Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 vs D's met betere videofunctie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 vs D's met betere videofunctie

    Hallo

    Ik weet dat Snapsort een goeie site is om camera's direct te vergelijken, en dat heb ik voor beide modellen reeds gedaan , maar ik had een specifiekere vraag.

    Ik had graag een D90 gekocht, die biedt zowat alles wat ik wil (interne motor, manuele functies,...), en zou in se niet twijfelen voor de tegenwoordig lage prijs (K-E: € 539).

    Wat mij echter wel doet twijfelen is de videofunctie. Als ik kijk naar de nieuwe 3200 en 5100, zie ik dat beiden een externe mic-jack hebben. Aangezien ik af en toe wel eens een video maak, had ik mijn Røde-mic met 3.5-jack nog wel eens willen gebruiken op iets anders dan mijn mini-DV camcorder (SD --> HD).

    Dus ik zou moeten kiezen tussen:
    • de D90 - HD-functie zonder de optie externe mic;
    • de 3200/5100 - HD met mic, maar minder manuele opties, geen interne motor, ...;
    • de D7000 - the best of both worlds, maar wel 400 euro duurder voor de body alleen.


    Bijkomende punten zijn de leeftijd van de D90, hij is eigenlijk wel al even op de markt (en wordt volgens sommigen niet meer gemaakt), is het wel nog de moeite hier in te investeren? Is de D7000 dan toch niet een betere keuze, ondanks dat hij volgens Nikonrumors binnenkort wordt geüpdatet?

    Ik zou sowieso niet hoger willen gaan dan het budget van ong. een D5100+18-105VR (dus incl. D90 en D3200), tenzij het dus toch de moeite loont op langere termijn op dit moment.

    O ja, als blijkt dat de videofunctie van voorgenoemde modellen an sich de moeite niet is (onhandig, (auto)-focus-problemen, batterij direct leeg, teveel opslag nodig) in vgl. met een klassieke (degelijke) camcorder, dan kan dat natuurlijk helpen bij de keuze.

    Bedankt!

  • #2
    Re: D90 vs D's met betere videofunctie

    Wil je alleen fotograferen, dan is de D90 nog steeds een goede keuze. Hier haal je nog veel goeds uit.
    Alleen gaat die op gebied van ISO verliezen van de andere toestellen.
    Natuurlijk is meer mp's leuker (om te croppen, ...) maar eigenlijk niet nodig.
    Bij de D3200 en D5100 vind ik het gemis van het extra scrollwieltje (vooraan) wel echt een punt om over na te denken.
    Instellen gaat heel wat moeilijker. Je moet meer in menu's gaan zoeken.

    De D7000 heeft natuurlijk een goede videofunctie, maar vergis je niet.
    Zo is de autofocus bijvoorbeeld tergend traag en ben je dus genoodzaakt om manueel te werken. (wat doorgaans wel normaal is voor filmen met DSLR)
    Voor de rest heb ik geen ervaring met filmen met een DSLR, want ik gebruik het maar sporadisch.
    Beeldkwaliteit is natuurlijk beter als de D90, maar als je aan een budget gekoppeld bent dan is de D90 zeker nog een goede keus.

    Naar de opvolger van de D7000 toe: die gaat nog duurder zijn. Je krijgt waarvoor je betaalt dus. Een beetje hetzelfde als D90 vs D7000.

    Voor mij persoonlijk.

    1e keus: D7000
    2e keus (maar dan zonder filmen): D90

    Wil je echt filmen, dan ben je misschien beter af met een Canon (550D ofzo)
    Maar ik volg niet echt wat er daar gebeurd, dus kan ik niet echt helpen.
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: D90 vs D's met betere videofunctie

      Ik heb voor te filmen gewoon een HD camera in mijn tas zitten, die zijn tegenwoordig zo klein dat je dat niet merkt. de kwaliteit hiervan is beter dan van mijn D90 hoor. hij is er tenslotte voor gemaakt. voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten. rond de 200 euro heb je er al een. mijn mening is "schoenmaker blijf bij je leest", filmen met een camcorder en foto's met een camera.

      Ruud
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #4
        Re: D90 vs D's met betere videofunctie

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        Ik heb voor te filmen gewoon een HD camera in mijn tas zitten, die zijn tegenwoordig zo klein dat je dat niet merkt. de kwaliteit hiervan is beter dan van mijn D90 hoor. hij is er tenslotte voor gemaakt. voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten. rond de 200 euro heb je er al een. mijn mening is "schoenmaker blijf bij je leest", filmen met een camcorder en foto's met een camera.

        Ruud
        Heel juist rufus,dslr (ook d90) filmt wel maar haalt het niet bij een degelijke camcorder imo..(misschien van beeldkwaliteit,maar zeker niet in handigheid)Het valt mij op dat iedereen tegenwoordig wil filmen met zijn dslr,maar van het omgekeerde hoor je niet..Filmers zul je weinig foto's zien maken met hun camcorder..Dus zoals je zei,"schoenmaker blijf bij je leest".

        Comment


        • #5
          Re: D90 vs D's met betere videofunctie

          Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
          Heel juist rufus,dslr (ook d90) filmt wel maar haalt het niet bij een degelijke camcorder imo..(misschien van beeldkwaliteit,maar zeker niet in handigheid)Het valt mij op dat iedereen tegenwoordig wil filmen met zijn dslr,maar van het omgekeerde hoor je niet..Filmers zul je weinig foto's zien maken met hun camcorder..Dus zoals je zei,"schoenmaker blijf bij je leest".
          +1

          Als je het budget hebt voor een D7000 dan hoef je niet te twijfelen. Ik heb mij recent nog een D90 aangeschaft, ook al is het een ouder model. Mij hoor je er totaal niet over klagen, integendeel :-)

          Comment


          • #6
            Re: D90 vs D's met betere videofunctie

            Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
            Ik heb voor te filmen gewoon een HD camera in mijn tas zitten, die zijn tegenwoordig zo klein dat je dat niet merkt. de kwaliteit hiervan is beter dan van mijn D90 hoor. hij is er tenslotte voor gemaakt. voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten. rond de 200 euro heb je er al een. mijn mening is "schoenmaker blijf bij je leest", filmen met een camcorder en foto's met een camera.

            Ruud
            Helemaal mee eens, ik heb een D7000 en nog een oude Sony digitale cam-corder.
            Ik heb eens wat geprobeerd te filmen met de D7000, wat een gepruts is dat zeg en de zogenaamde autofocus is ongelooflijk traag als die het al doet. Het enige voordeeltje zou kunnen zijn dat je van lenzen kan wisselen, maar dat weegt niet op tegenover de gebrekkige manier van filmen.
            Dus ook mijn advies als je budget het toelaat een D7000 en anders de D90 nemen.

            Groeten,
            Peter

            Comment


            • #7
              Re: D90 vs D's met betere videofunctie

              De D7000 maakt prima films, daarbij ben ik zelf wel voorstander van manuele lenzen.
              Koop je echter maar 1 of 2 AFS lenzen en verder niets dan kun je ook heel goed uit de voeten met de D3200 en D5100 denk ik zo.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                1. Snapsort is alleen een goede site om te vergelijken als je het "oordeel" buiten beschouwing laat

                2. De D90 is een prima fototoestel...niet zo'n fijne filmcamera.

                3. Ik snap niet dat je wel een D90 overweegt (welke al vervangen is door de D7000*), maar dan angst hebt de D7000 te halen omdat die "wellicht binnenkort wordt vervangen".

                4. De D90 en de D7000 zijn vooral "veel meer fotocamera" dan de D3200 en D5100. Makkelijker instelbaar o.a. door dubbel instelwiel, prima IQ...en als ik zojuist geposte foto's van de D3200 zie (geen referentiekader, maar toch..) dan hoef je voor ruis ook nog niet echt bang te zijn op de D90 denk ik.

                Persoonlijk, voor fotografie, zou ik dus kiezen tussen de D90 of de D7000. Waar je bij de laatste een moderne camera hebt...en bij de eerste "budget" voor een degelijk objectief...voor filmen specifiek kan ik je verder weinig zinnigs melden...film nooit (meer) met de D90 en mijn andere Nikon filmt niet.

                * Ja, ik weer dat de D7000 niet "officieel" de vervanger van de D90 is...maar een opvolger van de D90 is ook niet aangekondigd, in de markt is de D90 daarom ook wel degelijk vervangen door de D7000...
                Last edited by jeroen.k; 21 mei 2012, 20:05.
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                  Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                  W
                  De D7000 heeft natuurlijk een goede videofunctie, maar vergis je niet.
                  Zo is de autofocus bijvoorbeeld tergend traag en ben je dus genoodzaakt om manueel te werken. (wat doorgaans wel normaal is voor filmen met DSLR)

                  1e keus: D7000
                  2e keus (maar dan zonder filmen): D90

                  Wil je echt filmen, dan ben je misschien beter af met een Canon (550D ofzo)
                  Maar ik volg niet echt wat er daar gebeurd, dus kan ik niet echt helpen.
                  vergeet het maar dat de autofocus van canon 550D zoveel sneller is met het filmen
                  het is en blijft een dslr , geen filmcamera
                  als je een goede snelle autofocus wilt met filmen is er maar een optie en dat is een echte filmcamera kopen

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                    Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                    vergeet het maar dat de autofocus van canon 550D zoveel sneller is met het filmen
                    het is en blijft een dslr , geen filmcamera
                    als je een goede snelle autofocus wilt met filmen is er maar een optie en dat is een echte filmcamera kopen
                    Ik heb toch helemaal niet gezegd dat die sneller is.


                    En de rest van het topic:
                    Het voordeel van filmen met DSLR is dat je doorgaans met een kleinere DoF kunt filmen, dat lukt nooit met een HD-camera van 200 euro.
                    Maar ik moet toegeven, ik film zeer zelden met de D7000 en als ik het alleen om te filmen deed zou ik ook liever voor een echte videocamera gaan.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      Het voordeel van filmen met DSLR is dat je doorgaans met een kleinere DoF kunt filmen
                      Valt ook nog mee hoor....Canon maakt ook zeer goede filmcamera's met EF-vatting (Kost wel een duitje meer als die 200 euro )
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                        Ik heb lang een D90 gebruikt , super voor foto's maar filmen, nee dat niet ...
                        Ook mijn nieuwe D7000 is al iets beter voor het filmen, maar het blijft wat gepruts hoor.
                        Ik heb zo een klein compactje op zak en deze filmt ook bijzonder goed .
                        Ik heb ook een gewone camcorder en dat lukt nog stukken beter.
                        Voor mij mogen ze dat film-gedoe achterwege laten op een DSLR want zonder professionele ombouw zie ik er geen enkele meerwaarde in.
                        Mijn advies dus :
                        Foto's = DSLR Een D90 blijft een prima toestel
                        Films = camcorder , bijvoorbeeld een Sony : http://www.cameranu.nl/nl/videocamer...0_5943_239274/

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                          Even inpikken op de vraag van TS ... als je dan toch voor de keus komt te staan en moest kiezen tss de D90 en de D7000 (de filmfuncties laten we achterwege) welke zou dan uiteindelijk beter zijn?
                          Ik zit namelijk zelf te twijfelen en op den duur ...
                          Clueless ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                            De D7000 is de betere van de twee. Die wordt gezien als 'opvolger' van de D90.
                            Het prijskaartje is ook wel navenant: voor de d7000 body betaal je +- 950 euro tov de oudere D90 waarvoor je +- 570 euro(nieuw) mag rekenen. Een D90 kom je wel eens tweedehands tegen, voor een uiteraard nog zachter prijsje.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90 vs D's met betere videofunctie

                              Bedankt voor de reacties.

                              Achteraf gezien is de video misschien toch niet zo belangrijk, ik verwachtte blijkbaar nogal veel van die functie.
                              Dan blijf ik toch bij de D90, mijn (digitale) fotografie-ervaring is hier goed genoeg voor, maar voor een D7000 zou ik eigenlijk meer tijd moeten kunnen maken dan ik heb. En natuurlijk is hij een stuk goedkoper.
                              Maar waar is ie nog beschikbaar? Overal uitverkocht zo blijkt... Bij bvb. Fnac niet, maar daar betaal je meer dan 700 euro.

                              Elpee

                              Comment

                              Working...
                              X