Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S lenzen toch manueel diafragma aanpassen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S lenzen toch manueel diafragma aanpassen?

    Hoi,

    ik bezit 3 af-s Nikon lenzen, met silent wave motor en dus zonder diafragmaring. Wanneer de lenzen losgekoppeld zijn van de body sluit het diafragma zich maximaal, in tegenstelling tot de Canon lenzen, waarbij het diafragma zich maximaal opent. Nu vroeg ik me af of er soms een soort opzetstuk bestaat waarbij je bij de AF-S modellen toch het diafragma kan aanpassen manueel, zonder dat de lens op de body staat.
    Probleem was het volgende: ik wou m'n lens op een balg zetten, deze maakte geen contact meer met de body en diafragma was dus volledig toe.

    Iemand enig idee?

  • #2
    Re: AF-S lenzen toch manueel diafragma aanpassen?

    De G-lenzen hebben geen aparte diafragmaring. Er is bij mijn weten geen kant-en-klaar hulpstukje om diafragma te bedienen als de lens op bv een balg staat.

    Ik denk dat volgende doe-het-zelf oplossing kan werken, echter niet getest in de praktijk.
    Bij een Nikon PB-6 balg kun je een mechanische draadontspanner inschroeven, waardoor je enige controle over het diaframga hebt.
    De tussenring E2 heeft die mogelijkheid ook, hiervoor moet je draadontspanner AR-2 van Nikon hebben.
    Als je de draadontspanner gedeeltelijk indrukt, sluit het diafragma ook gedeeltelijk. Je zou vulstukjes van verschillende dikte onder de "draadontspannerduimdrukker" (ik weet niet hoe dat dingetje heet) kunnen plaatsen, zodat je reproduceerbaar een diafragmastand kunt instellen.
    Het diafragmapalletje op de lens beweegt plm 4mm van dicht naar open diafragma; de diafragmawaarden zijn lineair verdeeld, dus de stap van bv f:2.8 naar f:4 is even groot als van f:11 naar f:16.

    Een verdergaand alternatief (eveneens niet getest) zou zijn om een Novoflex adapterring van Nikon G-lens naar Micro 4/3 te nemen en deze M4/3 bajonet te verbouwen met bv een Nikon BR-2a ring. De Novoflex ring heeft nl een aparte diafragmaring om een G-lens te kunnen instellen.
    Dit is een omslachtige oplossing, niet goedkoop en je zou beschikking moeten hebben over bv een draaibank.


    De tussenring E2 zul je alleen occasion kunnen krijgen, de AR-2 draadontspanner ook.

    Groet Hans.

    Comment


    • #3
      Re: AF-S lenzen toch manueel diafragma aanpassen?

      Wellicht is het goedkoper om gewoon een MF Nikon lensje toe zoeken. De E-types zijn al goedkoop te vinden.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: AF-S lenzen toch manueel diafragma aanpassen?

        Een stukje plastiek of karton naast het diaragma-pinnetje steken in de achterkant van je lens.

        Op eigen risico natuurlijk.

        Groter stukje = groter diafragma en vice versa.

        Comment

        Working...
        X