Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretlens

    Hey,

    Ben nu ongeveer 10 maand bezig met fotografie en ben nog een beetje mijn ding aan het zoeken en met alles eens experimenteren. Nu heb ik net wat Strato triggers gekocht om eens wat strobist portretfoto's (proberen) te maken.

    Nu vraag ik me af welke lens ik het best hiervoor gebruik op mijn 60D (1,6 crop), de lenzen die ik heb zijn standaard of breedhoek. Niet meteen ideaal voor portretten denk ik dan. Budget om een nieuwe lens bij te kopen heb ik momenteel niet, tenzij iemand de 50mm 1.8 zou aanraden hier. Met welke lens zou ik het beste resultaat halen?
    - Sigma 30 f1.4 (mooie DOF, maar zou die de persoon niet te hard vertekenen?)
    - Canon 17-40 L f4 (minder lichtsterk, maar natuurlijk o zo scherp)

    Bedankt!

  • #2
    Re: Portretlens

    50mm 1.8

    Comment


    • #3
      Re: Portretlens

      aangezien je op crop werkt, is de 50mm een sterk aangeraden lens, komt praktisch overeen met een 85mm op FF

      je kan idd opteren voor de 50mm 1.8, heb ik ook, leuk lensje, al zal heel mss bij mij ooit een 1.4 volgen ofwel een 85 1.8

      de 2 lenzen die je opnoemt, gaan idd voor 'vertekening' / vervorming zorgen van de persoon

      wil je een zoom, dan is de 17-50/55 2.8 of 24-70/28-75 2.8 ook een optie waarbij je die 1ste natuurlijk zoveel mogelijk op zen langste brandpunt gebruikt
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Portretlens

        Wanneer je een 50 mm als portretlens op een crop camera gaat gebruiken dan zal dat in sommige gevallen tot zeer teleurstellende resultaten leiden. Zowel voor de fotograaf als voor het model.

        Maak je namelijk een wat sterk gekaderd portret dan zit je zo dicht bij het model dat er een soort van vertekening ontstaat. De neus wordt te groot t.o.v. de oren weergegeven. Er zijn niet zo heel veel modellen die dat weten te waarderen.

        De oplossing is gewoon wat meer afstand bewaren tot het model. Dan heb je een wat langere brandpuntsafstand nodig dan 50 mm om beeldvullend te werken.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Portretlens

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Maak je namelijk een wat sterk gekaderd portret dan zit je zo dicht bij het model
          dat 'stoort' mij ook soms, daarom dat ik ergens heel graag ook een 85 1.8 & 135 f2 zou willen toevoegen aan de rugzak maar de rugzak zal ook eerst eens vernieuwd moeten worden naar een groter model dan
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Portretlens

            Als ik portretten maak gebruik ik meestal mijn 70/200 (op FF)
            En dan zit ik meestal vanzelf tussen 100 en 140mm.
            Dat geeft voor mij een prettige werkafstand. Veel modellen, zeker onervaren, hebben niet graag de lens vlak voor hun neus
            50mm (75mm eqi) vond ik op mijn cropcamera te kort en dan bleef mijn 24/70 er op staan terwijl de 50mm in de zak bleef.
            Het enige voordeel dat een 50mm heeft tov een kitlens is dat je beter met de dof kan spelen.
            Naar creativiteit toe kan een vast brandpunt wel een leuke uitdaging zijn.
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: Portretlens

              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              Naar creativiteit toe kan een vast brandpunt wel een leuke uitdaging zijn.
              dat is de reden waarom ik ze meer en meer gebruik op locatie, want daarnaast zit er een 28-75 2.8 in de zak en sinds kort ook 17-50 2.8 vc
              maar het feit dat je meer moet 'nadenken' door de prime is gewoon uitdagender / creatiever en zorgt er dan ook nog eens voor dat je minder foto's maakt, dus minder nabewerking en minder sneller versleten body
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Portretlens

                Als portretlens gebruik ik vaak de 70-200. De brandpuntsafstand laat ik afhangen van vorm van gezicht.

                Daarnaast gebruik ik nog wel eens de 150 mm 2.8 van Sigma.

                Dit alles in combinatie met full frame.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  50mm 1.8
                  ik volg Lennert.

                  of eventueel een tweedehands 85 1,8

                  Mvg,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment

                  Working...
                  X