Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorste lenselement: wat als...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorste lenselement: wat als...

    Voor wie dacht dat een voorste glaselement van de lens altijd perfect moet zijn om een goede foto te krijgen :

    http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

  • #2
    Re: Voorste lenselement: wat als...

    Ja, leuk he
    Je moet het trouwens zelf maar eens proberen door een klein stukje van het plakgedeelte van een post-it note te knippen en dat op je lens te plakken.

    Daarom ook dat je eigenlijk geen UV filter hoeft te gebuiken om je objectief te beschermen. De multicoating van een deftig objectief is zo hard dat het al moeilijk is om een kras op het objectief te krijgen en als dat dan toch zou gebeuren is de kans dat je objectief onbruikbaar wordt zeeer klain.

    Comment


    • #3
      Re: Voorste lenselement: wat als...

      Ik plaats goeie filters op al mijn lenzen (tenzij ik er door bv. zonlicht meer flare door krijg, dan gaat die er af).
      Ik hou mijn spullen graag in prima staat, en ik probeer af en toe graag eens iets nieuws en verlies bij verkoop niet graag 50% van de waarde omdat er ergens een miniem krasje op zit, ook al heeft het geen zichtbaar effect op een foto .

      Maar ik ga dat inderdaad zelf ook wel eens proberen met een post-it hier en daar .
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Voorste lenselement: wat als...

        Ik heb geen enkel filter haha...wel zitten de zonnekappen er áltijd op.

        Ben netjes op mijn spullen, maar als er eens wat gebeurt...jammer dan hoor. Zo heb ik mijnn 85mm 1.4 eens laten vallen. "Gelukkig" in de sneeuw, wat de val brak, maar wel een miniemkrasje op het voorste element en de metalen zonnekap licht gebogen...even balen, maar dat minieme krasje zie je niet terug op foto's, zonnekapje terug gebogen. Jammer dan hoor. Ben toch al niet zo'n onderhandelaar...dus de grootste "waardevermindering" bij verkoop ben ik toch al zelf (Sigma 70-200 HSM voor 250 verkocht in 2009, Nikkor 80-200 AF-D voor 250 verkocht begin dit jaar...Tamron 28-75 van de week verkocht voor 185 (aan een kennis)...maar graag mensen blij met goed spul denk ik )



        Wel leuke test dit...had er ook al eens één gezien van lensrentals...."en wij maar poetsen"
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment

        Working...
        X