Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de mist is weg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de mist is weg

    langs de Noorweegse Kaai in Damme

    Last edited by noenkelMi; 15 mei 2012, 10:15.
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

  • #2
    Re: de mist is weg

    Mooie kleuren, diepte en reflecties
    Je had het diafragma wat meer kunnen dichtdraaien om wat meer DOF te hebben
    Mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: de mist is weg

      Michel, welkom in dit forumonderdeel. Bij m'n weten is dit de eerste foto die je hier post...

      Ik treed Eddy bij wat de kleuren, diepte en reflecties betreft.

      Maar, je zit in SC, dus hier een aantal opmerkingen van m'n kant.
      Het wit vind ik op 't randje (nauwelijks nog detail te zien).
      De compo vind ik niet slecht, maar aan de andere kant wordt m'n blik steeds geleid naar de rechterkant van de foto, waar er eigenlijk niets meer te zien is.

      Waarom F4 en deelmeting? Je zou een scherpere, kwalitatievere foto bekomen met F-waardes rond F 8 - F 11 bijvoorbeeld. En voor dit soort landschapsfoto's meet ik steeds het licht op via matrixmeting.

      Ik hoop dat je er wat aan hebt!
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #4
        Re: de mist is weg

        De compositie is nog niet zo slecht hoor.
        Maar wel jammer is de scherpte die ontbreekt en het scherpe licht...
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Re: de mist is weg

          Vind deze wel goed, compo, reflecties, scherpte
          Eén minpuntje, de witte huisjes en de lucht komen vrij hard over.
          Photography is an art of observation.

          Comment


          • #6
            Re: de mist is weg

            Ik vind het een mooie plaat echter door het gekozen f getal ligt je scherpte diepte echt kort.
            De uitsnede of compositie is niet slecht maar als je de volledige diepte van de vaart waar ze in de verte samenkomt erop had staan was deze nog beter geweest.
            Ik vind de kleuren mooi de sfeer goed.
            Matrix meting is een tussen alternatief maar ikzelf prefereer spotmeting omdat ik zo een betere controlen heb over de te meten gekozen punten.
            Een eventuele blend kan dan wonderen doen om je dynamisch bereik te verhogen en waarschijnlijk daardoor zijn je huizen iets te licht t.o.v de rest. Met dodge and burn kan je dit snel temperen maar het zal niet hetzelfde zijn als de realiteit.
            Je zal wel goed weten wat lichtmeten is ....
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: de mist is weg

              zeker geen slechte foto, integendeel!
              Maar telkens ik de foto bekijk heb ik gevoel dat er een gat is rechts of dat mijn gevoel geblokkeerd wordt door de bomen links. Aan de ene kant heb je een mooie diepte van de bomenrij, en aan de andere kant een open view op dat huisje. Beide zijn mooi, maar samen vind ik ze iets minder.

              my 2 cents...
              facebook

              500px

              Comment


              • #8
                Re: de mist is weg

                Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                zeker geen slechte foto, integendeel!
                Maar telkens ik de foto bekijk heb ik gevoel dat er een gat is rechts of dat mijn gevoel geblokkeerd wordt door de bomen links. Aan de ene kant heb je een mooie diepte van de bomenrij, en aan de andere kant een open view op dat huisje. Beide zijn mooi, maar samen vind ik ze iets minder.

                my 2 cents...
                Ik deel deze mening
                Geniet van foto's maken

                Comment


                • #9
                  Re: de mist is weg

                  merci allemaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                  Je had het diafragma wat meer kunnen dichtdraaien om wat meer DOF te hebben
                  Mvg,
                  Eddy
                  Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                  Het wit vind ik op 't randje (nauwelijks nog detail te zien).
                  Waarom F4 en deelmeting? Je zou een scherpere, kwalitatievere foto bekomen met F-waardes rond F 8 - F 11 bijvoorbeeld. En voor dit soort landschapsfoto's meet ik steeds het licht op via matrixmeting.
                  Ik hoop dat je er wat aan hebt!
                  merci allebei.
                  Ik heb dus bijna de ganse reeks op F11 gefotografeerd. Maar voor de een of andere reden heb ik de foto's van het beeld "blik van licht" op F 4.5 gezet
                  en vergeten terug te veranderen
                  Opmerkingen zijn zeer zeker welkom!

                  ja, dat wit, dat op het randje zit, daar heb je wellicht gelijk in.
                  matrix is meevlaksmeting, dacht ik.
                  Waarom deelmeting? Uit gewoonte denk ik.


                  Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                  het gekozen f getal ligt je scherpte diepte echt kort.
                  De uitsnede of compositie is niet slecht maar als je de volledige diepte van de vaart waar ze in de verte samenkomt erop had staan was deze nog beter geweest.
                  Ik vind de kleuren mooi de sfeer goed.
                  Matrix meting is een tussen alternatief maar ikzelf prefereer spotmeting omdat ik zo een betere controlen heb over de te meten gekozen punten.
                  Een eventuele blend kan dan wonderen doen om je dynamisch bereik te verhogen en waarschijnlijk daardoor zijn je huizen iets te licht t.o.v de rest. Met dodge and burn kan je dit snel temperen maar het zal niet hetzelfde zijn als de realiteit.
                  Je zal wel goed weten wat lichtmeten is ....
                  de meeste comments gaan over het kleine F getal. Dus, daar meer opletten!
                  Spotmeting heb ik niet op mijn 1000-tje
                  'Toevallig' zijn we dinsdagavond met de klas naar Damme geweest (mooie bewolke lucht) en daar heb ik de meeste foto's AEB (maar moet ze nog 'bewerken')

                  Over de einde van de bomenrij: heb nog eens mijn RAW gecheckt. En daar staat het einde van de rij er volledig (nipt) op. Met het rechter zetten van de foto ben ik dat deel kwijtgespeeld. Les geleerd: meer plaats laten!

                  Nog eens merci allemaal voor het kijken en zeker voor de tips!
                  ik probeer...
                  mijn Fijsboecq en mijn flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: de mist is weg

                    Ik zie echt het nut van spotmeting niet in bij digitale fotografie.

                    Spotmeting geeft je geen beter resultaat dan matrixmeting, tenzij in heel extreme lichtomstandigheden, bvb een zwartobject tegen een witte achtergrond, of omgekeerd.

                    Gewoon na jouw opnamen het histogram bekijken, en een tweede shot nemen als er iets onder- of overbelicht blijkt te zijn.

                    De matrixmeting doet zo goed zijn werk, dat volgens mij niet meer tijd dient gestoken te worden om het "juiste punt" te bepalen en daarop te gaan meten.

                    Waarop ga je hier in deze scene gaan spotmeten ?
                    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                    ...Matrix meting is een tussen alternatief maar ikzelf prefereer spotmeting omdat ik zo een betere controlen heb over de te meten gekozen punten...
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

                    Comment


                    • #11
                      Re: de mist is weg

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                      Ik zie echt het nut van spotmeting niet in bij digitale fotografie.

                      Spotmeting geeft je geen beter resultaat dan matrixmeting, tenzij in heel extreme lichtomstandigheden, bvb een zwartobject tegen een witte achtergrond, of omgekeerd.

                      Gewoon na jouw opnamen het histogram bekijken, en een tweede shot nemen als er iets onder- of overbelicht blijkt te zijn.

                      De matrixmeting doet zo goed zijn werk, dat volgens mij niet meer tijd dient gestoken te worden om het "juiste punt" te bepalen en daarop te gaan meten.

                      Waarop ga je hier in deze scene gaan spotmeten ?
                      Ik prefereer toch spotmeting bij witte vlakken.
                      En bij portret ga ik altijd spotmeten.
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy

                        Ik prefereer toch spotmeting bij witte vlakken.
                        En bij portret ga ik altijd spotmeten.
                        Ja, akkoord, dan wil je heel precies een onderwerp gaan meten, maar ook bij landschappen ?
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: de mist is weg

                          Gewoon toestel op statief en beide 's doen, ga je snel genoeg merken welke de beste keuze is van meting
                          Webstek in opbouw

                          Comment


                          • #14
                            Re: de mist is weg

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                            Gewoon toestel op statief en beide 's doen, ga je snel genoeg merken welke de beste keuze is van meting
                            heel simpel, maar
                            ik probeer...
                            mijn Fijsboecq en mijn flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: de mist is weg

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                              Ja, akkoord, dan wil je heel precies een onderwerp gaan meten, maar ook bij landschappen ?
                              Yep want die witte delen zijn meestal een ergernis tot overbelichting..
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X