Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor Cleaning van de Nikon D70, wat een wereld..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor Cleaning van de Nikon D70, wat een wereld..

    Hallo,

    ben net er eens op uit getrokken om een blaaspeer / spuitbus te halen om mijn D70 onder handen te nemen...

    Wat een wereld, iedere fotograaf waar ik binnen geweest ben raden blaaspeertjes af, hebben ze niet binnen,...

    Ik heb nu wel een spuitbus mee van 'GEPE', de Air Duster "compact" die volgens een fotograaf ook door De Beukelaar om de sensoren schoon te maken.

    Heeft iemand ervaringen met dit merk? Vertrouw het toch niet 100%, weet wel dat ik de bus goed rechtop moet houden, niet schudden, eerst vocht laten weglopen en dan pas naar de sensor richten,... Maar vertrouw het toch niet...

    Er was zelf een fotograaf bij die me met volle overtuiging wilde overhalen om 'Canoclear' doekjes te kopen om direct de sensor mee schoon te maken. Mocht ik volgens hem zelf met het doekejs rond mijn vinger de sensor rechtstreeks mee schoonmaken !!!
    Weet niet of dit waar is, maar als we allen al zo paranoid zijn om de sensor zelfs de swabben lijkt dit me het slechtste advies te zij die ik ooit al gekregen heb? Iemand ervaringen hiermee?

    Allé zal die Air Duster eens voorzichtig proberen, maar die 'Canoclear' doekjes krijgen mijn sensor nooit te zien!
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

  • #2
    Hola hola,

    Ik zou toch maar HEEL voorzichtig zijn met eender welke spuitbus.

    Ben ook de laatste dagen het net aan 't afschuimen naar methodes om dat gratis meegeleverd Thais stof van de sensor af te krijgen.

    Beste tip leek mij tot op heden hier beschreven :
    http://www.pbase.com/image/15471306

    Goed luck anyway, en hou ons op de hoogte van de evt. vorderingen

    Flash G.


    Comment


    • #3
      Voorlopig blijf ik bij mijn blaaspeer,tot nu toe alles ok.
      Met de vinger? die kerel is zeker garagist geweest zeker.

      Comment


      • #4
        Valt me nog mee dat hij geen apparatuur van Kärcher adviseerde...

        Ik zou de spuitbus eerst op een stuk glas of een spiegel uittesten; ik heb het ook geprobeerd met zo'n bus en de tip is in ieder geval dat je niet met de bus te dicht op de sensor moet komen, is niet goed..... het uiteinde van het tuutje moet net op dezelfde hoogte komen van de body, is mij verteld (nog steeds voor eigen risico, je hebt het niet van mij )
        www.lowspark.nl

        Comment


        • #5
          Ik gebruik een bus Ken Air, en dit werkt prima. Alleen opletten, niet schuin houden, en ik gebruik ze ook nooit langer dan een seconde. Je kan bevriezing krijgen door de ontspanning van een gas. Voor de rest prima, is ook zuiverder dan een blaaspeer omdat je geen omgevingslucht gebruikt, die reeds zwevende stofdeeltje bevat. Het is ook wat krachtiger dan een baaspeer vandaar dat je niet te dicht bijde sensor moet komen blazen.

          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            De meeste spuitbussen gebruiken een drijfgas die een vet laagje achterlaat,
            gebruik een spuitbus met een veiligheidsgas die laten geen vette laag achter ( maar deze zijn ook duurder )
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              de copperhillmethode
              http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
              heb ik al vele malen uitgevoerd
              duurt al bei al 5 minuten

              Comment


              • #8
                Inderdaad bevriezing is een reëel gevaar...

                Je krijgt hetzelfde effect als je op je hand blaast met je mond:

                met open mond: warme lucht, met lippen getuit: koude lucht...

                Gas onder hoge druk door die opening jagen veroorzaakt afkoeling. Zo kan het aanwezige vocht in de lucht bevriezen en mee op je schoon te spuiten oppervlak terechtkomen. Dit laat sporen na, heb ik gemerkt op enkele negatiefjes die ik zo probeerde te cleanen.

                Een te vermijden effect.

                PS: met je mond alleen op je hand blazen, nooit op je sensor uittesten

                Comment


                • #9
                  Ikzelf gebruik een "getunde" pannelikker met "Brillendoekjes van Delhaize" Tot nu toe wekt deze combo perfect. De pannelikker is heel dun en zorgt ervoor dat er nooit veel druk op de cmos komt.
                  Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                  Comment


                  • #10
                    Zijn dat brildoekjes met een product? Laten die geen laagje achter? Ken je het merk van je pannenlikker, of heb je dat erafgeknipt?

                    Comment


                    • #11
                      Eh,Ik heb de pannelikker inderdaad afgeknipt en het was een klein modeletje. Spijtig genoeg is mijn merkkennis i.v.m. pannelikkers klein dus daar moet ik je teleurstellen. De doekjes bevatten methanol en zijn geschikt voor gebruik op optisch glas met coatings. Methanol is toegestaan voor cmos/ccd.
                      Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Drill
                        Ikzelf gebruik een "getunde" pannelikker met "Brillendoekjes van Delhaize" Tot nu toe wekt deze combo perfect. De pannelikker is heel dun en zorgt ervoor dat er nooit veel druk op de cmos komt.
                        Euh... ik ben vandaag na het lezen van deze comment een doosje brilpoetsdoekjes van Delhaize gaan halen, heb geroken dat er veel meer dan methanol ophangt en vooral dat het GEEN cleanroom-stofje is, dus dat het verschrikkelijk veel vezels bevat... Ofwel heb jij een ander type, ofwel maak je er de ccd vuil mee in plaats van proper... Al kan je die vezeltjes achteraf misschien wel wegblazen?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Koen_vervoort
                          Al kan je die vezeltjes achteraf misschien wel wegblazen?
                          Is de bedoeling van vezelvrije doekjes dan niet het vermijden van minuscule krasjes?
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Ik ben in elk geval niet geneigd die doekjes snel te gebruiken voor een ccd, als ze zelfs zichtbare stofjes achterlaten wanneer ik er mijn bril mee kuis

                            En moet je weten... zichtbare stofjes, terwijl ik hem niet eens op heb hee...

                            Comment


                            • #15
                              Elipse vloeistof en bij voorkeur ook Pecpads, dat heb je bij voorkeur nodig voor het reinigen van je CCD.
                              Eclipse is uiterst zuivere methanol maar is niet zo duur dat je het risico met andere methanol wil nemen.
                              Wat duur is zijn de Pecpads, maar bij de Eclipse vloeistof zitten ook geschikte doekjes. Als je wat kan knutselen kan je hier dus wel iets sparen.
                              Al de rest zou ik persoonlijk niet durven aanbevelen.
                              mvg
                              Jos
                              http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                              Comment

                              Working...
                              X