Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bliksem fotograferen, hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bliksem fotograferen, hoe?

    Hallo,

    Momenteel zit ik in thailand, het regenseizoen is gaat gaan beginnen en vaak bliksemt het hier eens. of vaak. Soit, ik had voordien al opgezocht hoe bliksem te fotograferen en het leek mij duidelijk.
    Zoek een goede plaats op waar je niet te snel neergebliksemd wordt, een statief en een afstandbediening om je sluitertijd te kunnen bepalen.
    De afstandbediening heb ik niet, het statief heb ik wel. Maar hier vind ik dat ook niet zo nodig omdat de bliksem vrij vaak achter elkaar komt en soms op minder dan 30 seconden.

    Dus ik stel een klein diafragma in(hoog getal rond 10,11..) ik stel een lage iso in, en speel er wat mee dat ik een lange sluitertijd kan zetten.

    Nu heb ik dit allemaal gedaan, ik heb eens een bliksem gevangen op 20 seconden sluitertijd, en één op 30 seconden. Het resultaat, niets. Ik zie er nauwelijks of niets van op de foto.
    Nu vraag ik me af hoe jullie dat doen? Of hoe je dat het beste doet? Doe ik iets verkeerd? Of moet je gewoon een extreme krachtige bliksem zien te pakken krijgen om hem duidelijk op foto te hebben?

    Misschien nog een bijvraag, stel dat ik in de toekomst een afstandsbediening zou kopen waarbij je de sluitertijd zelf kunt bepalen door aan of uit te duwen. Hoe kan ik dan zien of mijn foto niet over of onder belicht zal zijn?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Bliksem fotograferen, hoe?

    misschien heb je iets aan onderstaande link :
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

    Comment


    • #3
      Re: Bliksem fotograferen, hoe?

      Ja bedankt, die had ik ook al gevonden Toch heb ik het ongeveer opgevolgd, buiten mijn diafragma dan. Dat heb ik wat meer toegezet om wat langere sluitertijden te kunnen gebruiken.
      Vandaag heb ik weer één proberen te fotograferen maar opnieuw mislukt. Misschien moet het echt wel een megabliksem zijn..

      Comment


      • #4
        Re: Bliksem fotograferen, hoe?

        Dit kwam ik onlangs tegen bij konijn: klik
        Misschien interessant?

        Comment


        • #5
          Re: Bliksem fotograferen, hoe?

          20 a 30 seconden sluiter????? forget it
          mijn (beperkte) ervaring is dat ik toch met korte sluitertijden moest werken en veel trial en error, gewoon doorschieten in burstmode tot hij er op staat.
          lastig is wel de buffer van je camera, de vraag is hoeveel fotos die kan opvangen voordat hij alles naar het kaartje geschreven heeft.

          dat is mijn ervaring ermee, just my 2 cents

          maar wat lennert daar aangeeft lijkt me ook wel interessant

          Comment


          • #6
            Re: Bliksem fotograferen, hoe?

            Voor zover ik het mij nog herinner gebruikte ik een sluitertijd van 5 tot max. 10 seconden
            En zo maar telkens opnieuw afdrukken.
            Als er genoeg flitsen achter elkaar volgen heb je altijd wel eentje raak.
            Bij mijn foto's van vorig jaar was het donker, maar als het overdag onweert dan kan je foto wel overbelicht raken en moet je de sluitertijd nog verkorten.

            succes
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Re: Bliksem fotograferen, hoe?

              ik gebruik remote timer daarvoor....
              als het donker is: elke 6 seconden foto van 5 seconden of zo... en laat die dan 400 van die foto's maken en dan maar hopen dat je er eentje hebt...
              www.aeri-photography.be

              Comment


              • #8
                Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                Ok bedankt. Dat verheldert al wat, want vanuit mijn opzoekingswerk was het precies dat je je sluiter maar moet open zetten en wanneer het eens bliksemt doe je die toe en heb je de deze misschien op foto. Dus volgende keer zet ik deze veel korter en zal het klikken worden..

                Idd zo'n lighting trigger lijkt mij superhandig voor dit. Maarja, om dit naar thailand te laten zenden zal wel wat kosten En anders zo'n remote controller. Ik denk dat ik dit wel nog kan vinden in de buurt. Maarja, eerst nog eens zo proberen.

                Daarnaast, ik vroeg mij af of ik mijn diafragma moet openhouden of niet bij een dichte bliksem? Zoals op de website die paddy heeft aangegeven staan daar waarden bij van f/2,8 tot f/4 bij een bliksem die dichtbij is. (10 tot 50km) Maar dat is toch zeer moeilijk om die dan ook scherp op de foto te krijgen..? (met hyperfocal length mss, maar zo makkelijk is dat punt toch niet te vinden bij zo'n laag diafragma vind ik) Of heeft dit een andere reden?

                Alleszins al bedankt voor de tips!

                Comment


                • #9
                  Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                  Indien je een canon gebruikt moet je eens kijken of je niets kan doen met Magic Lantern (ML). Magic lantern geeft o.a. een intervalometer.
                  Je kan ook gebruik maken van de motion detector die in ML zit. Deze doet dit met een snelheid van 200ms.

                  Kan zelfs sneller dan 200ms indien je de Silent picture functie van ML gebruikt.

                  lees er hier meer over:

                  en zoek op dezelfde pagina naar motion detect.

                  Dat zou ervoor moeten zorgen dat alles automatisch verloopt en je rustig van je pina-colada kan genieten tijdens het onweer

                  [Canon-fan-boy-mode]Indien je geen canon hebt kan je er ginds nog altijd één kopen [/Canon-fan-boy-mode]
                  Last edited by Toinne; 31 mei 2012, 08:34.
                  Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
                  Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bliksem fotograferen, hoe?


                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                      Heel intressante link Toinne, echter vallen de vele warnings op, iets om je zorgen over te maken of ... ?
                      Webstek in opbouw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                        Ik heb hem zelf op m'n camera staan en nog nooit problemen mee gehad (op een uitzonderlijke crash na). ML staat bovendien op je SD kaart. Moest je camera flippen haal je gewoon de SD kaart en batterij eruit. Je camera zal dan opnieuw zonder ML.

                        In het begin is ML een beetje overweldigend maar als je er een tijdje mee gewerkt hebt is het heerlijk. Zoals de HDR brackets van meer dan 3 foto's, HDR video, native ISO, sound activated shutter, trap focus, movement detection, enz

                        Indien je de intervalometer een hele nacht gaat laten klikken voor een timelapse video ga je natuurlijk je shutter extra belasten maar dat lijkt me common sence
                        Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
                        Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                          Uit ervaring weet ik dat er niet altijd bliksems zijn die de grond raken. Veel bliksems blijven in de wolken en dan heb je niks op uw foto.
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                            Gebruik een anticiperende geluidssensor. Die reageert op de donder, en stuurt de sluiter enkele seconden eerder aan. De tijd is instelbaar.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bliksem fotograferen, hoe?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                              Gebruik een anticiperende geluidssensor. Die reageert op de donder, en stuurt de sluiter enkele seconden eerder aan. De tijd is instelbaar.
                              Geluid: 340.29 m / s
                              Licht: 299 792 458 m / s

                              Haha,
                              Jij gaat toch te laat komen volgens mij
                              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                              Comment

                              Working...
                              X