Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daisy Sunset ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Daisy Sunset ...

    Ik reed na een van mijn tochten in nationaal park de Biesbosch naar huis toen me de enorme aantallen margrieten me opvielen. Iets waar ik wat mee wilde doen omdat ik het een bijzonder aanzicht vond in NP de Biesbosch. Ik heb de juiste omstandigheden, licht / zonsondergang, wolken, laag water en nagenoeg windstil weer een aantal dagen moeten afwachten voordat ik deze opname kon maken. Uiteindelijk ook een paar gradual ND filters gebruikt om het licht in de lucht / horizon te compenseren.

    -------------------------------------
    Welcome to the playground :-)
    Mijn gepruts : http://www.natuurfoto.biz

  • #2
    Re: Daisy Sunset ...

    Da's nou het jammere aan die GND-filters, en wat er mee ook aan weerhoudt om ze te gebruiken.

    De lucht is hier namelijk veel te donker tov de rest van het beeld. Maar met een GND is weinig correctie mogelijk achteraf

    Ik vraag met trouwens af of het contrast zó groot was dat een bijkomend filter nodig was ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Re: Daisy Sunset ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      Da's nou het jammere aan die GND-filters, en wat er mee ook aan weerhoudt om ze te gebruiken.

      De lucht is hier namelijk veel te donker tov de rest van het beeld. Maar met een GND is weinig correctie mogelijk achteraf

      Ik vraag met trouwens af of het contrast zó groot was dat een bijkomend filter nodig was ?
      Hoi Dama, het antwoord is ja ... contrast was erg groot vanwege een schaduw op het wier en waterkant (ondergang zat 45 graden of meer links), daarnaast vond ik dat de margrieten wat meer dominant in beeld mochten staan. Wat betreft de filters verschillen we van mening, ik weg graag met filters en vind het effect altijd erg mooi ... smaken verschillen gelukkig.

      Ik zie bijvoorbeeld veel foto's die iets natuurlijker van kleur mogen zijn in bijvoorbeeld de lucht, men drijft de contrast en saturatie erg op om het benodigde contrast te krijgen. Ik vind dan persoonlijk het filter beter uitkomen ... maar zoals eerder louter een zaak van persoonlijke voorkeur. ;-)
      -------------------------------------
      Welcome to the playground :-)
      Mijn gepruts : http://www.natuurfoto.biz

      Comment


      • #4
        Re: Daisy Sunset ...

        Marcel,
        ik kan de belichtingssituatie van hieruit natuurlijk niet inschatten, het licht was dus harder dan ik veronderstelde...

        Wat de lucht betreft ga ik echter minder akkoord... Het lijkt echt alsof er een bosbrand woedde daar achteraan... De lucht is heel donker en grauw... zeker tov de frisse voorgrond.

        Maar dat is inderdaad een persoonlijk visie en smaak
        Oorspronkelijk geplaatst door mvbalkom Bekijk bericht
        Hoi Dama, het antwoord is ja ... contrast was erg groot vanwege een schaduw op het wier en waterkant (ondergang zat 45 graden of meer links), daarnaast vond ik dat de margrieten wat meer dominant in beeld mochten staan. Wat betreft de filters verschillen we van mening, ik weg graag met filters en vind het effect altijd erg mooi ... smaken verschillen gelukkig.

        Ik zie bijvoorbeeld veel foto's die iets natuurlijker van kleur mogen zijn in bijvoorbeeld de lucht, men drijft de contrast en saturatie erg op om het benodigde contrast te krijgen. Ik vind dan persoonlijk het filter beter uitkomen ... maar zoals eerder louter een zaak van persoonlijke voorkeur. ;-)
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Daisy Sunset ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Marcel,
          Wat de lucht betreft ga ik echter minder akkoord... Het lijkt echt alsof er een bosbrand woedde daar achteraan... De lucht is heel donker en grauw... zeker tov de frisse voorgrond.

          Maar dat is inderdaad een persoonlijk visie en smaak
          en monitor calibratie of settings ;-)
          -------------------------------------
          Welcome to the playground :-)
          Mijn gepruts : http://www.natuurfoto.biz

          Comment


          • #6
            Re: Daisy Sunset ...

            Exact, vandaar dat ik me ook durf uit te spreken over kleuren
            Oorspronkelijk geplaatst door mvbalkom Bekijk bericht
            en monitor calibratie of settings ;-)
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: Daisy Sunset ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
              Exact, vandaar dat ik me ook durf uit te spreken over kleuren
              En dat mag ook, maar als ik naar de kleuren van deze opname kijk : http://forum.belgiumdigital.com/f40/...rs-418790.html
              Dan komt het bij mij over als erg hoog qua saturatie (vooral in het blauw / cyaan) daarnaast zijn de contrasten in de lucht erg hoog (als ze gemaakt zijn zonder filter ?). Ik kalibreer mijn scherm ook maar ik denk dat het ook een beetje een kwestie is van smaak en misschien zit er tussen het een en ander kalibratie systeem ook wel verschil ? Ik wil je trouwens complimenteren met deze foto want het is een prachtige opname van een mooi moment en prachtige locatie !
              -------------------------------------
              Welcome to the playground :-)
              Mijn gepruts : http://www.natuurfoto.biz

              Comment


              • #8
                Re: Daisy Sunset ...

                Oorspronkelijk geplaatst door mvbalkom Bekijk bericht
                ...en misschien zit er tussen het een en ander kalibratie systeem ook wel verschil ?
                ik hoop het niet want wil dat nou net de bedoeling zijn van kalibratie
                OT: mooie lagen in de foto, maar vind hem toch ook net iets te grauw van kleur in de lucht
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Daisy Sunset ...

                  ik vind het ook een mooie foto
                  wel zie ik ook dat je de scheidingsovergang ziet van de graduatie filters ,ik gebruik ze soms ook en het is idd heel goed opletten welke graduatie en waar je de scheiding plaatst ,hier zie bvb aan de linkse kant boven de bloemen een soort halo en naar rechts toe zie je het donkerder worden in de bloemen , geloof me ik heb het ook al zelf meegemaakt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Daisy Sunset ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                    ik vind het ook een mooie foto
                    wel zie ik ook dat je de scheidingsovergang ziet van de graduatie filters ,ik gebruik ze soms ook en het is idd heel goed opletten welke graduatie en waar je de scheiding plaatst ,hier zie bvb aan de linkse kant boven de bloemen een soort halo en naar rechts toe zie je het donkerder worden in de bloemen , geloof me ik heb het ook al zelf meegemaakt
                    Is dat zo ? Aan de horizon is het altijd lichter in dergelijke situaties, de echte horizon is hier namelijk niet te zien, anders zal je ook de lichtmasten zien aan de horizon en die zijn bewust weggelaten ... Kan het zijn dat door het lagere standpunt het licht aan de horizon deze "halo" creëerde?
                    -------------------------------------
                    Welcome to the playground :-)
                    Mijn gepruts : http://www.natuurfoto.biz

                    Comment

                    Working...
                    X