Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij specifieke belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij specifieke belichting

    Hoi,

    Sinds kort werk ik bij een groothandel in drank. Hier ben ik aangenomen om de fotografie te verzorgen voor onder andere de catalogus. Hier is eerder al iemand mee bezig geweest en hiervoor heeft die persoon wat zaken aangeschaft waaronder:

    - Canon EOS 600D
    - True Vision XL-1 Portable Fotostudio http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...otostudio.html

    De laatste is een opnametafel met continue licht. Hierbij zitten de lichtbakken (4x25W) vast aan de tafel en zijn beperkt te bewegen.

    Zelf ben ik van huis uit een videoman die enige kennis heeft van belichting en camerawerking. Van fotografie heb ik ook redelijk kaas gegeten. Echter weet ik dat fotografie van flessen behoorlijk lastig kan zijn. Ik weet dan ook dat voor dergelijke fotografie je beter losse lampen (softboxen) kunt hebben die fors genoeg zijn om een gehele reflectie te veroorzaken en mobiel genoeg om rond het object te kunnen verplaatsen.

    Het voornaamste probleem dat ik tegen kom is de reflectie van de tafel op de randen van de fles.



    Ik heb diverse pogingen gedaan om deze te beperken. Onder andere het plaatsen van zwart karton of doeken op de achtergrond had weinig effect.

    Graag zou ik van jullie wat tips hebben waarmee ik met de opstelling die ik hierboven in de link heb gepost toch een wat beter resultaat kan bereiken.

    Mvg,

    Marten

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

    Misschien dat het iets verder naar achteren plaatsen van de kartonstroken een beter resultaat geeft (wat de zijranden betreft)? Voor de reflectie bovenaan moet je misschien ook een zwart karton boven de fles plaatsen?
    Ik ben niet 100% zeker dat het helpt, valt in elk geval te proberen.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

      en werken met een polarisatiefilter? Ik zeg maar wat hoor maar zou dat niet helpen?
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

        Ik zou denken aan het gebruik van GOBO's... die kan je zelf maken... maar laat eens de hele foto zien?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

          Heb vroeger een tijdje voor Massive gewerkt (freelance), maar kon daar wel beschikken over een permante opnamekamer met een aan het plafond gemonteerde brede rol papier als achtergrond en twee grote softboxen. Ik dacht zo, als je nu een bredere tafel zou nemen en je 'drapeert' voorzichtig het papier van de rol over de tafel, met links en rechts een sofbox, vallen die tafelranden toch weg? Reflecties van de softboxen zal je echter atijd blijven zien, maar dat werkte (in mijn geval) niet storend. Al weet ik ook wel dat luchters en staanlampen niet hetzelfde zijn als flessen.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

            Als fotograaf kan je maar beter een McGyver zijn met drie rechterhanden en evenveel rechtervoeten. Ik werk met plexi opaque platen van de Brico die op een softbox ligt. Een goede uitbalancering van het invullicht vanuit een grote softbox doet 't 'm dan. Pshop werk komt er altijd bij kijken om desnoods reflecties of oneffenheden weg te shoppen.


            Cheers,
            F.
            Last edited by Fibonacci; 7 juli 2012, 06:17.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

              Een opname van een online workshop betreffende dit topic, die ik je ten zeerste kan aanraden is deze: click

              het betreft een workshop van 3 dagen, gegeven door een erg goede product fotograaf...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

                Haarlak spuiten op die plaats, kan nadien verwijderd worden met een doek met aceton
                Groeten
                Efex

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting



                  legt uit hoe hij het doet met welke opstelling inclusief foto en reconstructie
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

                    Is dat geen overstraling van het licht op de achtergrond ? aangezien je achtergrond mooi wit is denk ik dat je te veel licht op de achtergrond gebruikt. Heb je geen foto van je volledige opstelling ?
                    Probeer eens je fles verder van de achtergrond te plaatsen.
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd bij specifieke belichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                      Is dat geen overstraling van het licht op de achtergrond ? aangezien je achtergrond mooi wit is denk ik dat je te veel licht op de achtergrond gebruikt. .
                      dit lijkt vrij aannemelijk.
                      onlangs nog ergens een filmke gezien met ongeveer het zelfde probleem. daar rade ze aan om goedekope deo (met poeder) op die plek te spuiten ofwel dure mat makende sprays.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment

                      Working...
                      X