Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke instellingen Panasonic voor avondfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke instellingen Panasonic voor avondfoto's

    Ik ga volgende week op citytrip naar Parijs en wil enkele avondfoto's nemen... Ik heb een pocketcamera Panasonic DMC TZ7. Welke instellingen moet ik gebruiken om een mooie avondfoto te hebben met zo weinig mogelijk ruis?
    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Welke instellingen Panasonic voor avondfoto's

    Ik heb zelf een panasonic tz8 gehad, en hoewel de beeldkwaliteit erg goed is, blijf je toch een kleine sensor houden. Beeldruis neemt gewoon heel erg toe boven de iso 400, dus om zonder ruis te fotograferen zul je of hele lange sluitertijden (dus met statief) of met flits moeten fotograferen. Je kunt natuurlijk ook proberen beeldruis weg te poetsen met wat software.

    Instellingen zijn op iedere camera hetzelfde, maar als je niet weet hoe de manuele functies werken, kun je het beter aan de camera overlaten. Gewoon op de automatische stand, of ik geloof de nachtportret modus (scene stand) bij panasonic.

    Comment


    • #3
      Re: Welke instellingen Panasonic voor avondfoto's

      iso 100 op statief en lange sluitertijden
      Groetjes Rudy
      Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

      Comment


      • #4
        Re: Welke instellingen Panasonic voor avondfoto's

        Zoals Rudy zegt vooral een statief en een zo laag mogelijk ISO, anders zal het weinig lukken.

        Als je nog tips nodig hebt voor leuke fotolocaties in Parijs....weet er nog wel een paar. Heel veel plezier in die mooie stad!
        NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

        Comment


        • #5
          Re: Welke instellingen Panasonic voor avondfoto's

          Volgens de handleiding die ik kon vinden zit er een "nachtlandschap" modus op, maar die zal wel de iso automatisch aanpassen waardoor je toch ruis zal krijgen.
          De nachtprotret modus dien om een portret te maken van iemand die in een slecht verlichte omgeving staat. De flitser wordt dan gebruikt in combinatie met een vrij lange sluitertijd om het omgevingslicht (sfeer) mee in beeld te krijgen.
          De persoon die je dan wil fotograferen zal wel goed stil moeten blijven staan, en je moet de camera op een statief zetten (dat moet ook in de nachtlandschap modus).

          Ik kan niet direct vinden of die camera volledig manueel in te stellen is, of dat je sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze zou kunnen gebruiken.
          Als dat wel zou kunnen, dan zijn er mogelijkheden om eventueel op een lagere iso te kunnen werken.
          Je hebt dan in ieder geval een statief nodig.

          Voor een DSLR heb ik een hele lijst met camera-instellingen die je best kan gebruiken voor avond en nachtfotografie, maar omdat je bij deze camera niet dezelfde mogelijkheden hebt kan ik je daarmee ook niet verder helpen.

          Met de meeste compactjes kan je geen foto's maken met lange sluitertijden, en als er een diafragmavoorkeuzestand op staat, dan is de langst mogelijke sluitertijd ook beperkt tot een paar seconden, en dat is niet voldoende om op lage iso te kunnen werken.

          Als je met een DSLR werkt, dan kan je in dit topic een aantal tips vinden over avond/nachtfotografie:
          Donderdagavond hebben we met de fotoclub nog eens een uitstapje gemaakt naar Turnhout. We zijn naar het begijnhof, het kasteel en het station geweest. Maar toen we iets gingen drinken in een taverne tegenover de Nieuwe Kaai, kon ik het weer niet laten om daar wat avondfoto's te maken:clown: . De andere foto's


          Maar die tips zijn dus niet altijd bruikbaar op een compactje, omdat die nog een aantal beperkingen hebben ten opzichte van een DSLR.
          Last edited by Black B@ndit; 28 mei 2012, 08:32.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X