Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10-22mm of de 15-85mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10-22mm of de 15-85mm?

    Hallo. Ik fotografeer nog altijd met mijn Canon kitlens, de 17-85. Maar ik zou wel wat meer groothoek willen hebben. Heel veel verstand heb ik er ook niet van.
    Nu heb ik wel twee objectieven op het oog. Dat zijn de 10-22mm of de 15-85mm.

    Alleen vraag ik me af, is die 10-22mm niet te weidt voor me omdat je misschien af en toe meer in beeld hebt dan dat je zou willen?
    En is het dus wel een lens voor alledaags gebruik? Of is dit een stomme gedachte van me?

    Ik fotografeer voornamelijk landschappen, voertuigen, af en toe wat architectuur. Dus een beetje allround lens vind ik ook wel prettig.

    Is de 15-85mm dan wellicht een betere optie?


    Groetjes en bedankt Ron

  • #2
    Re: 10-22mm of de 15-85mm?

    Een 10=22 is natuurlijk absoluut geen allroundlens, het is een pure groothoekzoom.
    Waarom die niet gewoon naast je 17-85 gebruiken , er zijn geen ultragroothoeken die ook nog tele hebben, 15mm is wel vrij breed, maar toch niet te vergelijken met 10mm.
    Er zijn sites , waar je het effect van verschillende brandpunten kan bekijken, dan kan je 10, 15 en 17mm vergelijken en een idee krijgen wat je wil.

    PS , in een simpel woordje als wijd 2 of 3 vaudten te maken is een prestatie op zich.
    Last edited by Keeskanon; 28 mei 2012, 15:54.

    Comment


    • #3
      Re: 10-22mm of de 15-85mm?

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Een 10=22 is natuurlijk absoluut geen allroundlens, het is een pure groothoekzoom.
      Waarom die niet gewoon naast je 17-85 gebruiken , er zijn geen ultragroothoeken die ook nog tele hebben, 15mm is wel vrij breed, maar toch niet te vergelijken met 10mm.

      PS , in een simpel woordje als wijd 2 of 3 vaudten te maken is een prestatie op zich.
      Ah, voor een Canadees als ik die nog net geen 3 jaar in Nederland woont doe ik het toch niet slecht dacht ik?

      Bedankt voor je reactie nog.

      Comment


      • #4
        Re: 10-22mm of de 15-85mm?

        Dan is je taalgebruik heel netjes hoor, het is beter dan de gemiddelde Belg, laat staan Nederlander.

        Comment


        • #5
          Re: 10-22mm of de 15-85mm?

          Persoonlijk zou ik voor de 10/22 gaan daar 15 of 17mm het verschil niet zullen maken.

          Comment


          • #6
            Re: 10-22mm of de 15-85mm?

            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            Persoonlijk zou ik voor de 10/22 gaan daar 15 of 17mm het verschil niet zullen maken.
            Jij ook bedankt voor je reactie. Ik denk ook wel dat het de 10/22 gaat worden.

            Comment


            • #7
              Re: 10-22mm of de 15-85mm?

              Die lenzen zijn behoorlijk wijd, maar je kan dat ook gebruiken. Alleen gebruiken voor er veel op te krijgen is zonde en levert saaie foto's op, maar iets groot vertekent op de voorgrond en dan heel veel kleine achtergrond levert vaak mooie beelden op.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Die lenzen zijn behoorlijk wijd, maar je kan dat ook gebruiken. Alleen gebruiken voor er veel op te krijgen is zonde en levert saaie foto's op, maar iets groot vertekent op de voorgrond en dan heel veel kleine achtergrond levert vaak mooie beelden op.
                Inderdaad een mooi voorbeeld ja. Zat ik ook aan te denken.

                Bedankt ook.

                Comment


                • #9
                  Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Een 10=22 is natuurlijk absoluut geen allroundlens, het is een pure groothoekzoom.
                  Waarom die niet gewoon naast je 17-85 gebruiken , er zijn geen ultragroothoeken die ook nog tele hebben, 15mm is wel vrij breed, maar toch niet te vergelijken met 10mm.
                  Er zijn sites , waar je het effect van verschillende brandpunten kan bekijken, dan kan je 10, 15 en 17mm vergelijken en een idee krijgen wat je wil.

                  PS , in een simpel woordje als wijd 2 of 3 vaudten te maken is een prestatie op zich.
                  hallo, heb je soms een voorbeeldje van zo'n site...? zou leuk zijn, kan ik ook eens piepen alvast bedankt, groetjes
                  facebook
                  Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                  Comment


                  • #10
                    Desnoods kan je voor wat goedkoper gaan 10-20...
                    En als je even wacht de andere lens erbij haalt..?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                      kijk hier eens
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                        Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb de 10-22mm gehaald.

                        Dit is mijn 1e gemaakte fotokiekje met de 10-22mm.
                        Niet echt een hoogstaande foto, maar ik sta versteld van de scherpte in de foto's zeg. Vergeleken met de 17-85 vind ik het persoonlijk wel een verschil.




                        Groetjes Ron

                        Comment


                        • #13
                          Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ron84 Bekijk bericht
                          Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb de 10-22mm gehaald.

                          Dit is mijn 1e gemaakte fotokiekje met de 10-22mm.
                          Niet echt een hoogstaande foto, maar ik sta versteld van de scherpte in de foto's zeg. Vergeleken met de 17-85 vind ik het persoonlijk wel een verschil.




                          Groetjes Ron
                          effe een vraagske , hoever stond je van de vuurtoren . Gewoon uit interesse .

                          Comment


                          • #14
                            Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                            .Foutje..

                            Comment


                            • #15
                              Re: 10-22mm of de 15-85mm?

                              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                              effe een vraagske , hoever stond je van de vuurtoren . Gewoon uit interesse .
                              Meter of 3.

                              Comment

                              Working...
                              X