Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Lens neem je mee

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Lens neem je mee

    Ik vertrek binnenkort naar Schotland met de motor.
    Aangezien het motor + tent + slaapmat + slaapzak + kookgerei wordt...
    moet ik een beetje op gewicht en omvang letten...

    Zoiezo gaat de spiegelreflex mee, maar ik twijfel tussen lenzen...
    Het liefst neem ik maar 1tje mee...

    Ik heb er momenteel 3:
    18-55mm (kitlens zonder IS)
    27-85 F/2,8 tamron macro (met IS)
    55-250mm (kitlens met IS)

    Mijn voorkeur lijkt te gaan naar de tamron:
    Lichtsterk + toch nog 85mm waar nodig...
    Dit alles wordt op een 400D gezet (dus 1,6crop)
    waardoor de 85mm eigenlijk 136mm wordt?

    Maar wat zouden jullie doen?
    toch 2 lenzen? en welke combinatie dan?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Welke Lens neem je mee

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Ik vertrek binnenkort naar Schotland met de motor.
    Aangezien het motor + tent + slaapmat + slaapzak + kookgerei wordt...
    moet ik een beetje op gewicht en omvang letten...

    Zoiezo gaat de spiegelreflex mee, maar ik twijfel tussen lenzen...
    Het liefst neem ik maar 1tje mee...

    Ik heb er momenteel 3:
    18-55mm (kitlens zonder IS)
    27-85 F/2,8 tamron macro (met IS)
    55-250mm (kitlens met IS)

    Mijn voorkeur lijkt te gaan naar de tamron:
    Lichtsterk + toch nog 85mm waar nodig...
    Dit alles wordt op een 400D gezet (dus 1,6crop)
    waardoor de 85mm eigenlijk 136mm wordt?

    Maar wat zouden jullie doen?
    toch 2 lenzen? en welke combinatie dan?
    Schotland, prachtig! Drink een Malt op onze gezondheid!

    De 27-85 zal wellicht te weinig breedte geven, 43mm FFeqv is onvoldoende voor die machtige weidse landschappen.

    ik zou de twee kitlenzen meenemen. Het korte bereik (18*1.6=29mmEQV) volstaat, en de telekant zal je toelaten om bv beestjes te schieten, die zijn er volop.

    Waar gaat de trip heen?
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #3
      Re: Welke Lens neem je mee

      een extra buiktas en je kan ze alle drie meenemen
      Kiezen is verliezen natuurlijk
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Lens neem je mee

        Toch de 2 kitlenzen, een antwoord dat ik niet verwacht had
        Ik had vooral in gedachte dat met de Tamron leuke shots te maken zijn (zeer beperkte scherptediepte).
        Maar uiteindelijk kan ik dat met wat moeite ook met de 55-250 (de 18-55, schiet daar toch op te kort).

        Nog mensen met tips?


        De trip gaat... volledig rond schotland, (met een uitstapje op Isle of Skye).
        elke dag een ander camping (of wild kamperen) en dan zo rond het Schotse land tuffen.
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Welke Lens neem je mee

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          een extra buiktas en je kan ze alle drie meenemen
          Kiezen is verliezen natuurlijk
          een buiktas?
          tijdens het motorijden bind ik niets rond mijn lichaam hoor,
          stel dat ik val, kan elk extra object op je lichaam extra schade toebrengen...
          ik weet adt kiezen verliezen is, maar op een motor kan je niet blijven meenemen...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: Welke Lens neem je mee

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Toch de 2 kitlenzen, een antwoord dat ik niet verwacht had
            Met mij kun je je steeds aan alles verwachten...

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            De trip gaat... volledig rond schotland, (met een uitstapje op Isle of Skye).
            elke dag een ander camping (of wild kamperen) en dan zo rond het Schotse land tuffen.
            Skye is prachtig, neem daar de tijd voor. Let op dat je geen dood schaap voor je wielen ziet liggen, is mij gebeurd. We reden in 1998 op Skye (eerste dag in de Highlands), ligt daar een bebloed schaap op de weg. Ik stap uit en wil dat schaap op de kant leggen. Het beest staat rustig op, en loopt het diepe (of hoge) gras in. Toen zag ik dat ALLE schapen een rode, blauwe, groene... verfvlek dragen.
            De machtige lokale koebeesten met hun hippiehaar mag je ook niet missen. En een distillerie moet je ook gezien hebben. Drank in de pub is betaalbaar (toen goedkoop), maar flessen kun je beter hier kopen.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Welke Lens neem je mee

              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
              . Toen zag ik dat ALLE schapen een rode, blauwe, groene... verfvlek dragen.
              Is dat niet gewoon om aan te duiden wanneer welk schaap gedekt geweest is?

              verder, we gaan pogen voor alle mooie dingen onze tijd te nemen,
              (daarom dat we ook 14 dagen wouden gaan, om te kunnen rijden En te genieten van schotland in zijn pracht en praal).
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Welke Lens neem je mee

                Die vlekken duiden de eigenaar aan, dacht ik, want er waren ook "bevlekte" rammen en lammeren bij.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Lens neem je mee

                  Beetje jammer dat geen enkele van je lenzen een ruimer bereik geeft.
                  Is allemaal wat krap; bij de ene mis je tele, bij de andere breedhoek.
                  Idealiter zou een lens zijn met een bereik van 24 tot 105 mm (in FF-bereik).
                  Breedhoek heb je absoluut nodig in Schotland, maar ook tele, vandaar dat ik ook zou kiezen voor de 18-55 en de 55-250.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Lens neem je mee

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Beetje jammer dat geen enkele van je lenzen een ruimer bereik geeft.
                    Is allemaal wat krap; bij de ene mis je tele, bij de andere breedhoek.
                    Idealiter zou een lens zijn met een bereik van 24 tot 105 mm (in FF-bereik).
                    Breedhoek heb je absoluut nodig in Schotland, maar ook tele, vandaar dat ik ook zou kiezen voor de 18-55 en de 55-250.
                    Het gevolg van een echte beginner zijn,
                    mijn arsenaal krijgt uitbreiding,
                    maar alles op zijn tijd...

                    Bedankt voor de tip,
                    het lijkt mij dus vrij duidelijk
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Lens neem je mee

                      27-85 heeft ook het Macro-voordeel. Zou die toch zeker meenemen. En met die crop... ( 40+ mm) tja... dan toch desnoods een onderbroek minder en geen haarbalsem voor een groothoek.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Lens neem je mee

                        Persoonlijk zou ik ook opteren voor die 2 kitlenzen. Met die 27-85 heb je echt te weinig groothoek. Als je geinteresseerd bent in macro nog een klein tussenringetje voor op de 55-200, werkt prima.
                        En als je zou opteren voor slechts 1 objectief: de 18-55. Als ik de bergen intrek gebeurt het ook dat ik enkel deze meeneem. Als ik te weinig tele heb, kan ik nog altijd een (beperkte) crop maken. Groothoek bijmaken kan niet.

                        Groeten,
                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Lens neem je mee

                          Welke 27-85 heb je het over? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wss heb je het over de Tamron 28-75 f2.8?
                          Ik zou ze gewoon alledrie meenemen, het is niet dat het zo'n zware lenzen zijn he De 18-55 voor de landschappen, de 28-75 f2.8 voor portretten en slechte lichtomstandigheden en de 55-250 voor dieren en onderwerpen die je dichtbij moet krijgen.

                          Het lijstje in prioriteitsvolgorde:
                          1 18-55
                          2 28-75
                          3 55-250
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Lens neem je mee

                            Het is ondertussen wel al meermaals gezegd maar ook ik zou de kitlens meenemen! Voor landschappen te trekken is 27mm met 1,6 crop wat weinig om een mooi overzicht te krijgen.

                            Als je er toch 2 zou meenemen moet je de afweging maken of je liever wat meer "zoom" hebt of liever eens een macro foto onderweg wil maken...
                            Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                            http://photos.steffvc.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Lens neem je mee

                              Soms is minder meer, ik zou de 18-55 en 55-250 meenemen. In slechte lichtomstandigheden kan je nog altijd je interne flitser gebruiken als het voor een portretje is.
                              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                              Comment

                              Working...
                              X