Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's ophangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's ophangen

    Hallo iedereen,

    ik moet voor school binnenkort een aantal foto's ophangen in ruimte waar geen spijkers of dergelijke gebruikt mogen worden, er mag echt niets meer van zichtbaar zijn nadat de foto's weg zijn.

    Nu dacht ik aan die dingen om posters mee op te hangen, ik kan nu niet op de naam komen , maar dan moet volgens mij het papier waarop de foto afgedrukt is vrij dik zijn. Omdat er anders allemaal golven in de foto komen...

    Nu is dus mijn vraag of er iemand een goede manier weet om dit mooi te doen?

    groeten joep
    Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

  • #2
    Je bedoelt zeker buddy,
    Als het papier erg dik is is het ook zwaar als ze niet te groot zijn.
    Maar buddy kan je proberen...

    Comment


    • #3
      Re: Foto's ophangen

      Wij zaten bij ons op school met hetzelfde probleem, en werden er eerst grote panelen op voet gebruikt, een soort grote schildersezel, maar veel plaatsverlies, we hebben ook goede dubbelklevende plakband gebruikt maar echt mooi hangen is er niet bij en zijn toch vele foto's achteraf rijp voor de papierbak .
      Nu heeft de school zelf afneembare panelen gemaakt, waar wij onze foto's in kaders kunnen ophangen
      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

      Comment


      • #4
        Re: Foto's ophangen

        Tja, beetje raar toch? Je MOET foto's ophangen maar je mag niets.. Lekker makkelijk van de school.

        Lijkt mij dat de school MAG zorgen voor een schilderij ophangsysteem waardoor jij gewoon wissellijsten kunt gebruiken.
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Foto's ophangen

          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
          Tja, beetje raar toch? Je MOET foto's ophangen maar je mag niets.. Lekker makkelijk van de school.

          Lijkt mij dat de school MAG zorgen voor een schilderij ophangsysteem waardoor jij gewoon wissellijsten kunt gebruiken.
          Dat is er bij ons uiteindelijk gebeurd, want ook bij ons mag je enkel naar de muren kijken en anders niets. Wat ook begrijpelijk is want als iedereen maar begint te hameren en te boren, zouden de schoolmuren geen lang leven beschoren zijn.
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

          Comment


          • #6
            Re: Foto's ophangen

            Misschien bespreekbaar met de school....(meestal stads-gemeente gebonden/ ga daar ook even polsen, want die leraren/verantwoordelijken en zeker ook de directeurs).
            Een ophangsysteem (soort gordijnrail) in de hoek plafond/muur. Kan je steeds (voor elkeen die een expositie wil doen) weg met alle soorten van ophanging (nylon, ketting, touw, kabel...) Zelfs afhankelijk van de zwaarte (gewicht) van de kaders of groote.
            perman
            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

            Comment


            • #7
              Re: Foto's ophangen

              De tentoonstelling zal inmiddels al lang achter de rug zijn, maar misschien is wat volgt in de toekomst nog nuttig voor iemand.

              Ik heb ooit nog voor een culturele organisatie gewerkt die wel vaker met dergelijke problemen geconfronteerd werd. Men zou er aan kunnen denken te werken met goedkoop hout (vb: pannelatten of gewoon vuren uit de DHZ-zaak). Een lengte wordt horizontaal geplaatst en ondersteund door verticaal geplaatste latten. In de ideale situatie kan men de horizontale lat, door opspieen van de verticale latten, klemmen tegen het plafond. Anders moet men zich behelpen met lijmklemmen en niet permanente steunpunten (ramen, vensterbanken, deurlijsten enz. Doorgaans zijn er meer dan genoeg mogelijkheden). De verticale latten worden zo geplaatst, dat ze zo onzichtbaar mogelijk zijn.

              Een eenvoudig en goedkoop ophangsysteem dat ik aan het maken ben en dat thuis, maar ook bij de hierboven beschreven methode kan gebruikt worden bestaat uit aluminium L-profielen ca. 25 * 25mm. In de ene arm van de L wordt om de 40 - 50cm een gat geboord voor muurbevestiging (of voor bevestiging aan de pannelatten van hierboven). In de andere arm van de L wordt een groef gezaagd/gefreesd van ca. 5mm. Om de draagkracht van het profiel niet helemaal te ondermijnen mag die groef niet over de volledige lengte doorlopen. Men neme bijvoorbeeld telkens 50cm groef, onderbroken door 10cm niet ingezaagd aluminium.
              Door de groef kunnen oogboutjes M4 gestoken worden en bevestigd d.m.v. een rondel en een moer. Aangezien de oogboutjes enkele cm schroefdraad hebben, kan men door aandraaien van de moer kleine correcties uitvoeren, zodat de kaders perfect recht hangen. Tenminste: als de kaders 2 aanhechtingspunten hebben.
              Ophangen van de kaders met bijvoorbeeld transparant nylondraad. Dat is in tal van diktes verkrijgbaar en ook het toebehoren om ermee te werken (klemmen, musketons, ...) is vlot verkrijgbaar.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's ophangen

                Hey Yvan_be,

                Ik heb mogelijks een 'eenvoudiger' systeem. Want nu moet je nog freezen of zagen in je L profiel.

                Ik heb U profielen laten plooien. Waarbij het langste stuk 20mm is, waar gaten inzitten om tegen 'n muur te vijzen. De 2 andere stukken zijn 9mm. Dus het platte deel en 2e rechtopstaande deel.
                Hier kan je dan perfect een haak inhangen waar mn kader aan komt.
                'k Heb ze nog maar sinds gisteren, dus moet ze nog ophangen.
                Ook hier ga'k werken met transparante nylondraad.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's ophangen

                  @ videe: dat is ook een manier, ja. Bijkomend voordeel bij uw systeem is de toegenomen draagkracht van een U t.o.v. een L-profiel. Nadeel is dan weer dat laten plooien op maat wellicht duurder is dan aankoop van standaardprofielen.
                  Iedereen werkt een beetje naar de mogelijkheden die hij heeft, veronderstel ik. Voor mij is zagen en frezen in aluminium geen probleem: ik heb nog zo'n bijna-antiek Dewalt-radiaalzaag staan (bouwjaar 1978), die dat soort klussen makkelijk aankan. Zie bvb. https://picasaweb.google.com/1008833...08460940634018 .
                  Last edited by Yvan_be; 4 november 2012, 04:07.

                  Comment

                  Working...
                  X