste Foto moek nog trekke.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objetief op rondreis

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                              Ik had hem iets te scherp neergezet inderdaad...het is zéker een prima objectief! Ik vond hem op f2.8 vooral wat minder...heb er twee getest destijds...vanaf f4 gewoon meer dan prima...en "bang for bucks" is inderdaad een prima term voor dit objectief...

                              Qua prijs-kwaliteit (en bereik voor een dergelijke trip) denk ik dat je niet veel beter kan krijgen als de Sigma....voor ná de trip ben ik iets meer voorstander voor een objectief met non-variabel diafragma.

                              2.8 ook maar op de 17mm alleen hé...
                              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                              Comment

                              Working...
                              X