Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade naar fourthirds of DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade naar fourthirds of DSLR

    Heb nu een Panasonic lumix TZ6 en ben hier héél tevreden over, behalve voor binnenfotografie en buiten bij minder licht. Ik gebruik het toestel enkel op vakantie ( dit is wel 4 x 1 week per jaar ) en 95% van de fotos zitten in het bereik 25-80mm ( 35mm equivalent). Fotografeer vooral architectuur en landschappen.
    Twijfel nu om op te graden naar ofwel fourthirds ( Panasonic G3-GH2) of dslr ( nikon D3100) om deze ook te kunnen combineren met een breedhoeklens.
    Nu mijn vraag aan de kenners, welke van de 2 zal het beste aan mijn behoeften voldoen.

  • #2
    Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

    Tja is een beetje hoeveel gewicht wil je mee zeulen
    Ik heb nu een D300 en ben van plan over te gaan naar de Olympus OM
    Voordeel bij 4/3 is het gewicht en de prijs /kwaliteit verhouding van de lenzen
    Nadeel van 4/3 was de dynamic range (daarom ben ik in het verleden over gestapt naar Nikon)
    Schijn in middels op gelost te zijn , in iedergeval door bij die OM

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

      TS,
      Ik zou niet beginnen met het kiezen van systeem of camera.
      Ik zou beginnen met het kiezen van de lens. Welke lens past bij jou wat betreft beeldhoek, prijs, kwaliteit en lichtsterkte. Of, niet een lens maar een lenzenset. Pas als je dat weet ga je kijken welke body daar bij past.

      Voorbeeld: volgens mij heeft Oly een 12-60 mm. Is dat de lens die bij je past? OK, welke body past daarbij? Enzovoort.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

        Ik zou beginnen met wat je wilt fotograferen, want ergens las ik ook bij een recensie van een OM-D dat de AF goed is, tot dat het gaat bewegen.

        Mijn ervaring met MFT(PEN en G3) is dat het allemaal goed werkt, maar als je ondewerp beweegt...........en dan kun je wel alle lenzen voor MFT kunnen kopen, maar als het niet goed scherp kan stellen op snel bewegende onderwerpen? Ik heb ook nog geen één foto van Oly gezien waar echt iets snel bewegends het hoofdonderwerp is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

          Bewegende onderwerpen fotografeer ik niet, ik zou vooral breder willen gaan dan 25mm en dan kom je bijna automatisch terecht bij toestellen met verwisselbare lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door kermit954 Bekijk bericht
            Bewegende onderwerpen fotografeer ik niet, ik zou vooral breder willen gaan dan 25mm en dan kom je bijna automatisch terecht bij toestellen met verwisselbare lenzen.
            Dan volstaat een MFT toestel perfect en er zijn ook echte groothoeklenzen verkrijgbaar Lumix 7-14 peper duur en een M-Zuiko 8-16 duur.

            G3 + 7-14@7mm
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

              TS, kan je iets aangeven over gewenste kwaliteit en lichtsterkte? En over budget.

              Het klinkt nu een beetje van: "ik heb een rijbewijs en ik wil nu een auto, welke moet ik kopen?"
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

                Kwaliteit is voor iedereen natuurlijk anders, een professioneel fotograaf zal hogere eisen hebben dan een hobbyfotograaf. Het is ook niet de bedoeling om afdrukken op A3-formaat of groter te maken. Ivm de lichtsterkte, dikwijls mag je in oude gebouwen of musea geen flits gebruiken en met een compact is het dan onmogelijk om een goed resultaat te bekomen.
                Budget ligt niet echt vast maar mag rond de 1000euro zijn incl. lens. ( + ev. groothoeklens).

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

                  Als je geen flits mag gebruiken, gebruik je een statief.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

                    ook dat is meestal veboden in musea en zeker als ook flits verboden is.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade naar fourthirds of DSLR

                      2 jaar geleden heb ik me een E-PL1 aangeschaft. De standaard lens raakte al snel in onbruik maar het grote aanbod aan handmatige snelle lenzen en adapters maakten het toch enigzins betaalbaar om goede lenzen te hebben.

                      Naarmate ik meer begon te trekken voor andere mensen begon het gebrek aan goede snelle AF lenzen me toch te storen en heb ik een D90 gekocht. De keuze aan lenzen is groot en tweedehands een pak goedkoper dan M43...

                      Ik heb me echter pas een nieuwe E-PL3 besteld, omdat ik wel zeer tevreden ben over de Olympus 45mm 1.8 lens.
                      www.benbammens.be

                      Comment

                      Working...
                      X