Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke goedkope macro lens canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke goedkope macro lens canon?

    Hallo,
    Ik wil graag een macro lens kopen, ik heb een canon 550D.
    Ik wil dus een macro lens die niet te duur is, zo rond de 200,-
    En ik had er al 1 op het oog de canon 50mm f/2.5 maar ik zag ook de 50mm f/1.8 en die is weer veel goedkoper, maar wat is precies het verschil tussen die 2?

    Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden,

    Gr Dave

  • #2
    Re: Welke goedkope macro lens canon?

    Het verschil zit hem vooral in de minimale scherpstelafstand. Daar de F2.5 een macro-objectief is, is die afstand veel kleiner. (0.23 m) tegen die van de F1.8 (0.45 m).

    Waarom wil je een macro-lens?

    Voor bloemen => OK
    Voor beestjes => NIET OK (dan moet je eerder een 100 of 150mm macro hebben)
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: Welke goedkope macro lens canon?

      Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
      Het verschil zit hem vooral in de minimale scherpstelafstand. Daar de F2.5 een macro-objectief is, is die afstand veel kleiner. (0.23 m) tegen die van de F1.8 (0.45 m).

      Waarom wil je een macro-lens?

      Voor bloemen => OK
      Voor beestjes => NIET OK (dan moet je eerder een 100 of 150mm macro hebben)
      Ik wil graag bloemen fotograferen,
      Welke beveelt u dan aan ?

      Comment


      • #4
        Re: Welke goedkope macro lens canon?

        Persoonlijk zou ik de canon nemen daar deze de korstte scherstelafstand heeft.Voor bloemen zal 50mm zeker goed zijn ( gaan niet lopen als insecten ).

        Comment


        • #5
          Re: Welke goedkope macro lens canon?

          Beide lenzen lijken mij geschikt voor bloemen.
          Toch zou mijn voorkeur uit gaan naar het macro-objectief.

          Een macro-lens kan je ook gaan gebruiken als portretlens. Andersom is dit moeilijker daar je met tussenringen gaat moet werken, om je werkafstand te verkleinen.
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Welke goedkope macro lens canon?

            Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
            Beide lenzen lijken mij geschikt voor bloemen.
            Toch zou mijn voorkeur uit gaan naar het macro-objectief.

            Een macro-lens kan je ook gaan gebruiken als portretlens. Andersom is dit moeilijker daar je met tussenringen gaat moet werken, om je werkafstand te verkleinen.
            Is de 1.8 geen macro?
            Die kan is net zoiets als een portret lens?

            Comment


            • #7
              Re: Welke goedkope macro lens canon?

              de 1.8 is geen macro lens.

              Comment


              • #8
                Re: Welke goedkope macro lens canon?

                de canon 50mm f/2.5 maar ik zag ook de 50mm f/1.8 en die is weer veel goedkoper
                Laat ons even beginnen bij het begin; de genoemde lenzen zijn GEEN macrolenzen !
                Goedkoopste Canon macro is de 60mm F2.8
                It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke goedkope macro lens canon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                  Laat ons even beginnen bij het begin; de genoemde lenzen zijn GEEN macrolenzen !
                  Goedkoopste Canon macro is de 60mm F2.8
                  Dit klopt. De 50 mm 2.5 wordt wel macro genoemd, maar gaat maar tot 'halve' grootte.(0.5 op 1) Een echte macrolens, kan het voorwerp even groot op de sensor weergeven als het zelf is. ( 1op1 dus). Om met de 50 mm macro naar 1op1 te gaan heb je een life-size adapter nodig (een soort van tussenring). Ik weet niet of je grote of kleine bloemetjes wil trekken, of eventueel ook bloemdelen, anders kan 0.5 op 1 wel genoeg zijn.
                  De 60 mm macro, is 2dehands soms te vinden voor 250 Euro. Je kan ook zoeken naar een wat oudere 100 mm macro (de niet USM-versie) die 2dehands misschien net binnen je budget past.
                  Cosina heeft ook een 100 mm macro, die naar verluid optisch niet slecht is, en soms voor minder dan 100 Euro op de kop te tikken is...
                  succes...

                  Comment

                  Working...
                  X