Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coctails

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Coctails



    Mijn eerste foto op BD, heb pas een Sony A57, mijn eerste SLT. Nog veel te leren maar deze foto heeft wel iets vond ik persoonlijk...
    Sony SLT A-57, Sony 16-50mm f/2.8 SSM, Sony 70-300 mm F4.5-5.6 G

  • #2
    Re: Coctails

    Wat mij direkt opviel waren de drie blinkende shakers achter de coctails waardoor al de aandacht van het onderwerp wordt weg getrokken. Daarbij komt nog dat je coctails niet echt in de spotslight staan.
    Afgesneden voetje is niet mijn ding.
    Uit persoonlijke intresse, waarom vindt jij de vfoto iets hebben. Wat doet u hier beslissen om deze foto te posten. Soms vind ik het interessant wat de poster zelf vind in zijn foto.
    Robby BB
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

    Comment


    • #3
      Re: Coctails

      Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Wat mij direkt opviel waren de drie blinkende shakers achter de coctails waardoor al de aandacht van het onderwerp wordt weg getrokken. Daarbij komt nog dat je coctails niet echt in de spotslight staan.
      Afgesneden voetje is niet mijn ding.
      Uit persoonlijke intresse, waarom vindt jij de vfoto iets hebben. Wat doet u hier beslissen om deze foto te posten. Soms vind ik het interessant wat de poster zelf vind in zijn foto.
      Robby BB
      De combinatie van de kleuren en de shakers op de achtergrond... maar das dus blijkbaar niet wat juist... 't is vooral de "blauwe" coctail die in de kijker staat. Zoals ik al zeg 'k heb nog een lange weg te gaan hé, alvast bdankt voor de reactie!
      Sony SLT A-57, Sony 16-50mm f/2.8 SSM, Sony 70-300 mm F4.5-5.6 G

      Comment


      • #4
        Re: Coctails

        Oorspronkelijk geplaatst door Krowies Bekijk bericht
        De combinatie van de kleuren en de shakers op de achtergrond... maar das dus blijkbaar niet wat juist... 't is vooral de "blauwe" coctail die in de kijker staat. Zoals ik al zeg 'k heb nog een lange weg te gaan hé, alvast bdankt voor de reactie!
        Het is niet omdat ik zegt dat het niet goed is dat het dan zo is. Evenveel meningen dan dat er mensen op deze aardbol rondlopen. als jij deze foto goed vind dan is het doel bereikt, Twijfel je nu door mijn comment, dan heb ik mijn doel bereikt.
        Robby BB
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

        Comment


        • #5
          Re: Coctails

          Ik denk dat als de coctail zelf wat meer licht zou hebben gehad, het veel beter zou zijn geweest.

          De compositie vind ik eigenlijk wel geslaagd, het laat de coctail zien in zijn natuurlijke habitat.

          En de afgesneden voet vind ik wel goed. Ik hou niet zo van die foto's die 100% de regeltjes volgen.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • #6
            Re: Coctails

            Het matje waar de cocktail op stond was opgekruld en dit zou niet mooi geweest zijn.
            Wat betreft het licht ben ik het eens Rudy, maar een flits gebruik ik niet zo graag. Zou je dan voor een hogere iso gaan of de sluitertijd aanpassen of is dit enkel op te lossen met meer licht?
            Sorry is misschien een domme vraag maar ik ben nog volop aan het leren
            Sony SLT A-57, Sony 16-50mm f/2.8 SSM, Sony 70-300 mm F4.5-5.6 G

            Comment


            • #7
              Re: Coctails

              Oorspronkelijk geplaatst door Krowies Bekijk bericht
              Het matje waar de cocktail op stond was opgekruld en dit zou niet mooi geweest zijn.
              Wat betreft het licht ben ik het eens Rudy, maar een flits gebruik ik niet zo graag. Zou je dan voor een hogere iso gaan of de sluitertijd aanpassen of is dit enkel op te lossen met meer licht?
              Sorry is misschien een domme vraag maar ik ben nog volop aan het leren
              Tja, ik zou je willen helpen, maar ik ben zelf ook nog maar een beginner en heb tot nu toe enkel met natuurlijk licht gewerkt. (Buiten en binnen.) (Maar ik ga deze week wel een flits bestellen om daar ook wat mee te experimenteren. )

              Misschien dat de kenners je enkele tips kunnen geven hoe je dit kunt belichten zodat de cocktail er meer uitspringt. Misschien met een vast gerichte lichtbundel en een zachte flits om alles wat te verzachten?

              Als je echt zonder flits wilt werken, dan zou ik in dit geval gaan voor een lage iso en een langere sluitertijd. Ik vermoed dat je hiervoor toch een statief zou kunnen gebruiken. Dit zal zeker ten goede komen om de ruis te vermijden op hogere ISO's. (Maar dan zul je wel nog een oplossing moeten vinden voor het licht dat weerkaatst op de shakers.)

              Maar veel is natuurlijk experimenteren. Zelf heb ik mijn telelens getest door mijn camera op een statief te plaatsen, dan op een bloem te focussen en dan alle f standen uitgetest op verschillende afstanden. Zo ben ik te weten gekomen dat mijn lens het scherpste werkt tussen f8 en f14 op 300mm. Vanaf 200mm speelde de aperture enkel nog een rol voor DOF maar minder op de scherpte van de foto's. (op het hoofdonderwerp wel te verstaan.)

              Zo zou je dit ook kunnen doen bij de verlichting. Verschillende ISO's proberen met verschillende apertures en dan zien welke het beste is voor dit soort foto's. Dat is het voordeel van digitaal fotograferen, je kunt al eens wat meer test foto's nemen.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #8
                Re: Coctails

                Voor dit soort foto's moet je wel keuzes maken.
                Door de shakers er bij te betrekken moet je er al voor zorgen dat je onderwrerp goed uitgelicht is, maar dan moet je weer de keuze maken, wil ik de Barsfeer die er nu is behouden. Als je zegt van ja, dan is het volgens mij en wat geprobeerd te hebben voldoende om de foto wat op te lichten, Ik heb dit gedaan met de Midtonen te verhogen en wat met het contrast te spelen. Doordoor gaan de shakers ook mee oplichten maar is het onderwerp wel beter bestand tegen het geweld van de shakers. Shakers kun je dan eventueel nog wat bijwerken.

                Een flits gaat volgens mij heel de sfeer uit de foto halen.

                Volgende keuze is Iso. Zoals Rudy zegt gaat een verhoging van de ISO een risico van ruis met zich meebrengen. Maar dat doet een verlenging van de sluiterstijd ook.
                Hier wordt het dan experimenteren wat het beste resultaat geeft.

                Nog een keuze die je moet maken en volgens mij de bijzonderste is dat je deze foto nu moet maken of niet. Probleem met de shakers, probleem belichting (ruis), je moet onderaan een stuk weglaten omdat het matje opkrult (voor het ene probleem op te lossen moet je een ander creëren. Soms moet je ook eens kunnen zeggen dat het nutteloos is om een foto te nemen. Lees nu niet dat ik zeg dat je foto nutteloos is.
                Het geen ik wil zeggen is dat je dikwijls compromissen moet sluiten.

                Wat mij opvalt hier op BD is, en ik heb ook op dat gebied gezondigd, dat een beginner direkt van die aartsmoeilijke onderwerpen neemt. Nu ook, in plaats van de coktails op een goed verlichte plaats te zetten, ooonee lekker weinig licht en dan daarbij nog enkele goed reflekterende shakers bijzetten, plaats dat op een matje dat opkruld en je hebt een prachtige coctails om u eigen zeeeeeeeeeeeeeeeeer moeilijk te maken.
                Dit is geen verwijt maar een grappige vaststelling.
                Robby BB
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

                Comment


                • #9
                  Re: Coctails

                  Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                  Wat mij opvalt hier op BD is, en ik heb ook op dat gebied gezondigd, dat een beginner direkt van die aartsmoeilijke onderwerpen neemt. Nu ook, in plaats van de coktails op een goed verlichte plaats te zetten, ooonee lekker weinig licht en dan daarbij nog enkele goed reflekterende shakers bijzetten, plaats dat op een matje dat opkruld en je hebt een prachtige coctails om u eigen zeeeeeeeeeeeeeeeeer moeilijk te maken.
                  Dit is geen verwijt maar een grappige vaststelling.
                  Robby BB
                  @Robby:
                  Ne mens heeft natuurlijk niet alles in hande hé, dit is een moment opname, ik heb hier zelf niets in scene gezet, deze coctails stonden zo klaar op de toog, ik zag de shakers daar achter en dacht dit lijkt me wel een leuke foto :-)
                  Het zijn inderdaad niet de makkelijkste omstandigheden. Voor mij persoonlijk is de foto geslaagd. Maar ja ik wou gewoon de mening van enkele mensen die er al een tijdje mee bezig zijn omdat die de foto waarschijnlijk uit een ander standpunt bekijken

                  Maar ge hebt zeker een punt Robby, misschien wil ik hier al vliegen terwijl ik eerst nog moet leren kruipen

                  Maar veel is natuurlijk experimenteren. Zelf heb ik mijn telelens getest door mijn camera op een statief te plaatsen, dan op een bloem te focussen en dan alle f standen uitgetest op verschillende afstanden. Zo ben ik te weten gekomen dat mijn lens het scherpste werkt tussen f8 en f14 op 300mm. Vanaf 200mm speelde de aperture enkel nog een rol voor DOF maar minder op de scherpte van de foto's. (op het hoofdonderwerp wel te verstaan.)
                  @Rudy:
                  Inderdaad experimenteren is de boodschap ik heb gisteren denk ik wel 40 foto's van een posturke gemaakt telkens met andere instellingen om zo de invloed ervan te in te zien.
                  Belangrijk is ook u toestel te leren kennen en wat er allemaal mee kan of niet kan....
                  Sony SLT A-57, Sony 16-50mm f/2.8 SSM, Sony 70-300 mm F4.5-5.6 G

                  Comment

                  Working...
                  X