Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

    Wat zijn jullie ervaringen met deze lens.
    Ik heb me laten vertellen dat de Tokina lenzen zeer degelijk zijn.
    En ik overweeg dan ook een Tokina macro lens te kopen.
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

  • #2
    Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
    Wat zijn jullie ervaringen met deze lens.
    Ik heb me laten vertellen dat de Tokina lenzen zeer degelijk zijn.
    En ik overweeg dan ook een Tokina macro lens te kopen.
    Heb hem zelf ook . Degelijk gebouwd en scherp.
    Enige nadeel dat hij niet altijd 2.8 als grootste opening heeft.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

    Comment


    • #3
      Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      Enige nadeel dat hij niet altijd 2.8 als grootste opening heeft.
      Daar verschilt die niet in met andere macrolenzen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Daar verschilt die niet in met andere macrolenzen.
        Denk het toch wel. Kameraad heeft een macrolens van Canon en die blijft ongeacht wat op 2.8
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
          Denk het toch wel. Kameraad heeft een macrolens van Canon en die blijft ongeacht wat op 2.8
          Als ik goed gelezen heb, dan laat canon de ingestelde waarde zien, terwijl die evengoed 3.0 of 3.2 kan zijn bij ingesteld diafragma van 2.8
          Bij Nikon laat de camera wel reële waarde zien en zal je dus wel 3.2 (of iets dergelijks) zien op de kortste werkafstand.



          Edit: Voor de rest maakt het dus niet veel uit welke lens je koopt.
          De oude Sigma 105mm, de Tokina 100mm en Tamron 90mm zijn ongeveer van dezelfde kwaliteit.
          Die verschillen zijn volgens mij niet merkbaar als je niet gaat pixelpeepen.
          Last edited by jumpforjoy; 30 mei 2012, 12:17.
          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

          Comment


          • #6
            Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
            Als ik goed gelezen heb, dan laat canon de ingestelde waarde zien, terwijl die evengoed 3.0 of 3.2 kan zijn bij ingesteld diafragma van 2.8
            Bij Nikon laat de camera wel reële waarde zien en zal je dus wel 3.2 (of iets dergelijks) zien op de kortste werkafstand.



            .
            Als dat zo is, dan trek ik mijn woorden terug
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

              http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm deze heb ik recent gelezen (ben bezig met lezen en kijken voor een macrolens voor mijn dochter ).
              Webstek in opbouw

              Comment


              • #8
                Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm deze heb ik recent gelezen (ben bezig met lezen en kijken voor een macrolens voor mijn dochter ).
                Ken Rockwell is niet onmiddellijk de meest betrouwbare bron Niet dat het een slechte lens is.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                  http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm deze heb ik recent gelezen (ben bezig met lezen en kijken voor een macrolens voor mijn dochter ).
                  kort vraagje tussenin als het niet geeft schuift die ook uit bij het scherpstellen? ik denk dat dit nadelig is? ik ging voor de tamron 90mm gaan maar begin terug mijn twijfels te hebben om deze tokina niet te nemen...?
                  facebook
                  Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                    kort vraagje tussenin als het niet geeft schuift die ook uit bij het scherpstellen? ik denk dat dit nadelig is? ik ging voor de tamron 90mm gaan maar begin terug mijn twijfels te hebben om deze tokina niet te nemen...?
                    Ja, ze schuift inderdaad uit bij het scherpstellen. De kortste scherpstelafstand is 30 cm, gemeten vanaf de sensor. Met de voorkant van de lens zit je dan wel een heel stuk dichter bij je onderwerp. Voor kleine voorwerpen maakt dat niet veel uit, maar bij insecten . . .
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                      Ken Rockwell is niet onmiddellijk de meest betrouwbare bron
                      Heel betrouwbaar, je weet nl dat je een grote dosis wantrouwen moet hebben.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
                        Ja, ze schuift inderdaad uit bij het scherpstellen. De kortste scherpstelafstand is 30 cm, gemeten vanaf de sensor. Met de voorkant van de lens zit je dan wel een heel stuk dichter bij je onderwerp. Voor kleine voorwerpen maakt dat niet veel uit, maar bij insecten . . .
                        Luc
                        je hebt het toch op de tokina luc? of op de tamron? of is het bij beide zo?
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina AT-X M 100mm f/2.8 AF Pro D Macro Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                          je hebt het toch op de tokina luc? of op de tamron? of is het bij beide zo?
                          Inderdaad, de Tokina. Ik heb die zelf ook en ben er heel tevreden van. Let wel op de Tokina heeft geen interne scherpstelmotor. Op je D200 is dat geen probleem, want die zorgt via het schroevendraaiersysteem voor de scherpstelling. Als je ooit een instap-nikon koopt, dan heb je dat systeem niet en kan je alleen manueel scherpstellen.
                          Nog een tip: leg je compactje nog niet te ver weg. Compact camera's presteren dikwijls zeer goed voor macro. Onder andere door de kleinere sensor en de aangepaste lensconstructie bieden zij een grotere scherptediepte.
                          Luc

                          Comment

                          Working...
                          X