Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding fotografie volgen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opleiding fotografie volgen of niet?

    Hallo, ik heb een vraagje voor zowel de professionele als de niet-professionele fotografen onder jullie. Ik ben zelf ongeveer een jaar bezig met fotografie (ik tel vanaf de aanschaf van mijn digitale spiegelreflex) en ik leer nog elke dag bij. Ik lees veel op de fora hier, post af en toe een foto en probeer zoveel mogelijk op te steken. Momenteel ga ik ook mee naar huwelijken als second shooter (ook ongelofelijk leerrijk).Als ik naar de toekomst kijk zie ik mezelf wel professioneel met fotografie omgaan: ik zou supergraag allerhande creatieve opdrachten doen, shoots op aanvraag, huwelijksfotografie, wie weet een eigen studio..enzovoort.. De grote vraag die ik me daarbij stel is: 1 wanneer ben je klaar om je als fotograaf in bijberoep te profileren en moet je een opleiding gevolgd hebben indien je je wil laten betalen voor je fotowerk? (ik weet dat het wettelijk gezien niet moet) Ik weet van een aantal mensen dat ze geen opleiding hebben gevolgd, maar ik voel me ergens onzeker op dat vlak en wil zeker kwaliteit afleveren aan mensen en niet maar wat fotootjes trekken en daar veel geld voor vragen. De vragen die ik me stel zijn dan: Is het een ramp als ik alle technische specificaties niet onder de knie heb? geen hopen theorie achter de kiezen? Kan ik zo goed worden als iemand met een opleiding door gewoon zot veel bezig te zijn met fotografie en veel shoots te doen?
    En wat hebben jullie gedaan? Welke (avond)opleidingen zijn goed? of privéles bij een professional? Of...? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door miss_bubbles Bekijk bericht
    ...Moet je een opleiding gevolgd hebben indien je je wil laten betalen voor je fotowerk? (ik weet dat het wettelijk gezien niet moet) Ik weet van een aantal mensen dat ze geen opleiding hebben gevolgd, maar ik voel me ergens onzeker op dat vlak en wil zeker kwaliteit afleveren aan mensen en niet maar wat fotootjes trekken en daar veel geld voor vragen. De vragen die ik me stel zijn dan: Is het een ramp als ik alle technische specificaties niet onder de knie heb? geen hopen theorie achter de kiezen? Kan ik zo goed worden als iemand met een opleiding door gewoon zot veel bezig te zijn met fotografie en veel shoots te doen?
    En wat hebben jullie gedaan? Welke (avond)opleidingen zijn goed? of privéles bij een professional? Of...? Alvast bedankt!



    Denk dat je toch een opleiding moet volgen om zelfstandig te kunnen beginnen, bv deze hier bij Syntra...



    http://www.syntrawest.be/opleidingen...opleiding.html
    Last edited by LesC; 28 mei 2012, 09:04. Reden: Quote verbeterd
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

    Comment


    • #3
      Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht


      Denk dat je toch een opleiding moet volgen om zelfstandig te kunnen beginnen, bv deze hier bij Syntra...



      http://www.syntrawest.be/opleidingen...opleiding.html
      Sorry vergeten onderscheid te maken tussen zelfstandige en bijberoep, ik doelde op het starten in bijberoep!

      Comment


      • #4
        Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

        zelfstandig...bijberoep...maakt niets uit. Een opleiding is niet verplicht.

        Er zijn legio (erg) goede fotografen die nooit een opleiding gevolgd hebben...dat wil niet zeggen dat zo'n opleiding niet erg nuttig kan zijn...bij een goede opleiding leer je meer als alleen maar fotograferen.


        Als je nog jong bent...nog geen vaste baan hebt...dan zou ik zéker een volwaardige opleiding gaan volgen...

        Als je al een baan (en vaste lasten, etc.) hebt...dan moet je zelf bepalen wanneer je er klaar voor bent...of een avondstudie volgen...etc.

        Al met al...als je bruidsfotografie wilt gaan doen, dan mag je niet meer voor verassingen komen te staan...en is een gedegen kennis van je materiaal wel noodzaak! maar zo te horen ben je al redelijk aan het leren in het veld...

        PS...ik heb geen enkele opleiding gedaan.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

          een opleiding heb je zeker niet nodig MAAR....

          veel hangt van jou zelf af hoeveel tijd en energie je wil stoppen in het leerprocess.
          het leren zal je moeten doen, of je wil of niet.
          als je het niet via een cursus gaat doen dan zal je beroep moeten doen op boeken en veel oefenen.
          en ja, technische kennis van je materiaal is mijn inziens echt noodzakelijk om tot de betere werken te komen zeker als je gaat flitsen en nog ander uitdagingen tegenkomt.
          het zit namelijk zo dat indien een foto een probleem vertoond, je direct technisch kan anticiperen en weet waar de grenzen liggen wat nog mogelijk is.

          eens je de techniek onder de knie hebt dan kan je je echt gaan richten op het creative aspect.

          trouwens ZOOOOO veel techniek komt er nu ook weer niet bij kijken hoor.

          Comment


          • #6
            Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            zelfstandig...bijberoep...maakt niets uit. Een opleiding is niet verplicht.



            Moet je dan ook geen bedrijfsopleiding ofzo volgen, zelf al is het maar bijberoep.
            Ik heb ook interesse om het als bijberoep naast m'n job te doen, zijn er mensen die wat meer uitleg kunnen geven ivm dit onderwerp
            Last edited by LesC; 28 mei 2012, 09:05. Reden: Quote verbeterd
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

            Comment


            • #7
              Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

              Om een BTW of KBO nummer te verkrijgen zal je toch de nodige attesten moeten kunnen voorleggen volgens mij. Anders zelf eens naar het KBO toe stappen dan weet je het meteen.
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                Ik heb ook een opleiding bedrijfsbeheer op het syntra haasrode gevolgd, het was daar heel goed en je maakt er een haalbaarheidsstudie. Een hele boterham maar niet zo moeilijk, maar wel aan te raden en verplicht.

                Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                zelfstandig...bijberoep...maakt niets uit. Een opleiding is niet verplicht.




                Moet je dan ook geen bedrijfsopleiding ofzo volgen, zelf al is het maar bijberoep.
                Ik heb ook interesse om het als bijberoep naast m'n job te doen, zijn er mensen die wat meer uitleg kunnen geven ivm dit onderwerp
                Last edited by LesC; 28 mei 2012, 09:05. Reden: Quote verbeterd
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                  Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar in Nederland hoef je voor een KVK inschrijving aan geen enkele voorwaarde te voldoen. Maar...

                  Begin 2010 ben ik ook in bijberoep begonnen. Op het gebied van fotografie kom ik probleemloos volledig zelfstandig uit de voeten zonder dat ik enig onderwijs op dit gebied heb genoten. Echter is daar wel een aantal jaren uitvoerig lezen, lezen en nog eens lezen op 't internet aan voorafgegaan, om nog maar te zwijgen over de vele uren experimenteren en slechte resultaten weggooien En dat proces van vele uren lezen en experimenteren doe ik trouwens nog steeds en zal waarschijnlijk ook wel een never-ending proces zijn. Want een mens is immers nooit uitgeleerd

                  Maar goed, bovenstaande is puur over de fotografie zelf... Waar ík veel meer moeite mee heb is het feit dat er als zelfstandige veel meer komt kijken dan alleen maar het fotograferen zelf. Een volledige administratie voeren, belastingregels, hoe werf ik cliënten etc. etc. Nu kun je natuurlijk een administratiekantoor inhuren maar dit kost ook het één en ander en als je net begint te verdienen wil je er toch ook graag wat aan overhouden in plaats van naar een kantoor te brengen.
                  En dan, veel belangrijker nog, dus nog die issue over hoe cliënten te werven. Want dát valt nog niet mee. Al is je werk nóg zo goed, je moet wel je cliënt weten te bereiken... Enige kennis van marketing en ondernemen e.d. kan dus zeer waardevol zijn. Zou ik een opleiding willen volgen, dan zou ik dus vooral opteren om een opleiding te doen die je leert commercieel te handelen en een bedrijfsadministratie te voeren.

                  My 2 cents...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                    we zijn hier weer aan het afwijken van de topic...

                    JA.. je moet bedrijfsbeheer hebben als je als zelfstandige wil starten. hoofd- of bijberoep maakt niet uit. Als je een bachelor of master diploma hebt zit die opleiding bedrijfsbeheer daar al in vervat. Zoniet moet je dat gaan volgen of behalen door zelfstudie.

                    NEE.. je moét geen opleiding volgen om zelfstandig fotograaf te kunnen worden. Het mag maar moet niet. Ik heb het niet gedaan en verdien mooi geld met m'n bijberoep. Ik heb wel 1.5 jaar elke dag bezig geweest met fotografie vooraleer ik me zelfzeker genoeg voelde om zelfstandige in bijberoep te worden.
                    Ik heb al m'n kennis vergaard door:
                    1) te lezen op allerhande fora, boeken
                    2) elke dag foto's te posten op flickr, te leren van de commentaren
                    3) elke dag foto's te bekijken, inclusief de exif data, op flickr

                    Je moet je camera van binnen en van buiten kennen, weten wat werkt en niet werkt, en mensen kunnen aansturen. Dat laatste is ook redelijk belangrijk.

                    ;-)

                    Groetjes, x
                    * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                      een opleiding is in geen geval nodig, ik zou zelfs durven stellen dat je het beter niet doet....
                      ten eerste moet je eens rondkijken, van de fotografen die er echt hun boterham mee verdienen , hoeveel hebben er daar een opleiding van gehad? bijna niemand!
                      ten tweede, stel ik vast dat de meeste fotografen MET een opleiding er niet veel van bakken, veel theorie maar alst puntje bij paaltje komt......noppes
                      je kan zelf rondzoeken op het internet en ja....zelfs hier, kijk welke fotografen mooi en degelijk werk afleveren, en kijk eens hoeveel er daar een gedegen opleiding voor gehad hebben of een diploma hebben?
                      bijkomend stel ik vast als je wat opzoek werk doet dat de lesgevers op de scholen er al helemaal niks van bakken, huilen met de pet op als je hun werk ziet, en daarbij een beetje fotograaf gaat niet op een school lesgeven he die heeft al werk genoeg met zijn eigen fotografieopdrachten.....

                      samengevat: nee een opleiding moet je niet doen, maar om de nodige kennis te vergaren kan je beter wat workshops volgen bij fotografen waar je naar opkijkt en die met hun werk suc6 hebben....

                      hoe aan klanten te komen , hmmm daar hoef je eigenlijk weinig moeite voor te doen geloof me, kwaliteit verkoopt zichzelf,
                      de enige raad die ik iemand kan geven is , loop niet mee met de meute , je hoeft niemand niet na te doen, doe je eigen ding maar zorg dat het goed is, en dat je iets kan bieden dat niet iedereen kan bieden!

                      just my 2 cents ...
                      http://www.jvs-photography.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                        VOLLEDIG MEE EENS! Workshops volgen Miss Bubbles! Workshops! Ga je veeeel meer mee leren!

                        xox

                        Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                        een opleiding is in geen geval nodig, ik zou zelfs durven stellen dat je het beter niet doet....
                        ten eerste moet je eens rondkijken, van de fotografen die er echt hun boterham mee verdienen , hoeveel hebben er daar een opleiding van gehad? bijna niemand!
                        ten tweede, stel ik vast dat de meeste fotografen MET een opleiding er niet veel van bakken, veel theorie maar alst puntje bij paaltje komt......noppes
                        je kan zelf rondzoeken op het internet en ja....zelfs hier, kijk welke fotografen mooi en degelijk werk afleveren, en kijk eens hoeveel er daar een gedegen opleiding voor gehad hebben of een diploma hebben?
                        bijkomend stel ik vast als je wat opzoek werk doet dat de lesgevers op de scholen er al helemaal niks van bakken, huilen met de pet op als je hun werk ziet, en daarbij een beetje fotograaf gaat niet op een school lesgeven he die heeft al werk genoeg met zijn eigen fotografieopdrachten.....

                        samengevat: nee een opleiding moet je niet doen, maar om de nodige kennis te vergaren kan je beter wat workshops volgen bij fotografen waar je naar opkijkt en die met hun werk suc6 hebben....

                        hoe aan klanten te komen , hmmm daar hoef je eigenlijk weinig moeite voor te doen geloof me, kwaliteit verkoopt zichzelf,
                        de enige raad die ik iemand kan geven is , loop niet mee met de meute , je hoeft niemand niet na te doen, doe je eigen ding maar zorg dat het goed is, en dat je iets kan bieden dat niet iedereen kan bieden!

                        just my 2 cents ...
                        * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                          Het antwoord van een ondernemingsloket toen ik gestart ben als Fotograaf in bijberoep

                          Geachte,

                          Om te starten met een eenmanszaak als fotograaf, dient u zich eerst in te schrijven bij een ondernemingsloket. Er wordt dan gecontroleerd of u over de nodige ondernemersvaardigheden beschikt (bedrijfsbeheer). Het aantonen van bedrijfsbeheer kan op verschillende manieren: onder andere met een diploma (veel diploma's secundair onderwijs komen hiervoor al in aanmerking), aan de hand van praktijkervaring of eventueel via een aangestelde. Meer hierover vindt u ook op de website www.ikwilstarten.be.
                          De kostprijs bedraagt 79 euro. De inschrijving van de eerste vestigingseenheid is inbegrepen in de eerste inschrijving. Per bijkomende vestiging bedraagt de kostprijs steeds 79 euro.
                          Voor de inschrijving als fotograaf heeft u volgende documenten nodig:

                          * bewijs van bedrijfsbeheer;

                          * bankrekeningnummer;

                          * identiteitskaart;

                          Indien u wenst, kunnen wij voor u ook de BTW-activatie in orde brengen (68.97 euro). Deze aanvraag tot activatie wordt onmiddellijk elektronisch doorgestuurd naar de BTW. U hoeft hier dan zelf niets meer voor te doen.

                          Daarnaast wordt ook uw verplichte aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds ineens door ons in orde gebracht.
                          Groetjes Rudy
                          Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy_VDS Bekijk bericht
                            Het antwoord van een ondernemingsloket toen ik gestart ben als Fotograaf in bijberoep

                            Geachte,

                            Om te starten met een eenmanszaak als fotograaf, dient u zich eerst in te schrijven bij een ondernemingsloket. Er wordt dan gecontroleerd of u over de nodige ondernemersvaardigheden beschikt (bedrijfsbeheer). Het aantonen van bedrijfsbeheer kan op verschillende manieren: onder andere met een diploma (veel diploma's secundair onderwijs komen hiervoor al in aanmerking), aan de hand van praktijkervaring of eventueel via een aangestelde. Meer hierover vindt u ook op de website www.ikwilstarten.be.
                            De kostprijs bedraagt 79 euro. De inschrijving van de eerste vestigingseenheid is inbegrepen in de eerste inschrijving. Per bijkomende vestiging bedraagt de kostprijs steeds 79 euro.
                            Voor de inschrijving als fotograaf heeft u volgende documenten nodig:

                            * bewijs van bedrijfsbeheer;

                            * bankrekeningnummer;

                            * identiteitskaart;

                            Indien u wenst, kunnen wij voor u ook de BTW-activatie in orde brengen (68.97 euro). Deze aanvraag tot activatie wordt onmiddellijk elektronisch doorgestuurd naar de BTW. U hoeft hier dan zelf niets meer voor te doen.

                            Daarnaast wordt ook uw verplichte aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds ineens door ons in orde gebracht.
                            Zo simpel is dat eigenlijk.
                            Klopt helemaal.
                            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                              Klik
                              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X