Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke digitale camera? Olympus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke digitale camera? Olympus?

    Hoi

    Mijn 1ste berichtje hier.
    Dus als ie niet goed staat hier, graag verplaatsen

    Ik ben op zoek naar een goede digitale camera. Ik heb gehoord dat Olympus hier een goed voorbeeld van is.

    Toch vroeg ik mij het volgende af:
    -welk merk "vreet" het minste batterij?
    -hoeveel megapixel is er nodig als je een goede kwaliteit A4 foto wilt laten uitprinten bij een winkel? (3,2 of 4 of hoger?)
    -waar moet ik specifiek op letten bij het kopen van een camera?
    -wat is jouw lievelingscamera en waarom? (eventueel van Olympus)

    Dank jullie wel

    Groetjes!!

  • #2
    Hallo ,mijn ervaringen met batterijen zijn tot nu toe heel goed met Canon en fuji,ik kan bij wijze van spreken blijven trekken,het jammere ervan vind ik ,als je dan het batterij icoontje op de cam krijgt ,dan maak ik er geen vijf meer ,maar dit schijnt eigen te zijn aan de cams.

    ps.ik gebruik 2200mah batterijen.

    Mvg.
    Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
    Mijn website.

    Comment


    • #3
      Welkom Hanneke!

      Veel vragen, ik zal in ieder geval een paar antwoorden geven:

      - het batterijverbruik is niet zozeer merkafhankelijk, maar meer type afhankelijk. En dan zowel type batterij en type camera. Bij Canon bijvoorbeeld zijn er camera's die een Lithium ION batterij gebruiken (G3, G5, 300D) en modellen die penlites (2-4 stuks) gebruiken A60, A70. Lithium ION gaan over het algemeen een stuk langer mee (een paar honderd foto's), terwijl het bij penlites (neem oplaadbare NIMH- batterijen, van >1800maH!!!) al bij 100 foto's over kan zijn (ook dit weer afhankelijk van merk/model). En zo heeft elk merk zijn bijzonderheden.
      Bij de tests op www.dpreview.com of www.steves-digicams.com staat er altijd wel een opmerking over het batterijverbruik bij.

      - voor A4 zou is 3mp denk ik wel het minimum om acceptabele prints te maken. Denk ook aan of je nog wel eens een gedeelte van een foto wil laten uitvergroten (foto's croppen); is dat zo, dan zou ik voor 4 / 5 MP gaan

      - Waar moet je op letten??? Tja, of je hem prettig in je hand vind liggen, of je lekker door de zoeker kan kijken (voor brildragers zoals ik wel belangrijk). Hoeveel zoom heb je nodig (optisch, digitaal is een No-Go voor serieuze fotografie)?
      Houd ook rekenng met de kosten voor extra batterijen en geheugenkaartjes (XD is bijvoorbeeld duurder dan CompactFlash). Neem ook een camera van een erkend merk; met een Trust, Nytech, Sweex, Aiptek o.i.d. kan je ook foto's maken, maar ik denk dat je snel tegen de beperkingen van die camera's aanloopt

      - Mijn lievelingscamera is altijd de volgende camera die ik ga kopen . Een lievelingscamera is dergelijk persoonlijk dat je je daar niet door moet laten leiden. Lees veel tests, prijsvergelijkingen en vooral: bepaal je budget en waar een camera minimaal aan moet voldoen (hoeveel zoom, uitbreidingsmogelijkheden als extra flitser, hoe groot mag de camera zijn, wil je een SLR of niet, etc.).

      Groet en succes, en schroom niet om meer vragen te stellen...

      Michael
      www.lowspark.nl

      Comment


      • #4
        Hoi Hanneke, wekom op BD
        Mikekiwi heeft je al heel veel nuttige info gegeven.
        Wat je ook kunt doen is even een search doen of rondkijken in Camera's & Accessoires want je bent natuurlijk niet de eerste die deze vraag stelt
        Ook is het handig te vermelden wat je budget is want je kunt digitale camera s kopen v.a 100 euro tot duizenden euro s

        Comment


        • #5
          Hartelijk dank voor jullie berichten
          Ik ben vandaag naar een fotozaak geweest.

          Ik ben nu aan het twijfelen tussen de Canon Digital IXUS 430, de Minolta Dimage G400 en de Olympus µ[mju:] 410 digital.

          Mijn maximum is 400 euro en ik wil graag 4 megapixel.

          Ik weet echt niet wat het grote verschil tussen deze 3 is :|

          Comment


          • #6
            Lastige keuze, ik ken ze niet echt. Aangezien ze alle 3 erg compact zijn, zou ik sowiezo in de winkel de camera's ter hand nemen en kijken welke het beste past. Als ik even snel op internet rondfiets lijkt mij van deze 3 de Olympus het minst aantrekkelijk (op basis van specificaties en mogelijkheden). Als 't tussen de Minolta en Olympus zou gaan, zou ik de minolta kiezen, maar heb nergens een vgl. kunnen vinden met de Canon (voordeel Canon is 'tgebruik van CF en het vermoeden dat je makkelijker aan een extra batterij (van alternatief merk en dus goedkoper) zou kunnen komen.

            Daarentegen is de Minolta wat goedkoper (<350 euro). Misschien dat iemand anders nog extra advies kan geven???
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Jeetje, dit is echt verschrikkelijk moeilijk.

              Bij beter onderzoek zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn meerdere goede camera's! Wie helpt me.

              Ik zoek (zoals je weet) er een van min 4 megapix en rond de 400 euro. Deze moet de mogelijkheid hebben om dingen handmatig in te kunnen stellen. Ook is een 3 x optische zoom op z'n minst nodig.

              De volgende camera's komen aan bod:
              -Minolta Dimage F200
              -Minolta Dimage G400
              -Minolta Dimage S414
              -Olympus Mju 410
              -Olympus C-765 Ultra Zoom
              -Canon IXUS 430
              -Canon Powershot A80

              Springt hier voor jullie er echt een gigantisch uit en waarom??
              Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen adviseren omdat ik maar een leek ben....

              Comment


              • #8
                nou kom je eerst met 3 camera's, en dan worden het er opeens 7...waar eindigt dit????

                Canon A80 en Oly 765; de canon vanwege kwaliteit, aa-batterijen, CF en de flexibiliteit vanhet zwenk-/draaischermpje (wanneer komen de eerste camera's met afneembaar schermpje???)
                De oly uiteraard vanwege de 10x zoom, maar dan kan jij het beste beoordelen of je dat wel of niet nodig hebt; mocht je het willen dan kan je volgens mij op de Canon ook nog een adapter met filters en/of tele-/groothoekvoorzetstuk. Ik zou zelf voor de Canon gaan, maar het is jouw keuze, niet de mijne...

                Is en 2dehands Canon G3 niet interessant? Qua kwaliteit steekt hij boven de andere genoemde camera's uit en biede meer flexibiliteit en kan je - als je het wilt - denk ik ook langer plezeir hebben.
                www.lowspark.nl

                Comment


                • #9
                  minolta r2?

                  10x zoom

                  moet erg goed zijn
                  FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                  Canon EOS600d

                  Comment


                  • #10
                    Ikzelf heb een Minolta s414 en ben daar uiterst tevreden over, deze zal nu ergens rond de 300 euro kosten en gebruikt ook cf-kaartjes.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Ik ga de keuze nog een beetje moeilijker maken . Al eens gekeken naar de Nikon coolpix 4300... http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP4300/C43A.HTM . Great pictures, veel mogelijkheden !!!

                      Erwin
                      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                      Comment


                      • #12
                        Hallo

                        Bedankt voor jullie reacties.
                        Ik heb nog keuze uit 2 camera's:
                        Canon Powershot A80 en de Canon IXUS 430.

                        Instellingen zijn handig maar daar gaat het mij in eerste instantie niet om (daar heb ik namelijk nog niet zoveel verstand van, dus is voor later gebruik).
                        In automatische stand wil ik graag goed belichte, heldere, scherpe en zuivere foto's maken met realistische kleuren

                        Ik heb gehoord dat de A80 last heeft van vignetting, matige prestaties in schemering en paarse randjes om de objecten heen.
                        IXUS 430 heeft daarentegen weer last van rode ogen en matige prestaties op in de nacht.

                        Wie kan mij adviseren?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Hanneke234
                          Hallo

                          Ik heb gehoord dat de A80 last heeft van vignetting, matige prestaties in schemering en paarse randjes om de objecten heen.
                          IXUS 430 heeft daarentegen weer last van rode ogen en matige prestaties op in de nacht.

                          Wie kan mij adviseren?
                          Ik ken beide camera's niet, maar op grond van jouw gegevens zou ik voor de IXUS kiezen.

                          Rode ogen met flitsen kun je met postprocessing gemakkelijk weghalen. Je zult er ook bijna niet aan ontkomen zolang je geen externe flitser kun gebruiken dus ik zou van die rode ogen niet zo'n punt maken.

                          Chromatische abberatie zoals bij de A80 zou ik echt proberen te vermijden indien mogelijk binnen het budget, vignettering zou helemaal niet voor mogen komen imho zonder opzetstukken.
                          Groeten, Eric

                          Nikon Coolpix 8800
                          Fuji S602 Zoom

                          Comment


                          • #14
                            Ga voor de A80. Zijn voorganger kreeg een "highly recommended" op dpreview (de A70). Als ik me niet vergis is dat in zijn categorie al eerder zeldzaam.

                            De A-serie is zowiezo de belangrijkste lijn van Canon consumer cams. De G-serie is er net boven (leunt aan bij de prosumers), en de S-serie (de Ixus serie dus) zit er dan weer onder dacht ik.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Zeker op 1 zaak letten om ergernis achteraf te vermijden: de schutter lag/delay (= de tijd tussen het het indrukken van de knop en het effectief nemen van de foto).
                              Bij mijn vorig toestel (Minolta S414) lag dit tussen 1 a 2 seconden wat zeer lang is als men bewegende onderwerpen heeft....
                              Minolta Dimage Z2

                              Comment

                              Working...
                              X