Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

    Ik ben op zoek naar een objectief voor optredens van muziekgroepen.
    Ik kan redelijk van dicht fotograferen mag op het podium, dus een telelens heb ik niet nodig.
    Verder zal de lens ook gebruikt worden voor portretfotografie.

    Toestel is een Canon eos 60D -> 1.6crop
    objectief nu : EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS.

    Ik had de volgende objectieven in gedachten:

    Canon EF 50mm F/1.4 USM +/- 349 €
    Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM +/- 429 €
    Canon EF 85mm F/1.8 USM +/- 363 €

    Welke van de 3 zou er het meest geschikt zijn, of zijn er volgens jullie nog andere alternatieven?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Mvgr
    Rinaldo
    Canon eos 60D, EF 85mm f1.8USM ,EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
    Digital arts photography Rinaldo Gisquiere
    Slashdesign

  • #2
    Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

    Voor een portretlens is 50 mm, i.c.m. 1.6 crop, vaak te kort. Je krijgt namelijk vertekening. Een 70 of 85 mm levert vaak een mooier resultaat op. Omdat je bij portretfotografie meestal wat scherptediepte wilt hebben (portretregel = ogen scherp, neus scherp, oorlellen onscherp) moet je altijd wat diafragmeren. Lichtsterker dan 1.8 is dan meestal niet zo zinvol. Als de beeldhoek behorende bij 85 mm voor jouw concertfotografie geschikt is dan is een 85 mm 1.8 een goede keuze.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

      Kijk eens naar welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikt met je 18-200, op die manier kan je gemakkelijk bepalen wat je nodig hebt.
      Mijn gevoel zegt mij de 85mm, maar ik ben natuurlijk nooit in die zaal geweest.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

        Alvast bedankt voor jullie reactie, Idd voor portretfotografie heb je natuurlijk geen 1.8f nodig voor concerten kan ik die 1.8f wel gebruiken denk ik.
        Ik zal eens wat testen op 50mm en op 80 mm.

        Zit er een groot verschil tussen de sigma en de Canon qua kwaliteit ?

        Mvgr
        Rinaldo
        Canon eos 60D, EF 85mm f1.8USM ,EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
        Digital arts photography Rinaldo Gisquiere
        Slashdesign

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Rinaldo Gisquiere Bekijk bericht
          Alvast bedankt voor jullie reactie, Idd voor portretfotografie heb je natuurlijk geen 1.8f nodig voor concerten kan ik die 1.8f wel gebruiken denk ik.
          Ik zal eens wat testen op 50mm en op 80 mm.

          Zit er een groot verschil tussen de sigma en de Canon qua kwaliteit ?

          Mvgr
          Rinaldo


          Volgens de reviews is de Sigma sherper dan de Canon op een FF, dus zal dit op een crop ook wel zo zijn denk ik.
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

            Ik kan ook altijd dicht bij en op het podium en ik gebruik bijna altijd een 70-200, gewoon voor de close-ups ed.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

              Ik heb de canon 50mm 1.4 en ben daar zeer tevreden over, maar voor optredens is die echt wel beetje krap (ze gaan je horen ademen in de micro bijna) ... Vorige week nog een optreden gefotografeerd met 40D van derde rij van podium en ook daar kwam 80-200 2.8 (drainpipe) goed van pas Denk dat je met 85 beter zal zijn daar.
              Webstek in opbouw

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                Zaterdag heeft een lokaal groepje een optreden, zal dan met m'n bestaande lens wat zitten testen.
                Zo kan ik zien wat ik het meest zal gebruiken 50 of 80mm.
                £M'n lens is wel niet echt lichtsterk, dus een hoge iso zal ik wel moeten gebruiken.
                Zijn er nog andere dingen waar ik moet op letten, alle tips zijn welkom om toch een zo'n mooi mogelijk resultaat te hebben.

                Mvgr
                Rinaldo
                Canon eos 60D, EF 85mm f1.8USM ,EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
                Digital arts photography Rinaldo Gisquiere
                Slashdesign

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                  Een tweedehands Tokina 50-135 2.8?
                  www.benbammens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                    Ja lap! Was stilaan overtuigd om mij een 50mm 1.4 of 1.8 bij te kopen voor portret fotografie en in-huis-fotografie. Nu doen jullie me weer twijfelen door mijn eerste liefde nl. concertfotografie. Al ben ik hiervoor wel redelijk tevreden van mijn huidige Tamron 28-75 2.8

                    Bert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door RockPhotographyDummy Bekijk bericht
                      Ja lap! Was stilaan overtuigd om mij een 50mm 1.4 of 1.8 bij te kopen voor portret fotografie en in-huis-fotografie. Nu doen jullie me weer twijfelen door mijn eerste liefde nl. concertfotografie. Al ben ik hiervoor wel redelijk tevreden van mijn huidige Tamron 28-75 2.8

                      Bert
                      Dan zal er niets anders opzitten dan een tweede body te kopen én de 50 én 85mm lens
                      www.benbammens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                        ik heb dit weekend een eerste keer een concert gaan fotograferen. Ik kon hierbij vlak voor het podium staan.
                        Ik heb gebruik gemaakt van mijn canon 70-200mm (op crop-camera). Hierbij was het erg interessant om af en toe een close up te maken,
                        echter merkte ik ook een beetje het gebrek van niet onder de 70mm te kunnen vanaf die positie (met veel volk loop je niet even paar meter achteruit ).
                        De 70mm is dus wel geregeld gebruik en weet dus niet wat ik zou aanraden tussen je keuze van 50mm of 85mm.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                          Is een vaste lens wel zo ideaal voor concertfotografie? Je beperkt je eigen dan volgens mij toch sterk en even de lens wisselen lijkt me vaak niet zo makkelijk...

                          (Ik heb wel absoluut geen ervaring hiermee...)
                          www.benbammens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op zoek naar een lens voor concert en portretfotografie

                            met primes wordt gezegd dat je de compo maakt met je voeten. Echter bij iets grotere concerten heb je niet de mogelijkheid veel vooruit of achteruit te gaan.
                            Bijsnijden achteraf kan altijd, verder uitzoomen kan niet in nabewerking. Van de fotografen die er rondliepen heb ik niemand met een prime gezien.
                            Dit zal zeker goede resultaten opleveren, maar of je geen spijt krijgt omdat je ter plaatse niet meer inbreng hebt in de compo..

                            Budget speelt hier natuurlijk ook een rol in, want lichtsterke kwalitatieve zooms zijn niet goedkoop (toch zeker niet vergelijken met 85mm 1.8 of 50mm 1.4 ofzo)

                            Ik heb even mijn foto's bestudeerd. kwa millimeters zou ik uiteindelijk 85mm boven 50mm verkiezen voor concertfotografie (als de keuze hier tussen moet gaan).
                            Ik heb de exifgegevens in volgende foto's toegevoegd. Deze zijn gemaakt vanop 1 meter van het podium en door links en rechts te bewegen. het geeft je misschien een idee:


                            http://forum.belgiumdigital.com/f85/...ml#post3563895(2)

                            Last edited by spice; 5 juni 2012, 16:13.

                            Comment

                            Working...
                            X