Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem bij nachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem bij nachtfotografie

    Beste iedereen,

    de laatste 2 avonden ben ik erop uit getrokken om wat aan nachtfotografie te doen. Iets wat ik al lang wil uitproberen. Eerst mezelf ingelezen wat instellingen, tips, trucs, ... betreft.
    Probleem: geen enkele foto wilt lukken. Ik krijg altijd de melding "geen beeld" op het scherm van mijn Canon EOS 1000D.
    Ik heb al de settings van het diafragma gewijzigd, de sluiterstijd, de ISO-waarde. Niets schijnt te helpen. Er wordt geen foto vastgelegd.
    Toch heb ik in het verleden al wat simpele nachtfoto's kunnen maken, dus mijn camera doet het wel. Trouwens, in andere omstandigheden (overdag,..) doet hij het gewoon.

    Ik weet het niet wat ik over het hoofd zie. Graag enkel tips/hulp.

    Bedankt.

  • #2
    Re: Probleem bij nachtfotografie

    wat zijn je instellingen nu? wat wil je bereiken? een nacht-foto waar je schaduwen op ziet? flits je hier en daar iets in? wandel je rond met een zaklamp terwijl je je foto neemt om zo delen op te lichten? wil je de sterren kunnen zien?

    hoe werk je nu eigenlijk? als het vroeger wel lukte, wat doe je dan nu anders?

    Veel vragen, maar die leiden hopelijk wel naar een oplossing.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Probleem bij nachtfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      wat zijn je instellingen nu? wat wil je bereiken? een nacht-foto waar je schaduwen op ziet? flits je hier en daar iets in? wandel je rond met een zaklamp terwijl je je foto neemt om zo delen op te lichten? wil je de sterren kunnen zien?

      hoe werk je nu eigenlijk? als het vroeger wel lukte, wat doe je dan nu anders?

      Veel vragen, maar die leiden hopelijk wel naar een oplossing.

      Tom
      Geen beeld op je scherm krijgen is iets anders dan de melding "geen beeld" op je scherm krijgen. Ik krijg zo'n melding alleen als het geheugenkaartje leeg is en er dus nog geen foto's gemaakt zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem bij nachtfotografie

        Beste Tom,

        ik ben hier thuis verder aan het zoeken wat er zou kunnen schelen en wat blijkt: het opklappen van de spiegel had ik opgezet (om trillingen te vermijden - zoals aangeraden op diverse websites). Vanaf het moment dat ik dit opklappen van de spiegel terug uitschakel, neemt hij gewoon terug foto's.
        Raar, wat toen ik enkele maanden geleden ook wat nachtfoto's nam stond het opklappen van de spiegel op en deed hij het wel.

        Iemand enig idee?

        Alvast bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: Probleem bij nachtfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door bartps Bekijk bericht
          Beste Tom,

          ik ben hier thuis verder aan het zoeken wat er zou kunnen schelen en wat blijkt: het opklappen van de spiegel had ik opgezet (om trillingen te vermijden - zoals aangeraden op diverse websites). Vanaf het moment dat ik dit opklappen van de spiegel terug uitschakel, neemt hij gewoon terug foto's.
          Raar, wat toen ik enkele maanden geleden ook wat nachtfoto's nam stond het opklappen van de spiegel op en deed hij het wel.

          Iemand enig idee?
          Alvast bedankt.
          Ik ken de 1000D niet maar is het niet zo dat je twee keer de ontspanknop moet drukken? Een keer voor het opklappen, nog een keer voor de foto.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem bij nachtfotografie

            Beste Leonidas,

            ik durf het bijna niet toegeven, maar dat was het inderdaad. Twee maal drukken en dan doet hij het zoals het hoort. Domme beginnersfout...

            Hartelijk dank.
            Topic mag dicht van mij, probleempje opgelost.

            Comment


            • #7
              Re: Probleem bij nachtfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door bartps Bekijk bericht
              probleempje opgelost.
              Mooi

              Comment


              • #8
                Re: Probleem bij nachtfotografie

                en weer een tevreden klant
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment

                Working...
                X