Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus lens geeft donkere opnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus lens geeft donkere opnames

    Ik heb een Olympus E-420. Sinds enige tijd zijn de opnames met de 14-42mm lens bij de tweede opname donkerder dan bij de eerste, als ik heb ingezoomd.
    De eerste opname is steeds goed: de tweede steeds iets donkerder en na de derde is het beeld te donker om nog een opname te kunnen maken. Na terugzoomen en uit/aanzetten sprong het steeds weer terug naar helder. Maar nu is hij ook bij de eerste opname al donkerder.

    Iemand suggereerde dat dit zou kunnen worden veroorzaakt door een kapotte chip in de lens. De kosten van de reparatie zouden in dat geval niet lonend zijn.

    Kent iemand dit probleem? Is er iets aan te doen (door mijzelf)?

    nb. ondertussen kon ik gunstig eenzelfde camera met 14-42mm lens kopen. Ik heb nu dus twee camera's'en slechts één14-42 lens. Ik wil dus de kapotte proberen te repareren of zoek een dergelijke lens te koop Heeft iemand er nog een over...?
    (zie ook forum "gezocht")

  • #2
    Re: Olympus lens geeft donkere opnames

    Klinkt alsof je diafragma "even" blijft hangen?
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Olympus lens geeft donkere opnames

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Klinkt alsof je diafragma "even" blijft hangen?
      inderdaad, maar hoe verklaar je dan dat het telkens donkerder wordt als je je diafragma niet kleiner zet...

      staat bracketing toevallig niet ingeschakeld?
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Olympus lens geeft donkere opnames

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        t...

        staat bracketing toevallig niet ingeschakeld?
        of juist wel..
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Olympus lens geeft donkere opnames

          ik weet niet wat dat is, bracelet

          maar met de "nieuwe" lens op dezelfde camera is alles normaal (zoals het al 4 jaar was).

          zit de regeling voor die bracelet dan in de lens zelf?

          Comment


          • #6
            Re: Olympus lens geeft donkere opnames

            brachelet is iets wat mensen rond hun pols dragen ...

            Comment


            • #7
              Re: Olympus lens geeft donkere opnames

              sorry.

              maar ik begrijp uit de link dat de instelling daarvan gebeurt op de camera, dus niet aan de lens zelf. Wel zien de verschillende voorbeeldfoto's eruit als de verschillende foto's bij mij, die ook stapsgewijs iets donkerder zijn.

              In dat geval het aan mijn camera-instellingen zou liggen, zou zich met een andere lens hetzelfde moeten voordoen, wat niet het geval is.

              Ook was het tot voor kort zo, dat pas na een aantal opnames het donker worden begon. Het ziet er eerder naar uit dat iets in de lens ervoor zorgt, dat deze na iedere opname niet meer terugspringt in de normale stand.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus lens geeft donkere opnames

                De "normale "stand is diafragma open, dus dat verklaart het ook niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus lens geeft donkere opnames

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  inderdaad, maar hoe verklaar je dan dat het telkens donkerder wordt als je je diafragma niet kleiner zet...

                  staat bracketing toevallig niet ingeschakeld?
                  Als het niet bracketing is...

                  Verklaarbaar doordat de camera diafragma van open naar gewenste instelling zet. Diafragma blijft hangen op gewenste instelling. Bij volgende foto "denkt" de camera dat het diafragma weer vol open staat...wat niet zo is en zet hem nog dichter, naar de volgens camera wederom gewenste instelling. Kan me voorstellen dat je in 3 stappen tegen zo'n volledig dicht zit en een zwarte foto overhoudt?

                  Tenminste...klinkt mij logisch
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment

                  Working...
                  X