Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens polijsten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens polijsten

    Hallo, Ik heb de mogelijkheid een mooie tweede handse primelens 200mm te kopen. Een probleem er zitten enkele krassen op, heeft iemand ervaring om een lens te laten polijsten bij bv een opticien: Zou dit iets doen aan de dioptrie of de coating van de lens.

    Alvast bedankt voor uw reactie.

  • #2
    Re: Lens polijsten

    Jos, meestal hebben (kleine) krasjes niet eens een invloed op je foto's. Polijsten, daar zou ik mij niet aan wagen, zo goed als alle objectieven krijgen een uitgebreide coating mee en ik denk dat de kans groot is dat je deze gaat verwijderen door het polijsten. Het verwijderen van de coating ga je wel zien op je foto's
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Lens polijsten

      Polijsten moet je niet aan beginnen inderdaad.


      Zelfs een diepe kras zal je niet direct terug zien in je foto's...en zoals gezegd...je coating gaat er aan.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Lens polijsten

        Met polijsten haal je coating eraf, want de krassen zitten waarschijnlijk niet in het glas maar in de coating alleen. Misschien kan vullen met oostindische inkt nog iets verbetering geven.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lens polijsten

          Oorspronkelijk geplaatst door josdevos Bekijk bericht
          Hallo, Ik heb de mogelijkheid een mooie tweedehands primelens 200mm te kopen. Een probleem er zitten enkele krassen op......
          toch een beetje met elkaar in tegenspaark hè.
          maar niet aanbeginnen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Lens polijsten

            Als de prijs ernaar is en testen natuurlijk ... Zou het opvullen met hars geen optie zijn a-la carglass?
            Webstek in opbouw

            Comment


            • #7
              Re: Lens polijsten

              Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
              Als de prijs ernaar is en testen natuurlijk ... Zou het opvullen met hars geen optie zijn a-la carglass?
              Een kras is bij deze brandpuntafstand niet zichtbaar ... de wanden van een kras kunnen wel voor lichtverstrooing zorgen en dus maak je deze zwart ... hetgeen overblijft is een verwaarloosbaar lichtverlies, enkele procenten van een stop ... de lens is daarna perfekt bruikbaar ... maar er veel voor betalen zou ik niet doen ... welke lens is het en wat is de vraagprijs ?

              Comment

              Working...
              X