Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-105 f4 L ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24-105 f4 L ervaring?

    Ik ben aan het denken om een nieuwe lens aan te schaffen. Ik heb nu een 70-200 2.8L USM liggen en 50 mm 1.8 II. Mijn oog is gevallen op deze, omdat het redelijk aansluit op de 70-200 en meer all-around is dan die grote.

    Graag reacties!! Prijs-kwaliteit goed? Minpunten?

    Bedankt!

  • #2
    Re: 24-105 f4 L ervaring?

    Ik gebruik hem zelf niet, ik heb de 24-70mm gekocht (2de hands).
    En de enige reden waarom ik niet voor de 24-105 en gegaan, was de f/4 t.o.v. de f/2.8 bij de lens die ik nu heb.

    Qua bereik is de 24-105mm natuurlijk een stuk interessanter. Ook qua gewicht om mee rond te zeulen is de 24-105 interessanter (de 24-70 weegt zo ongeveer 50% meer).
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: 24-105 f4 L ervaring?

      Prijs kwaliteit zeer goed, gebruik ze vooral als wandellens en op vakantie op de FF, ideale mm's en IQ. 24 mm is zeer breed op FF, op crop zal dat soms te weinig zijn. (daar had ik vroeger de 10-22 voor, nu de 17-40)
      Op crop was ze evengoed hoor.
      Enig minpuntje, bij het wandelen durft ze wel eens uit te zakken, en er is geen lock voorzien.

      Comment


      • #4
        Re: 24-105 f4 L ervaring?

        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        Prijs kwaliteit zeer goed, gebruik ze vooral als wandellens en op vakantie op de FF, ideale mm's en IQ. 24 mm is zeer breed op FF, op crop zal dat soms te weinig zijn. (daar had ik vroeger de 10-22 voor, nu de 17-40)
        Op crop was ze evengoed hoor.
        Enig minpuntje, bij het wandelen durft ze wel eens uit te zakken, en er is geen lock voorzien.
        Dat uitschuiven heb ik met mijn 24-70 ook. Maar het uitschuivend gedeelte blijft wel binnen de zonnekap. Ik veronderstel dat dat ook het geval zal zijn bij die 24-105?
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: 24-105 f4 L ervaring?

          De zonnekap schuift mee uit.

          Comment


          • #6
            Re: 24-105 f4 L ervaring?

            Ook ik gebruik ze als all-roundlens. Ze zal minder scherp zijn dan jouw 70-200mm, tenminste ik heb die indruk. Ook minder dan de 85mm 1.8. Voordat ik ze kocht heb ik lang getwijfeld tussen 24-105 f/4 en de 24-70mm f/2.8. Heel veel gelezen en toen de 24-105mm gekocht, oa omwille van de IS, het lagere gewicht en het groter bereik. Ben er nog steeds heel blij mee.

            Comment


            • #7
              Re: 24-105 f4 L ervaring?

              heb deze al een gehele tijd, op een cropcam, FF en op een 1.3 crop is en blijft het de ideale lens, tegenwoordig met al die geweldige ISO capaciteiten is de F4 geen enkel probleem, deze lens is vanaf F4 al retescherp.
              Nadelen zijn er eigenlijk niet, ja duur, maar je krijgt er een geweldige lens voor terug met binnen dit bereik geen alternatief met dezelfde kwaliteiten.

              Voordeel is het gewicht tov de 24-70, wat een lompe baksteen blijft en is, tevens het bereik ideaal voor tripjes, vakantie''s en meer van dit soort foto''s.
              Gebruik hem zelf zowat overal voor, portret, vakantie, dagtripjes enz...

              Enige alternatief wat in de buurd komt is de (EF-S) 17-55 2.8 IS, echter is het bereik weer een stuk minder, voordeel is wel dat stukje groothoek wat je krijgt, maar qua kwaliteit kan deze het vergelijk aan, wellicht nog ietsje beter zelfs.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: 24-105 f4 L ervaring?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ans.B Bekijk bericht
                Ik ben aan het denken om een nieuwe lens aan te schaffen. Ik heb nu een 70-200 2.8L USM liggen en 50 mm 1.8 II. Mijn oog is gevallen op deze, omdat het redelijk aansluit op de 70-200 en meer all-around is dan die grote.

                Graag reacties!! Prijs-kwaliteit goed? Minpunten?

                Bedankt!


                Niet aan twijfelen, dit is een superlenske.
                Heb ze eerst gebruikt op mijn 50D en nu op een 5D MKII
                Ook al concerten meegedaan zonder flits welteverstaan, op m'n 50D, had de 5D nog niet en was aangenaam verrast.
                'K wil gerust wat linkjes doorsturen ivm met die concerten, stuur gerust een privéberichtje
                nog geen problemen had met het uitschuifen, camera hangt aan een rapid rs5 strap.
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                Comment


                • #9
                  Re: 24-105 f4 L ervaring?

                  Bedankt alvast voor de reacties! Meer mogen er volgen!!

                  Ja langs de ene kant was ik ook aan het denken voor een lens die tot 70 gaat aangezien het anders overlapt. Maar altijd veranderen voor die 50 mm meer is ook veel werk natuurlijk.

                  Ik zou mijn lens ook gebruiken voor op festivals en optredens en als body heb ik een 7D. Maar daarvoor dan beter de 70-200 lijkt me..

                  Aangezien ik als 'opvolgende lens' een 70-200 heb zou ik liever overlappen dan tekort komen zoals er aangehaald wordt voor de 17-55 (waarvoor toch bedankt voor de suggestie) want dan 'mis' ik toch de 15 mm die je waarschijnlijk dan nét nodig hebt.

                  Het is nog een strijd

                  Comment


                  • #10
                    Re: 24-105 f4 L ervaring?

                    Tja.... allereerst denk ik niet dat je die 15mm ooit zult missen, zou je toch voor een 17-55mm gaan.... Verder denk ik dat je met 24mm op een cropcamera regelmatig groothoek tekort zal komen. Als je met cropcamera's wilt blijven werken zou ik die 17-55 f2.8 toch nog eens heroverwegen als ik jou was...

                    Anyway... ik heb ook goede ervaringen met de 24-105L. Toch heb ik mijn exemplaar op een gegeven moment verwisseld voor de 24-70L. Dit ivm de f2.8 vs f4. IS is een mooi fenomeen en kan heel erg handig zijn... maar IS zet mijn onderwerpen niet stil dus het voordeel is maar in beperkte mate bruikbaar. Lichtsterkte heeft daarom toch mijn voorkeur. 't Liefst zou ik beide hebben, ook daar heeft de 17-55 dus het voordeel. Alleen het rode randje (en wellicht de bouwkwaliteit) mist....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: 24-105 f4 L ervaring?

                      Toch even reageren, ik gebruik mijn 24-105 als sinds mijn 300d denk ik. Als nadeel toch wel het gebrek aan breedhoek. Ik had me dan ook een 10-22 aangeschaft. Op een gegeven moment de 24-105 verkocht omdat ik het beu was om steeds te wisselen van lens. Ik had me dan een 17-55 2.8 gekocht voor op de ondertussen al 7D om wat meer breed te hebben. Wel ik vond de scherpte serieus tegenvallen. Ik heb de lens terug verkocht en mijn eigen 24-105 stond toevallig terug te koop, ik heb deze terug gekocht en heb ze nu nog steeds. Nu gebruik ik ze op een 5DmkII en deze lens gaat nooit meer weg. Is gewoon mijn standaard lens! Zeer leuk bereik op full frame en scherp. Als f4 een probleem is gebruik ik wel mijn 85 f1.8 waar ik trouwens ook zeer tevreden van ben.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: 24-105 f4 L ervaring?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ans.B Bekijk bericht
                        Ik ben aan het denken om een nieuwe lens aan te schaffen. Ik heb nu een 70-200 2.8L USM liggen en 50 mm 1.8 II. Mijn oog is gevallen op deze, omdat het redelijk aansluit op de 70-200 en meer all-around is dan die grote.

                        Graag reacties!! Prijs-kwaliteit goed? Minpunten?

                        Bedankt!
                        Excellente Lens

                        Positief:

                        Goede scherpte over het hele bereik in het centrum ook met open diafragma.
                        Aanvaardbaar goede scherpte op de zijkanten. Stabilisator altijd pluspunt.
                        Goede contrast en kleuren weergave.
                        Bouwkwaliteit heel goed.
                        Mooi bereik.
                        Relatief lichtgewicht (vergelijking met de 24-70 die ik ook in bezit heb)
                        Afdichting op vatting met rubber boordje (slechte weersomstandigheden)
                        Goede close-up
                        Heel goede Bokeh voor een zoomlens (105mm)
                        correcte prijs (nu met cashback zeker)


                        minder goede eigenschappen:

                        vervorming vrij hoog op 24 mm
                        stabilisator maakt teveel kabaal bij het filmen (indien gebruik ingebouwde micro)
                        voor de rest niks noemenswaardig negatief
                        Last edited by Funcky; 24 mei 2012, 07:49. Reden: Pluspuntje bijgezet
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: 24-105 f4 L ervaring?

                          Niet veel woorden aan verspillen, het is voor dat geld een superlens !
                          Ik gebruik deze als wandel/vakantie lens, op zowel 1,3 crop als FF.
                          OK 24 mm is niet superbreed maar op FF breed genoeg hoor, indien ik nog breder wil gaan gebruik ik de 16-35 voor die specifieke gevallen.
                          De f4 vind ik voldoende omdat deze (bij mij) al scherp is vanaf f4.
                          Ik heb ook nog een 24-70 gehad en die moest ik toeknijpen tot f4 - f5,6 om even scherp te zijn als de 24-105 ... dus was de keuze snel gemaakt welke er de deur uit ging
                          Zijn grootste voordeel vind ik het lage gewicht en de 4,3x zoom

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: 24-105 f4 L ervaring?

                            Hier ook zoals alle vorige berichten al aangeven, een dijk van een lens.
                            Enige minpunt voor mij is de 24mm op een cropcamera is soms niet voldoende.
                            Daarom een Sigma 18-50 bijgekocht als ik breder wil gaan.

                            Voor de rest gaat die lens er bijna nooit af

                            Kris,
                            Canon 40D - 24-105L - 100-400L -Sigma 18-50 - Speedlite 430EX II

                            Comment


                            • #15
                              Re: 24-105 f4 L ervaring?

                              Staat voor 80% van de tijd op m'n toestel.
                              Volledige voldoening wat mij betreft.
                              Zonder compromissen te gebruiken vanaf grootste diafragma f4.
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment

                              Working...
                              X