Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

    Hey iedereen,

    Aangezien ik vaak reis met de wagen en daar de bijhorende foto's neem heb ik besloten om mijzelf een spiegelreflexcamera aan te schaffen. (natuurlijk moet ik nog de voldoende kennis vergaren maar ben bereid hier de komende weken heel wat tijd in te steken (ik vertrek begin juli naar Italie voor 2 weken))

    Nu ben ik via via op dit forum terecht gekomen en vroeg ik mij af welke camera jullie mij zouden aanraden + de desbetreffende lens (denk er aan, het merendeel van de foto's waar ik de camera voor ga gebruiken zijn landschappen enz)

    Mijn budget ligt tussen de 600 en 700 euro (dit bedrag inclusief de lens)

    alvast bedankt !

    groetjes

  • #2
    Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

    Heb je al een ervaring met een bepaad merk?
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

      neen, helemaal niet, heb tot nu toe enkel maar digitale camera"s gehanteerd zoals bv een sony cybershot ..

      Aangezien dit idee mij al langer door het hoofd speelt en ik nu eenmaal vaak een reisje meepik wil ik hier met aan de slag gaan, maar het lijkt me buiten de deskundigheid van diegene die de camera bedient ook belangrijk van over een goede camera te beschikken ?

      Comment


      • #4
        Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

        Canon 550D+18-55IS kitlens. Daarmee leren en op termijn kom je er vanzelf wel achter wat je mist voor jouw gebruik.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

          Het valt niet mee je zinnig advies te geven. Er zijn namelijk landschapsfotogafen die een supergroothoek gebruiken, dus met een grote beeldhoek, en er zijn landschapsfotografen die juist een telelens gebruiken.

          Kan je niet van een kennis een reflex + lens of lenzenset voor een weekendje lenen? Misschien is een brugcamera zelfs voor jouw veel geschikter. Kan je ook zo'n camera van iemand lenen?
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

            een lens voor landschappen, dat kunnen er veel zijn. met de standaardlens 18-55 kan dit perfect vind ik...

            voor de rest moet je maar kijken wat binnen je budget ligt...

            Bij Nikon is dat de D3100, D5100 en de D90 denk ik
            Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

            Comment


            • #7
              Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

              Een 18-200 lens is kwalitatief misschien niet de supertop, maar wel heel allround, waardoor je naderhand kan zien wat je het meest gebruikt: de groothoekkant of de tele...
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                Ik denk dat het nuttig is te weten welke camera je nu hebt, wat zijn beperkingen volgens jou zijn, en waarom je voor een reflex zou kiezen.

                Ik heb echter al vaak ervaren (in mijn vriendenkring) dat veel mensen denken dat een reflex veel betere foto's maakt, omdat ze foto's van een bepaalde fotograaf zien, die een reflex heeft.

                Velen beseffen echter niet dat er een hele theoretische en technische achtergrond achter steekt, die nodig is om de foto's te maken zoals ze ze zien.

                Dan krabbelen ze gauw terug (want te ingewikkeld etc...) en blijkt dat ze het heel goed (ik denk zelfs beter) doen met een deftige bridgecamera bvb.

                Zo heb ik al 3 vrienden "geholpen", die uiteindelijk super tevreden zijn van hun bridgecamera.

                Een bijkomende trigger is dat de reflexen heel betaalbaar geworden zijn, en dus binnen ieders bereik komen. Maar er komt inderdaad heel veel bij kijken...

                Bovendien wordt ook vaak vergeten dat goede kwaliteitsfoto's ook vaak kwaliteitslenzen vragen, die extra gewicht, maar vooral extra € betekenen...

                Vandaar mijn vraag : wat heb je nu, waarom wil je upgraden, en waarom naar een reflex ?
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                  Mijn advies : luister naar Danny.
                  Met een bridge kan je soms beter doen dan iemand met een dure reflex.
                  In de Nat. Geo. contest 2006 categorie landschap was de Beneluxwinnaar genomen met een bridge (als ik me nu niet vergaloppeer)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                  Ik denk dat het nuttig is te weten welke camera je nu hebt, wat zijn beperkingen volgens jou zijn, en waarom je voor een reflex zou kiezen.

                  Ik heb echter al vaak ervaren (in mijn vriendenkring) dat veel mensen denken dat een reflex veel betere foto's maakt, omdat ze foto's van een bepaalde fotograaf zien, die een reflex heeft.

                  Velen beseffen echter niet dat er een hele theoretische en technische achtergrond achter steekt, die nodig is om de foto's te maken zoals ze ze zien.

                  Dan krabbelen ze gauw terug (want te ingewikkeld etc...) en blijkt dat ze het heel goed (ik denk zelfs beter) doen met een deftige bridgecamera bvb.

                  Zo heb ik al 3 vrienden "geholpen", die uiteindelijk super tevreden zijn van hun bridgecamera.

                  Een bijkomende trigger is dat de reflexen heel betaalbaar geworden zijn, en dus binnen ieders bereik komen. Maar er komt inderdaad heel veel bij kijken...

                  Bovendien wordt ook vaak vergeten dat goede kwaliteitsfoto's ook vaak kwaliteitslenzen vragen, die extra gewicht, maar vooral extra € betekenen...

                  Vandaar mijn vraag : wat heb je nu, waarom wil je upgraden, en waarom naar een reflex ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                    Momenteel heb ik geen camera, ik beschik wel over een Sony DSC-W610 van mijn vader.

                    Het is echter zo, dat ik al verscheidene malen de stap heb willen zetten tot fotografie (beperkte vorm natuurlijk, bij reizen) maar dat het er steeds nog niet van gekomen is ..

                    Nu ik nogmaals deze stap wil zetten heb ik besloten om mij ineens een goede aanschaf te doen, ongeacht deze nu een spiegelreflexcamera is of een compactcamera.

                    De voorkeur ligt nu eenmaal bij de spiegelreflexcamera omdat ik bereid ben van hier voor bij te leren, het budget is al genoemd in mijn 1ste post en het extra gewicht is geen probleem. Ik heb al enkele foto's gezien van bijvoorbeeld een sony NEX 5 en een nikon D3100, met personen die er net dezelfde beperkte kennis van hebben als mij en zelfs zonder enige achtergrondkennis is het verschil tussen hun foto's en de mijne enorm merkbaar. (die van de nex 5 waren wel beter ook)

                    Wanneer de interesse in fotografie toch nog nablijft hangen zou ik eventueel verder gaan kunnen uitbreiden met betere kwaliteitslenzen enzoverder. Het prijsverschil tussen deze spiegelreflexcamera's (met optie op te wisselen van lenzen) en compacte camera's is mij het dan ook waard en vrij laag lijgt me.

                    Ik heb eens uitgekeken en met in het achterhoofd de raad van sommigen van jullie lijkt mij een verstandige keuze de volgende:

                    Nikon D3100 Kit AF-S DX 18-55 VR (prijzen varieerden tussen de 400 en 450 op kieskeurig.be)

                    lijkt jullie dit een goede combinatie om met te starten ? of zijn er eerder andere zaken waar jullie aan denken ? Als ik het volledig fout heb gelieve dit dan zeker te zeggen ..

                    alvast bedankt voor de informatie !

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                      Combinaties die ik persoonlijk zelf gebruik en perfect vind voor op reis, en die ongeveer binnen je budget passen (tweedehands) :

                      Nex-5 + 18-200 (Trouwens ook heel handig om mee te filmen en levert ook op dat vlak heel goede kwaliteit: in Parijs onlangs tot mijn eigen verbazin ondervonden: de herinnering aan een straatbandje, met 6 gepensioneerden, blijft nu echt wel levend .)
                      a700 + 16-105/CZ16-80: Gezien de a77 er nu een tijdje is, zijn deze semi-pro-toestellen voor een heel beperkt budget te koop, maar ze zijn nog steeds even handig in gebruik (knoppen, wieltjes, quick-navi, menu, geheugen voor persoonlijke instellingen, enz.) en de foto's die je ermee kan maken zijn nog steeds even goed als een enkele jaren geleden .

                      Andere alternatieven dan Sony zullen anderen wel mee komen .
                      Last edited by K-2; 22 mei 2012, 19:02.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                        je kan misschien eens uitkijken op aangeboden of er niets van je gading bij zit, je steekt al snel een derde van de prijs in je zak of je kan voor een derde meer of beter materiaal kopen.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                          Op aanraden van enkele van jullie heb ik me ook eens geworpen op de compacte digitale camera's:

                          Ik kwam uit op de volgende 3:

                          1) Sony CyberShot DSC-HX100V (prijs 379)

                          2) Sony CyberShot DSC-HX20V Brown (Prijs 419)

                          3) Sony CyberShot DSC-HX200V Black (Prijs 499)

                          Nu weet ik ook wel dat optie 3 sowieso de hoogste kwaliteit zal bieden, maar ik vraag mij af welke camera jullie in mijn geval zouden kiezen ? (Ik hecht het meest belang aan landschapfotografie, zowel smorgens, smiddags als savonds en buiten dat enkele stadsfoto's van dichtbij)

                          alvast bedankt !

                          Groetjes

                          Gerry

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                            Panasonic DMC-FZ150 , supertoestelleke. Heb jarenlang met één van de voorgangers de FZ50 gewerkt
                            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1ste Spiegelreflexcamera in combinatie met reizen

                              Ikzelf heb de sony dsc-hx100v (naast een DSLR van Sony) die ik gebruik op reis, pretpark, zoo. Dus alle plaatsen waar ik geen zin heb om de DSLR mee te nemen.
                              Ik ben er voorlopig nog altijd zeer tevreden mee (zeker de videofunctie is super).
                              Landschappen gaan normaal geen probleem mogen zijn al is de lens niet zo breed.
                              Maar daar heb je dan de panorama functie voor.
                              Bij weinig licht of binnen heb je wel sneller ruis (vanaf iso 400) dan bij de DSLR.
                              Maar het is zeker een goed toestel die niet zo zwaar, groot en duur is als een DSLR.
                              Canon

                              Comment

                              Working...
                              X