Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canada

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canada

    Iemand tips voor Canada, uitvalsbasis vancouver??? ook net over de grens (seatlle)

    Alle tips, ervaringen of links meer dan welkom...
    Dare to be different than the pack...
    https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

  • #2
    Re: Canada

    was vorig jaar in regio seattle-Vancouver... pm maar wat je wil weten...

    Comment


    • #3
      Re: Canada

      Canada is een van die weinige landen die om een of andere reden op mijn wenslijst staan maar ik ben er nog niet geraakt.
      Maar sinds ik eergisteren voor de tweede maal een familiefotoboek (daarvoor een laptopvoorstelling) heb moeten doorstaan krijg ik steeds minder zin.
      Mensen, sla nu please niet op mijn kop want ik ga nu enkel voort op secundaire informatie en hetgeen ik zeg is puur persoonlijk maar Canada is een uitgestrekt Noorwegen, alleen veel verder, veel uitgestrekter en veel duurder.
      In beide gevallen ging het over British Columnia en Alberta, allee, dat staat toch op het fotoboek met veeeeeeeeeeeeel te veel foto's dat ik moet "jureren".
      Om dat boek in omvang beperkt te houden moeten foto's in het klein, maar een waterval mag toch niet in het klein ? Een klein zwart stipje in de verte bleek een beer.
      Een beer hoort groot, dreigend en impressionant te zijn, en scherp, anders gooi ik hem eruit.

      Selecteren is het belangrijkste woord op deze site en ik ben er zelf al talloze keren ingetrapt (toch in mijn beginperiode).
      Vader op de quad, moeder op de quad, zoon op de quad, reisgezellen op de quad, allemaal op hetzelfde blad op dezelfde quad, kijk voor mij hoeft dat niet, dat zijn persoonlijke herinneringen maar meer niet. Een buitenstaander heeft daar niks aan.
      Een foto van mijn dochter met een rode kop van vermoeidheid op zoek naar de Austurdalsbre heeft voor mij veel waarde maar voor iemand anders is dat niks. Ik weet dat mijn dochter een 2e DAN heeft en daardoor veel fitter is dan ik ben. Had een bloedrode en vermoeide kop. Je linkt dat aan je eigen ervaringen en dan besef je dat je zelf waarschijnlijk geen kop meer had, fotografisch dan toch. Voor mij betekende dat : lastig. Voor iemand anders betekent dat : uitstapje

      Samengevat : ik kan uit eerste hand geen relevante informatie geven over Canada.
      Voor (enkele) andere landen ligt dat anders.
      Neem me niet kwalijk.

      Comment


      • #4
        Re: Canada

        Wij deden vorig jaar september Vancouver Island en daarna de typische driehoek Vancouver-Jasper-Banff (met alles wat er tussen in ligt). Formule: B&B met huurwagen.

        Reisverslag vind je hier.

        Hopelijk kan je uit het reisverslag wat ideën opdoen mbt dagtrips. Zowel op het water en op het land, en zowel georganiseerd als niet georganiseerd. En qua slaapgelegenheid natuurlijk. Alle B&B's die we hadden zijn ten zeerste aan te bevelen.

        @Paul; als jouw familie naar huis komt met een album waarop de dieren stipjes in de verte zijn, dan ligt dat ofwel aan hun fotomateriaal, ofwel aan een slechte organisatie.

        Mvg,

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Re: Canada

          Ik heb vorig jaar met 3 vrienden 4 weken met huurwagen rondgetrokken in het westen van Canada. Vanuit Vancouver eerst 10 dagen Rocky Mountains met een trekking en veel wandelingen en dan naar Vancouver Island voor wildlife fotografie (orca's, walvissen, zwarte beren, grizzly beren, ...). Beiden waren geweldig mooi maar om wildlife te zien moet je wel tochten boeken die soms prijzig zijn. Aan de hand van mijn foto's kan je ongeveer onze reisroute zien: http://www.scip.be/index.php?Page=PhotosCanada. Wil je nog meer info, laat gerust iets weten.

          Comment


          • #6
            Re: Canada

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Mensen, sla nu please niet op mijn kop want ik ga nu enkel voort op secundaire informatie en hetgeen ik zeg is puur persoonlijk maar Canada is een uitgestrekt Noorwegen, alleen veel verder, veel uitgestrekter en veel duurder.
            Na ruim 10 Noorwegen reizen van Lillehaven tot Noordkaap en een 3.5 weken durende rondreis in West Canada kan ik je mening niet volgen. Canada is mij toch behoorlijk anders overgekomen dan Noorwegen, pas op Canada is net zoals Noorwegen intussen overspoeld door toeristen maar in Canada zijn er nog veel meer stukken echt ongerepte natuur als je er wat op zoek gaat. Zeker het noorden van BC ( en ook net over de grens met Alaska , Steward/Hyder ) is dit toch wel een andere beleving dan Noorwegen. Ik kan me wel inbeelden dat puur enkel en alleen op foto's je jezelf minder een beeld kan vormen, wij hadden ons ook verwacht aan een "Noorwegen" landschap maar eens we er waren was het toch wel een groot verschil.
            Ook het aanwezige wild is best wel de moeite om te aanschouwen, als je de moeite doet om er nu en dan s'morgens eens van een uur of 5-6 op uit te trekken hoef je helemaal geen dure trips te boeken, wij hebben grizzly's, zwarte beren, coyote's , elke, mooses, wolven in hun natuurlijke habitat mogen aanschouwen bij de vleet daar.
            Pas op, Noorwegen is wat mij betreft één van de mooiste/aangenaamste landen om naar toe te trekken en niettegenstaande ik er nu al zo vaak ben geweest staat dit land zeker in de komende jaren terug op het programma, het is en blijft er fantastisch maar Canada was dit zeker en vast ook, met dat extraatje meer zonder twijfel, we gaan er zeker en vast ook nog eens terug !
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: Canada

              Wij zijn ook naar Canada geweest met start in Seattle.
              Deze laatste is een zalig mooie stad met echt leuke dingen om te fotograferen: de bibliotheek, de toren (zijn naam ontglipt me nu), de overdekte markt, waar ze met vissen gooien: goed voor bewegingshots!!
              Dan Vanocouver: ook zalig mooi!! de bruggen, de waterkant, maar ook de tuin in chinatown, het "oude" Vancouver, Stanley Park (dat moet je met de fiets doen) die zij goedkoop te huur. In Stanley park stikt het trouwens van de wasbeertjes. En die zijn niet zo schuw.
              Dan kan je het water oversteken naar Victoria op VI. Daar kan je mooie avondshots maken van het paleis en een hotel in de buurt aan de haven. Of een boottochtje maken op zoek naar whales.
              Als je verder het binnenland intrekt, dan is de regio Jasper-Banff fenomenaal!! Hele mooie afwisselende landschappen. En... beren !!! joehoe
              Ook Yoho ntl park en mount revelstoke zijn de moeite.
              Als je dan nog iets zakt, dan kan je ook nog glacier-waterton park meepikken, een deel ervan ligt in de VS, maar dat is ook super en als je daar dan terug noordelijker rijdt dus weer in Canada, dan ga je best overnachten bij Mike en Anni Auffray in Coleman. Dat zijn één van de beste B&B's die we ooit gehad hebben.

              Als je nog meer info wilt, laat maar weten, dan zoek ik één en ander uit. MAar dit is wat me zo direct binnenvalt van deze fantastische reis.

              Veel plezier!!!
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Canada

                Had ik nu net een lange reply geschreven en door een of andere druk op een knop : foetsie. Dacht dat dit bij Apple niet voorkwam

                In het kort samengevat : dit is een van de keren in mijn leven dat ik blij ben dat ik ongelijk heb.

                Een mooi bewijs van hoe een eerste indruk je een vooroordeel kan geven over een land (bij mij was het al de tweede keer over BC)
                Drie uur ongemonteerde amateurvideo van een vriend heeft mij een diepe afkeer bezorgd van de Dominicaanse republiek, zelfde verhaal voor een andere kennis wiens video over 6 maand zwerven door India er voor gezorgd heeft dat je me daar nooit zal tegenkomen. Ik werd bijna gek, ik die zo hou van de desolaatheid en de eenzaamheid
                Na over een periode van 31 jaar vele honderden uren en voor duizenden € op ferryboten te hebben rondgezwalpt (deze zomer nog meer dan 100 uur) en me daar te pletter verveeld beloof ik hierbij plechtig om als ik ooit een georganiseerde reis of cruise win, ze hier te grabbel te gooien.

                Patagonia stond allang hoog op mijn lijst, tot ik de foto's zag van een wereldreiziger die daar was geweest. Mijn goesting was direct over. Tot ik een jaar of drie geleden de foto's zag van een kennis die 6 maanden door Chileens Patagonia heeft gezworven met een tent en zo'n Sony Cybershotzeepje als enige camera.
                Sindsdien weet ik dat Patagonia en Patagonia twee verschillende zaken zijn.

                Op de jaarlijkse Reismarkt van Brugge ben ik al een van de oude krokodillen maar ik zie daar mensen die ieder jaar voor een andere bestemming zitten, dan kan je toch bar weinig te vertellen hebben over dat land ? En vooral geen anekdoten. De meest beschamende anekdoten zijn meestal de leukste.

                De Lonely Planet van Finland ziet er nog maagdelijk uit bij mij : de grootste fout van mijn leven : Finland onder de Poolcirkel. Nog een geluk dat het mooi weer was (zomer).
                Je zou die van Noorwegen of Zweden of die 25 gidsen van IJsland eens moeten zien....
                De banden met Noorwegen heb ik doorgeknipt omdat ik het land sinds 1980 te erg veranderd is en er zitten momenteel teveel wolven. Ik bedoel : geldwolven. De echte wolven schieten ze af.
                Het moest een paar jaar geleden juist lukken dat ik een Canadees tegenkwam (ik dacht op Senja) die de loftrompet stak over de manier waarop Noorwegen met zijn natuur omging (vnl visserij en bosbouw) itm Canada en hij schoot wel met scherp op zijn eigen land.

                In een bepaalde zin ben ik wel een eigenwijs ventje : alles of niks voor een land.
                Heb hier een paar kennissen die elk een keer met een mobilhome door Noorwegen gereden zijn en daar word ik dan uitgenodigd om naar de foto's op de laptop te kijken, niet geselecteerd uiteraard. Dan weten ze alles over de mooiste kampeerplekken die dan parkings blijken te zijn met zicht op zee en -belangrijk- nog andere mobilhomes. Uiteraard omwille van de veiligheid. Gelukkig kost Valium niet veel
                Binnen drie weken gaan de Canada BC-mensen uit mijn verhaal een rondrit maken van 2 weken op IJsland samen met een van die mobilhomekoppels. Mijn Valium ligt al klaar
                Zij zijn in ieder geval al niet beginnen lezen, alleen dat al .

                PS : bedoelde je niet Lillehammer, ik ken in Noorwegen geen Lillehaven.
                Nordkapp heb ik nooit gedaan, dat heeft eerder te maken met mijn rare interpretatie van "principes". Op Reismarkt was ik altijd bijzonder close met een koppel van een generatie ouder, zij gingen voor de eerste keer naar Noorwegen in 1951, lang voor ik geboren was. Tuur is helaas in 2005 overleden en er kwamen mensen uit Noorwegen naar de begraving. Ik kende hem van 1994 en als het over Noorwegen hadden zat er precies geen leeftijdskloof tussen. Zijn ook nooit op Nordkapp geweest. Wel meerdere keren op Svalbard. We hadden ook zo ooit iemand die zo bezeten was van Portugal dat ze na het overlijden van Amalia Rodrigues een ticket boekte om de begrafenis bij te wonen. Of onze Ierland-man Ronny De Brabandere (helaas ook recent overleden) ging meerdere malen naar Ierland om daar in de plaatselijke pubs te gaan spelen en zingen met de lokale bands. Djiezus, die mensen konden verhalen vertellen.

                PaulM



                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Na ruim 10 Noorwegen reizen van Lillehaven tot Noordkaap en een 3.5 weken durende rondreis in West Canada kan ik je mening niet volgen. Canada is mij toch behoorlijk anders overgekomen dan Noorwegen, pas op Canada is net zoals Noorwegen intussen overspoeld door toeristen maar in Canada zijn er nog veel meer stukken echt ongerepte natuur als je er wat op zoek gaat. Zeker het noorden van BC ( en ook net over de grens met Alaska , Steward/Hyder ) is dit toch wel een andere beleving dan Noorwegen. Ik kan me wel inbeelden dat puur enkel en alleen op foto's je jezelf minder een beeld kan vormen, wij hadden ons ook verwacht aan een "Noorwegen" landschap maar eens we er waren was het toch wel een groot verschil.
                Ook het aanwezige wild is best wel de moeite om te aanschouwen, als je de moeite doet om er nu en dan s'morgens eens van een uur of 5-6 op uit te trekken hoef je helemaal geen dure trips te boeken, wij hebben grizzly's, zwarte beren, coyote's , elke, mooses, wolven in hun natuurlijke habitat mogen aanschouwen bij de vleet daar.
                Pas op, Noorwegen is wat mij betreft één van de mooiste/aangenaamste landen om naar toe te trekken en niettegenstaande ik er nu al zo vaak ben geweest staat dit land zeker in de komende jaren terug op het programma, het is en blijft er fantastisch maar Canada was dit zeker en vast ook, met dat extraatje meer zonder twijfel, we gaan er zeker en vast ook nog eens terug !

                Comment


                • #9
                  Re: Canada

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  PS : bedoelde je niet Lillehammer, ik ken in Noorwegen geen Lillehaven.

                  PaulM
                  Tikfoutje van me : Lillehavn moet het zijn , vrij zuidelijk en vlakbij Kristiansand waar we de eerste jaren dat we richting Noorwegen trokken ( intussen ruim 25 jaar geleden denk ik ) steevast met de ferry vanuit Frederikshaven aankwamen. Lillehammer zijn we idd ook nog geweest in tijde van de spelen daar.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canada

                    Oorspronkelijk geplaatst door ScipBe Bekijk bericht
                    Ik heb vorig jaar met 3 vrienden 4 weken met huurwagen rondgetrokken in het westen van Canada. Vanuit Vancouver eerst 10 dagen Rocky Mountains met een trekking en veel wandelingen en dan naar Vancouver Island voor wildlife fotografie (orca's, walvissen, zwarte beren, grizzly beren, ...). Beiden waren geweldig mooi maar om wildlife te zien moet je wel tochten boeken die soms prijzig zijn. Aan de hand van mijn foto's kan je ongeveer onze reisroute zien: http://www.scip.be/index.php?Page=PhotosCanada. Wil je nog meer info, laat gerust iets weten.
                    Dit moet ik toch serieus tegenspreken, als je met een huurauto gaat, moet je gewoon wat geduld hebben en je zal zonder dure tochten te boeken heel wat beestjes tegenkomen.
                    Behalve natuurlijk de walvissen... (Alhoewel ik die ook ooit vanuit de auto heb gezien, maar dat was ergens tussen San Francisco en San Simeon en je had een serieuze tele nodig)
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canada

                      Thx voor alle info tot nu toe, kan reeds aan de slag... much appreciated!
                      Dare to be different than the pack...
                      https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canada

                        @Muse; ik denk dat iedereen zijn reiservaring enorm verschillend kan en zal zijn.

                        Ik kan ScipBe best geloven. Want als ik mijn sightings langs de weg tel, dan kom ik tot de vaststelling dat ik NUL beren heb gezien, en slechts één moose. Maar wel heel veel elk's enz.

                        Ik heb het even nagevraagd, en het zou te maken hebben gehad met de temperatuur. Wij hadden zeer warme dagen, maar dat was blijkbaar dan weer te warm voor de beren, die daarom al terug de bergflanken optrekken.

                        De beren die ik wél heb gezien (en hoe!), dat was allen op georganiseerde trips. @allen; lees mijn reisverslag om alle info te vinden over de bedrijven die ik hiervoor aansprak. Idem trouwens wat betreft de trips op het water (voor walvissen/dolfijnen/orcas).

                        Als ik één tip mag geven voor Canada, dan is het; sluit het toeval uit! Boek enkele van dit soort trips en verhoog zodoende aanzienlijk je kansen om naar huis te komen met goede beer- en walvispics.

                        Mvg,

                        J.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canada

                          Wij hadden ook een georganiseerde trip geboekt, en niet de goedkoopste (tide rip grizzly tours) en uiteindelijk slechts 2 grizzly 's en één zwarte beer gespot tijdens die trip. Daarnaast was die dag echt wel de moeite daar niet van, ik zou het zo opnieuw doen maar op het einde van de reis stelden we vast dat we een veelvoud aan beren (en ander wild) gezien hebben tijdens gewone auto/wandeltochten op ons eentje. Wij zijn er ook nogthans in de warme periode geweest (de zomer van 2009 was de warmste in 30 jaar in West Canada vertelden ze ons toen). Wij hebben 90% van de wilde dieren gezien ofwel s'morgens vroeg of s'avonds vrij laat, we waren dan ook vrij vaak tegen halfzes s'morgens al op pad. In de gekende met toeristen overspoelde parken moet je natuurlijk ook niet veel meer gaan zoeken ( Banf , Jasper ) , wij hebben veel wild gezien in het door toeristen bijna volledig links gelaten Kanakasis provincial park, een dikke aanrader dit, in 3 dagen daar amper 10 mensen gezien, een zegen als je van Banff afkomt
                          Als je er de tijd/zin voor hebt kan ik zeker de oversteek naar Alaska in Steward/Hyder aanraden, beren en ander wild genoeg daar, en stukken onherbergzamer en rustiger dan de rest van BC.
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canada

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht

                            Ik kan ScipBe best geloven. Want als ik mijn sightings langs de weg tel, dan kom ik tot de vaststelling dat ik NUL beren heb gezien, en slechts één moose. Maar wel heel veel elk's enz.

                            J.
                            Tijd voor de stomste vraag van de week want ik ben mijn weg kwijt.
                            Moose is toch eland ? In het Zweeds älg. Zie de Zweedse kok uit de Muppets : making chocolate mousse
                            Maar wat zijn elks ? Kariboes ? In het Zweeds is dat ren. En verder is volgens mij een kariboe gewoon een rendier zonder officiële eigenaar.
                            De Zweden beschouwen rendieren zoals Australians kangoeroes beschouwen.
                            Iemand had ooit het lumineuze idee om een collega die is getrouwd met een Australier (wonen beiden al jaren in Brugge) kangoeroe voor te schotelen. Vaughn reageerde met een gepaste "but this is road-kill"

                            Beetje toelichting graag

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canada

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Maar wat zijn elks ?
                              elk : http://forum.belgiumdigital.com/f44/elk-281535.html
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X