Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

betaalbare lichtsterke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • betaalbare lichtsterke lens

    Ik schuim al daaagen het internet af naar een betaalbare lichtsterke lens voor op m'n Nikon D7000.
    Ze zou vooral dienen voor theaterfotografie.
    Iemand een suggestie ?

    Nog een extra vraagje : als ik zou opteren voor een niet-Nikon lens (Tamron, Sigma, ...), gaat m'n flitser (SB-700) dan nog werken zoals het hoort (TTL functie enzo) ?

    Graag jullie advies

  • #2
    Re: betaalbare lichtsterke lens

    Ga je in het theater flitsen? Een prime van 85mm ofzo kan je daar voor gebruiken.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: betaalbare lichtsterke lens

      Nee, die vraag ivm die flits staat los van het theater

      Ik hoor hier en daar veel reacties om met een dergelijke lens (vaste brandpuntsafstand) in theater te fotograferen, maar is het dan niet vervelend dat je niet eens kan inzoemen ofzo ? Ik heb altijd met zoomlenzen gewerkt (vroeger, buiten theater dus).

      Comment


      • #4
        Re: betaalbare lichtsterke lens

        Een lichtsterke zoom kost veel geld. Bv bij Canon (70-200 mm f 2.8 IS) : 2000 euro. Bij Nikon zal t niet anders zijn.

        Je TTL zal natuurlijk nog werken bij n niet merkeigen lensje !

        Een vaste brandpuntslens is wel even wennen, maar heeft veel voordelen : lichter, je valt er zo niet mee op, lichtsterker...
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: betaalbare lichtsterke lens

          Met een Prime kan je inderdaad niet zoomen.

          Zie eens in de exif van je theaterfoto's, op welk brandpunt deze gemaakt zijn, zo krijg je een idee over het brandpunt, ik vrees dat een 85mm wat lang zal zijn op een cropcamera, maar heb geen ervaring met theaterfotografie.

          Nikon heeft toch ruim keuze genoeg in hun betaalbaar 1.8 gamma, vb. 50mm AF-s of de 35mm f1.8 AF-s. http://www.digicamshop.be/product/65...f-1-8g-dx.html

          Comment


          • #6
            Re: betaalbare lichtsterke lens

            De vrag is hier hoe lichtsterk deze lens moet zijn. Eén van de redenen waarom men een prime aanraad is omdat deze een stuk economischer kunnen zijn.

            Ik verklaar:
            Lichtsterke zoomlenzen gaan meestal met een maximale diafragmaopening tot f2.8
            Als je bij een third-party wil gaan voor je lenzen denk ik dan aan Tamron en wel deze:
            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

            en deze voor meer breedhoek (ook te verkrijgen in de duurdere VC uitvoering)
            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


            Afhankelijk hoe dicht je bent toegelaten bij het podium kan je opteren voor een 50 of 85mm lichtsterke prime van f1.4 of f1.8
            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

            of ook nog
            Sigma om het betaalbaar te houden
            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

            En deze Nikon die ook verkrijgbaar is in een goedkopere AF versie (dus zonder servomotor)
            Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

            Comment


            • #7
              Re: betaalbare lichtsterke lens

              Bij te koop staan regelmatig allerlei uitvoeringen van de Nikkor 80-200 2.8 te koop. Ik zag laatst een schuifzoom staan voor €350.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: betaalbare lichtsterke lens

                Veel hang af van de situatie, onze regisseur bvb laat geen flitslicht noch een fotograaf die vooraan aan het podium rondloopt en tijdens de voorstellingen is het al helemaal uit den boze. De enige optie is tijdens de algemene repetitie

                Ik gebruik hiervoor een Sigma 70-200 f2.8 op maximaal diafragma en iso800 haal ik hiermee nog snelheden tot 1/800 zodat er weinig bewegingsonscherpte is. De donkere scenes met kleurlicht belicht, zijn op ISO 1600 f2.8 aan 1/50 nog net te doen. Hier zou ISO 3200 op 1/100 of 6400 op 1/200 al een verschil maken (maar mijn 450D kan zo hoog niet, de nieuwe 60D wel )
                Nu flitslicht zou ik zeker vermijden, je haalt ten eerste de diepte niet en bent de sfeer van de belichting kwijt. De lichttechnieker zorgt dat de scene en acteurs correct zijn belicht. Veel wordt er met kleurlicht gewerkt om sfeer te creëren (je camera witbalance altijd op op kunstlicht instellen)

                Ik sleur ook altijd mijn 50mm f1.4 mee om wat foto's achter de scene en voor de productie te maken. Een Tamron 28-75 f2.8 zit eveneens in mij rugzak vooral al 28mm lens...

                Groeten

                Rudy,
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: betaalbare lichtsterke lens

                  ik heb zojuist het afgelopen weekend 4 voorstellingen gefotografeerd, allemaal wel met 2,8 zoomlenzen. deze had ik echt wel nodig om de vele donkere partijen te kunnen fotograferen. flits is zo ie zo uit den boze, alsook het op en neer lopen. vandaar de twee zoomlenzen. ik heb dus iedere keer een vaste locatie uitgekozen.
                  ik zou best een voorbeeld bij willen voegen maar ik weet (nog) niet hoe.

                  ruud

                  doe het wel zo:




                  foto's zijn onbewerkt
                  Last edited by rufus1964; 20 mei 2012, 19:21. Reden: links toegevoegd
                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                  Comment


                  • #10
                    Re: betaalbare lichtsterke lens

                    Het hangt nogal van je positie af en van het podium/de verlichting wat je nodig hebt.

                    Hier 2 van mijn albums in het Theater, de ene met 1.4/2.0 prime lenzen, de andere met 70-200. Beide op FX formaat. Exif zijn te zien als je op het i menu klikt (muis boven foto.

                    http://robspanjaart.smugmug.com/Theater
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: betaalbare lichtsterke lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Het hangt nogal van je positie af en van het podium/de verlichting wat je nodig hebt.

                      Hier 2 van mijn albums in het Theater, de ene met 1.4/2.0 prime lenzen, de andere met 70-200. Beide op FX formaat. Exif zijn te zien als je op het i menu klikt (muis boven foto.

                      http://robspanjaart.smugmug.com/Theater
                      Welke camerainstellingen gebruik je dan met je 70-200 lens ? Diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze, manueel ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: betaalbare lichtsterke lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                        Welke camerainstellingen gebruik je dan met je 70-200 lens ? Diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze, manueel ?
                        Camera meestal op M bij Theater.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: betaalbare lichtsterke lens

                          85 en 35 zij ideale en betaalbare primes, fantastisch om mee te werken.

                          Comment

                          Working...
                          X