Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfportret met de vriendin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfportret met de vriendin

    Hier enkel zelfportretten met de vriendin om verschillende dingen te proberen:

    Deze foto is genomen in de woonkamer voor de witte muur, 1 flits (430ex2) voor het uitlichten van de muur, en 1 flits (430ex2) in een doorlichtparaplu als hoofdlicht, beide aangestuurd door een set van phottix odin.
    camera eos 50d met tamron 28-75 2.8 lens
    1:

    info:
    iso 500
    F 5
    1/20 sec

    Deze met de paraplu ook vooraan en de 2de flits links om beetje bij te lichten
    2:

    info:
    iso 400
    F 5.6
    1/60 sec

    En hier met een zwarte doek als achtergrond, met de 2de flits rechts als invulflits
    3:

    info:
    iso 640
    F 5
    1/30 sec

    Zijn 3 verschillende settings, maar is een test geweest om het zelf te proberen met toch wel beperkt materiaal en dit in eigen woonkamer.

    shoot

    mvg bart
    Last edited by Crazy_B; 15 mei 2012, 20:05. Reden: centreren foto
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: Zelfportret met de vriendin

    zo zie je maar dat je niet altijd het grote (dure) materiaal nodig hebt om tot een goede foto te komen!

    Comment


    • #3
      Re: Zelfportret met de vriendin

      Bij de eerste zou ik onderaan een stukje wegsnijden. Dat licht trekt daar echt de aandacht naar de verkeerde plaats.

      De derde vind ik het mooist, alleen jammer van die schaduw van je neus naast haar oog.

      In ieder geval leuke gezichtsuitdrukkingen bij alledrie. Het is eraan te zien dat jullie allebei fun hebben gehad met het maken van de foto's Ik zou het zelf zeker niet beter kunnen.

      Comment


      • #4
        Re: Zelfportret met de vriendin

        Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
        Bij de eerste zou ik onderaan een stukje wegsnijden. Dat licht trekt daar echt de aandacht naar de verkeerde plaats.

        De derde vind ik het mooist, alleen jammer van die schaduw van je neus naast haar oog.

        In ieder geval leuke gezichtsuitdrukkingen bij alledrie. Het is eraan te zien dat jullie allebei fun hebben gehad met het maken van de foto's Ik zou het zelf zeker niet beter kunnen.
        Amen.
        En bij #3 kleine onvolkomenheden bij de onderhoeken.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

        Comment


        • #5
          Re: Zelfportret met de vriendin

          heel mooie foto's op een paar kleine onvolmaaktheden. Maar je testjes zijn prima gelukt
          grt. Ria

          Comment


          • #6
            Re: Zelfportret met de vriendin

            Foto 1 is het meest dynamisch qua compositie en afwerking. Ok , voor een beetje kleur in zwart wit moet je zijn.
            Jammer dat alle foto's zoveel onscherpte vertonen.
            Komt dit door de (tamelijk) lange sluitertijd ?
            Of het diafragma van 5 en 5.6 ?
            mijn tips:
            gebruik voor een duoshoot steeds minimun f8 beter f11. sluitertijd 1/125 --1/250.
            Indien je zelf model speelt stel je je scherpstelling reeds in op het punt waar je gaat staan en zet je daarna je AF op manueel.
            Enne pas je witbalans ook eens aan. In de kleuren foto zien jullie er zo ongezond geel uit.
            Blijven oefenen en leer de kracht van je flitsen te gebruiken.

            groeten,

            Comment


            • #7
              Re: Zelfportret met de vriendin

              als dit testjes zijn doe dan maar verder en laat ons meegenieten !
              vriendelijke groeten, Sien

              Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

              Comment


              • #8
                Re: Zelfportret met de vriendin

                Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                Jammer dat alle foto's zoveel onscherpte vertonen.
                Komt dit door de (tamelijk) lange sluitertijd ?
                Met flitslicht maakt je sluitertijd niet uit, je ziet toch enkel het moment dat de flits af ging (en dat is nooit 1/30 seconde, doe maar delen door 10 ofzo).

                Denk dat de onscherpte, die ik best vind meevallen eerder komt door het scherpstellen.
                Dan is het idd veiliger om een iets kleiner (groter in getal) diafragma te kiezen

                Ik zou niet voor 1/250 sluitertijd gaan, iedere flits heeft een maximale synchronisatiesnelheid, 1/250 kan al op het randje zitten.
                (ik gebruik meestal 1/80 tot 1/125 )
                www.minnev.be
                Canon 500D, Canon 18-55 f/3.5-5.6, Tamron 17-50 f/2.8, Canon 50mm f/1.8, Tokina 50-135 f/2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Zelfportret met de vriendin

                  Oorspronkelijk geplaatst door MinneV Bekijk bericht
                  Met flitslicht maakt je sluitertijd niet uit, je ziet toch enkel het moment dat de flits af ging (en dat is nooit 1/30 seconde, doe maar delen door 10 ofzo).
                  Dit telt alleen in een volledig donkere locatie. Ben ervan overtuigd dat in bovenstaande foto's daglicht/omgevingslicht nog steeds een rol speelde. En dan telt je sluitertijd wel mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zelfportret met de vriendin

                    Knappe vriendin
                    Not all who wander are lost ...
                    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zelfportret met de vriendin

                      Je voorhoofd een beetje minder opoetsen, alleen koetswerken horen te blinken

                      Verder ben je "close", de volgende keer "cigar"?

                      Ik volg de sluitertijdopmerkingen, een wat kortere tijd zou een scherper beeld opleveren, 1/60 tot 1/125, eerder 1/60ste om toch nog het omgevingslicht te vangen. 1/20ste in de 1ste foto was totaal niet nodig gezien de nabewerking.
                      Last edited by mnoach; 16 mei 2012, 07:49.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zelfportret met de vriendin

                        test geslaagd.

                        eerste mag me wat scherper, al over gepend

                        2de vind ik de minst goeie, licht vlek op jouw voorhoofd, wit mag lichter en jammer van de overgang van wit naar donker.

                        3de heel mooi even de witbalans aanpassen.

                        groetjes
                        renske

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zelfportret met de vriendin

                          Fijn dat er toch zoveel reacties gekomen zijn, kan ik alleen maar weer van bij leren.
                          Nu over het diafragma had ik ook al kunnen weten dat f 8 en hoger misschien wat beter kon zijn voor 2 personen, maar was redelijk donker binnen om toch zeker te zijn dat de flits het bestaande licht zou gaan overtreffen, en om meer licht van de flitsen te kunnen ontvangen. Maar das een verkeerde inschatting van mij dan waarschijnlijk. Bij de foto met de zwarte achtergrond heb ik zelfs alle licht gedoofd en met een klein spotje gewerkt om kunnen scherp te stellen. De sluitertijd mocht dus wel hoger ongeacht ik een statief gebruikte. Het was eerst scherpstellen op de vriendin, afduwen en wachten tot de timer afgelopen was en in tussentijd erbij staan.
                          Over dat croppen zie ik nu ook, mocht wel inderdaad hier en daar wat af.
                          Over de schaduw van de neus, ja kon ik weinig aan doen aangezien het de naakte flits was, heb maar 1 paraplu voorlopig.
                          De witbalans anders? Iets meer naar het koelere dan?
                          En om effe te corrigeren, geen van de gezichten zijn opgepoetst, alleen heb ik het nogal snel warm, vandaar dat blinken haha
                          En voor de opmerking knappe vriendin, dank je, vind ik ook ;-)
                          En een laatste, de betekenis close en cigar ontgaat me volledig.

                          Iedereen alvast bedankt van de reacties en de raad
                          Grtz Bart
                          Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                          500px site: https://500px.com/crazy_b

                          Comment

                          Working...
                          X