Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

    ik ga mij deze week een macrolens aanschaffen maar had wat vraagjes over mijn keuze, ik ben nog een beginner, zeker in macro...
    heb een 550D van canon.

    nu had ik gelezen dat de Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo absoluut niet voor beginners is, en je beter de 100mm f2.8 L USM is koopt, terwijl ze op sommige andere sites dit tegenspreken. dus wat is nu waar en wat zijn jullie voorstellen/tips?

    budget die ik voor handen heb ligt rond de 1200 euro dus beide lenzen passen erin.
    bloemen en dergelijke intresseren mij totaal niet, het zal mij vooral om insecten te doen zijn.

    had ook gelezen dat de 100mm ook als portret lens gebruikt wordt maar dit valt voor mij weg omdat ik toch een Canon 24-70 heb voor portret werk dus hier moet ik geen rekening mee houden.

    mvg david

  • #2
    Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

    Indien het je eerste stappen in macrofotografie zijn zou ik ook direct geen centen uitgeven aan een MP-e65. Een MP-e65 heeft een erg beperkte werkafstand. Op 1:1 vergroting (laagste setting) zit je op amper 100mm van je onderwerp......op 5:1 vergroting(hoogste setting) zit je op amper 40mm van je onderwerp...... de andere instellingen zitten daartussen. Dat maakt dat gelijk welke vergroting je gebruikt op dit objectief je max 60mm bewegingsruimte hebt. Al wat verder dan 100mm van de voorkant van dit objectief zit valt buiten de scherpstelzone. Met een 100mm macro is dit anders... je kan ook scherpstellen op oneindig.Je krijgt wel slechts max 1:1 vergroting , maar je kortste werkafstand is reeds een stuk groter. Bij gebruik van een 100mm macro op een 550D kan je met een voorwerp van 20x15mm de foto reeds volledig vullen......dat is toch al heel wat vergroting. Maar je kunt er ook volledige vlinders en grote libellen mee op de foto zetten door meer afstand te laten. Bij deze grotere insecten lukt het helemaal niet met een MP-e65 de beestjes volledig op de foto te krijgen.
    Beter eerst een "gewoon macro objectief" kopen en kijken of macro je ligt.......indien je goede resultaten kunt halen met dit objectief kan je achteraf nog steeds investeren in een MP-e65.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

      Ik heb nooit met het objectief gewerkt...maar Macro is natuurlijk sowieso een tak van sport waar ervaring (vaak) zwaarder telt als de gebruikte apparatuur.

      De leercurve zal groter zijn met een objectief die zoveel vergroot....je zal een goed statief moeten hebben...maar dat heb je ook weer voor alle serieuze macro...

      Het zal best een objectief met een steile leercurve zijn, maar ik geloof niet in "iets kopen wat je eigenlijk niet wilt omdat je nog moet leren". Net zoiets als blokfluit les nemen, terwijl je eigenlijk gitaar wil leren spelen...of op Judo gaan...als voorbereiding op karate.

      Ik zou je daarom niet vanwege gebrek aan ervaring tegen laten houden voor het aanschaffen van het objectief, maar je moet je wel realiseren dat het waarschijnlijk even zal duren voordat je de resultaten haalt die je voor ogen hebt.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

        Voor de meeste mensen is 1:1 vergroting meer dan voldoende. Deze reeks foto's is grotendeels met een Canon 100mm macro gemaakt. Je kan met een 100mm macro echt alle kanten op van insecten zo groot als een vlieg tot beesten zo groot als een olifant. Met die MP-e65 kan je enkel in de andere richting werken....van vliegen(de grootste soorten in ons land ga je met moeite volledig op de foto kunnen krijgen ) tot spingstaartjes en bladluizen. Alles wat groter is dan 20x15mm past niet volledig op de foto.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 30 mei 2012, 09:27.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

          als je voornamelijk insectne gaat of wil gaan fotograferen kijk dan ook eens naar de wat ""langer"" macrolenzen, zo zijn daar de 150 mm van sigma of zelfs binnen je budget passende 180 mm (Canon, tamron of Sigma), voor insecten een mooiere keuze vind ik zelf, niet zozeer de werkafstand die wat langer is, dat vind ik zelf het minst belangrijke, maar wel de mooiere achtergronden die je ermee verkrijgt (rustiger).

          Ik gebruik zelf een 300 mm plus extender voor de wat grotere insecten, zoals libelle''s, vlinders, voor de kleinere heb ik een 180 mm.

          Enige waar je dan op moet letten is dat het wat lastiger is om uit de hand te fotograferen, niet onmogelijk, wel moeilijk, als je goed je sluitertijden in de gaten houdt prima te doen.

          De MP-065 zou ik eerst eens even goed over nadenken, is een vrij lastige lens om baas te worden, soms haast onbriukbaar uit de hand en zonder ringflitser. Je moet jezelf afvragen wat je aantrekt bij macrofotografie, extreme close-ups of totaalplaatjes, als je voor totaalplaatjes gaat of iets minder close-up dan is deze lens niet je keuze.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

            hmm ben er nu uit dat ik dus beter nog wat wegblijf van die MPE en mss later kijken als ik wat ervaren ben om dit objectief aan te schaffen.

            nu twijfel ik opnieuw tussen de Canon 100mm L is USM en de Sigma 150mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM Canon

            is er veel verschil tussen deze 2 objectieven qua scherpte? of zijn deze aan elkaar gewaagd, voordeel van de sigma is hier waarschijnlijk de iets grotere werkafstand en de iets zachtere achtergrond.

            of heb je de OS niet echt nodig? ik denk waarschijnlijk toch veel op statief te werken, want nu doe ik het ook nooit zonder statief, vind het rustiger werken en ik neem graag mijn "tijd" om een foto te maken.

            mss ook beter vermelden dat ik vroeg of laat overstap naar full frame, normaal eind dit jaar begin volgend jaar.

            Comment


            • #7
              Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

              Macro doe ik persoonlijk bijna altijd vanaf statief. Vandaar dat ik niet echt weet of het nodig is een grote meerprijs te betalen voor die stabilisatie. Ik heb de "oude" versie 150mm zonder OS en die heeft me al die jaren nooit in de steek gelaten. Ik heb voor die lens gekozen voor dezelfde reden als closeupshooter; de rustigere achtergrond.
              Of een van beide scherper is dan de andere dat weet ik niet, maar feit is wel dat de 150 en 180mm lenzen van Sigma zéker meekunnen met de macrolenzen van de "grote" merken.
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                nu twijfel ik opnieuw tussen de Canon 100mm L is USM en de Sigma 150mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM Canon
                Heb de 100mm non L gehad en nu de Sigma, qua scherpte aan elkaar gewaagd volgens mij, ben wel te weinig met macro bezig (moet mijn leven beteren).
                De OS is wel leuk als je wel uit de hand wil gaan werken, wel een zware lens hoor.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                  Heb ze beiden gehad zowel de Canon 100 L IS alsook de gewone 100 mm macro. (de gewone is ondertussen verkocht)
                  Ik heb trouwens ook de 180mm L macro gehad van Canon (die is ondertussen ook al de deur uit)
                  Als je ze enkel gaat gebruiken als macrolens op statief zal het niet veel uitmaken of je IS hebt of niet.
                  Ik gebruik ze ook als normale/portret lens en dan komt die IS op de 100mm wel van pas.
                  (Hangt uiteraard ook van de lichtomstandigheden af en ook of je een vast hand hebt)

                  In mijn geval was de 100mm L scherper dan de gewone 100mm

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                    Ik probeer wel eens wat macro met mijn 105mm nikkor met VR.

                    De VR is "handig" als je uit de hand wil fotograferen, maar zaligmakend is het niet. De VR (IS) verlegd soms je focuspunt minimaal (maar voor Macro toch al een heel stuk) waardoor een inschakelende VR het opeens even moeilijker maakt. op 1:1 werkt hij daardoor minder effectief dan wanneer je hem als "gewoon objectief" gebruikt.

                    Zodra je met statieven gaat werken voor Macro volledig overbodig...en voor het geld dat je extra neerlegt voor een objectief met IS...koop je volgens mij toch wel een knap statief




                    Keuzes keuzes
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                      jah, ik ben er nu nog niet uit eh.

                      ben opgebeld geweest door konijnberg (had eerder gebeld om info te vragen of beide lensen beschikbaar waren en twijfelde nog wat en toen zeiden ze dat ze me gingen contacteren door iemand die van macro kende)

                      heel vriendelijke dame die mij direct de 100mm L versie van canon aanraad, toen ik zei dat ik twijfelde tussen de 100mmL en de 150mm van sigma, bleef ze mij toch richting de Canon duwen.

                      canon heeft meer scherpte dan de sigma
                      bouwkwaliteit van de canon is ook een stuk beter.
                      IS (raadde ze me aan maar heb hier mooi op gereageerd dat ik IS geen prioriteit geef) en snellere AF (waarbij ik denk op statief gaat men toch MF gebruiken? doe ik nu al met mijn canon 24-70L)

                      nu als de Canon idd een stuk scherper is dan de Sigma dan ga ik zowiezo voor de Canon ongeacht, (ben verslaafd aan scherpte).

                      is dit niet zo dan neig ik terug naar de sigma.
                      probleem is nu dat ik deze namiddag dicht bij een keuze was, maar door de vriendelijke mevrouw bij konijnberg ben ik terug gaan twijfelen

                      man man ik kom er niet uit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                        Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                        nu als de Canon idd een stuk scherper is dan de Sigma dan ga ik zowiezo voor de Canon ongeacht, (ben verslaafd aan scherpte).
                        Is niet zo.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                          Als je op pixelpeep niveau warm wordt van scherpte...dan lijkt de Canon inderdaad de betere keus...

                          KLIK

                          is wel een vergelijk met de non OS 150mm Sigma...de OS was optisch iets beter dacht ik.



                          Maar uiteindelijk zijn álle macro objecctieven zo scherp/goed, dat je al een beste macro fotograaf moet zijn om de verschillen in het veld zichtbaar te maken...en dan nog flink zal moeten pixelpeepen...Als je denkt dat 100mm genoeg is voor je, waarom niet voor de Canon gaan...als het echt specifiek insecten wordt...denk ik dat je toch "beter" af bent met de langere Sigma (welke overigens ook gebouwd is als een tank).
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                            vandaag knoop doorgehakt en dan toch maar de Canon 100mm f2.8 L USM IS gaan halen

                            hoop dat ik er geen spijt van heb ;D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

                              Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                              vandaag knoop doorgehakt en dan toch maar de Canon 100mm f2.8 L USM IS gaan halen

                              hoop dat ik er geen spijt van heb ;D
                              Spijt zeker niet, en als je ze snel ontgroeit weinig verlies want Canon lenzen houden redelijk hun waarde.

                              Comment

                              Working...
                              X