Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens kapot? of doe ik iets helemaal fout?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens kapot? of doe ik iets helemaal fout?

    een hele goeiemiddag iedereen.

    Ik heb een paar dagen geleden mijn canon d30 met sigma 75-300 telelens binnen gekregen. na fanatiek geprobeerd te hebben om mooie plaatjes te schieten ( en de handleiding helemaal doorgelezen te hebben )lukt het mij maar niet om de AF goed te krijgen. ( heb op de lens het knopje wel op AF gezet ) als ik de sluiterknop half indruk dan draait de voorkant van de lens eerst helemaal rechtsom en gaat daarna helemaal terugdraaien naar links. dacht dat het aan te weinig licht lag maar heb gister en vandaag met dit mooie weer buiten gebrobeerd maar het blijft hetzelfde verhaal. nu is mijn vraag: is de lens niet helemaal 100% of doe ik iets helemaal fout?

    bij voorbaat dank.

    groeten, jacob

    ps: ik hoop dat ik het een beetje duidelijk op heb geschreven en andes roept u maar

    EDIT: na een dagje goed gefocust te hebben is het nu weer hetzelfde verhaal. zucht......
    Canon Eos D30 met Tamron 70-300 DL macro en 1 GB Microdrive

  • #2
    Probeer eens om het actieve focuspunt te richten op iets waar contrast in zit (bijvoorbeeld de rand van een object, een scherpe lijn, etc). Het focussysteem werkt immers niet op egale vlakken.

    Normaalgezien werkt het zo: gebruik de AF door te richten op dat deel van het onderwerp wat scherp moet zijn, en wat voldoende contrast heeft, druk de ontspanknop half in, richt opnieuw zodat hetgeen ge in de zoeker ziet dat is wat ge op de foto wilt, en druk af. In continue AF mode werkt dit niet.

    Koen
    Koen
    http://stuutekeer.wordpress.com

    Comment


    • #3
      heb ik geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat. heb gericht op de rand van de schutting die afsteekt tegen de heldere lucht. moet genoeg contrast zijn lijkt me.

      jacob
      Canon Eos D30 met Tamron 70-300 DL macro en 1 GB Microdrive

      Comment


      • #4
        Originally posted by handy24
        heb ik geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat. heb gericht op de rand van de schutting die afsteekt tegen de heldere lucht. moet genoeg contrast zijn lijkt me.

        jacob
        Hallo handy, toch kun je in zo'n situatie ook geen AF-lock krijgen....beter is het te proberen met opvallend licht.
        Vermoed wel dat er wat anders aan de hand is, andere objectief geprobeerd?

        btw: D30 toch niet nieuw gekocht ?

        mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          bij fel tegenlicht kan de autofocus doldraaien, herinner ik me van de tekeningetjes uit de D70 handleiding... Een lucht lijkt me misschien 'tegenlicht'... Hoe ver sta je van je object? Wil hij noch in tele noch in 75 focussen?

          Comment


          • #6
            @z900

            nee heb de d30 2ehands gekocht. heb nog geen ander objectief kunnen proberen want ik bezit nog maar 1 lens. maar daar gaat wel snel verandering in komen.

            @koen

            hij wil inderdaad noch bij 75 noch bij 300 mm focussen
            Canon Eos D30 met Tamron 70-300 DL macro en 1 GB Microdrive

            Comment


            • #7
              Dan scheelt er toch ofwel iets met je lens owel met de camera. Ik heb identiek dezelfde combinatie (70-300 de D30) en heb dit probleem enkel in zeer duistere omstandigheden...
              Canon 6D

              Comment


              • #8
                nou jongens, de wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkt maar weer eens. ik ga net naar buiten voor een laatste poging en ja hoor, hij focust ( of hoe het ook maar schrijft ) opeens. raar maar waar. jacob is happy again en gaat nu ff lekker fotootjes maken bedankt allemaal voor jullie reacties!
                Canon Eos D30 met Tamron 70-300 DL macro en 1 GB Microdrive

                Comment

                Working...
                X