Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 en de juiste resolutie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 en de juiste resolutie

    Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van een Nikon D70. Indien ik mijn foto's wil laten afprinten op 13x18(19) formaat dan zou ik kiezen voor de "Small"-resolutie, maar indien ik eens een foto wil laten printen op 20x30 zal dat dat dan nog een bevredigend resultaat opleveren ? Verder : is er veel verschil tussen Jpeg-fijn en Jpeg-normaal ? Zelf ben ik eerder geneigd te gaan voor de combinatie Jpeg-fijn/small. Iemand een ander idee

  • #2
    Een paar threads verder liep eenzelfde vraag ivm hoeveel megapixels je nodig hebt om een mooie foto af te drukken.

    Misschien hier eens lezen:

    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42860&SearchTerms=,ppi

    Maar om het kort samen te vatten:

    Schiet je beelden in maximale resolutie. Wil je ze daarna kleiner gebruiken, dan resample je ze in photoshop. Andersom gaat niet zonder kwaliteitsverlies. Data die je niet getrokken hebt, krijg je nooit meer terug. Als je foto's wil herkadreren, dan zal je al snel merken dat je echt wel blij bent met die maximale resolutie van 6MP.

    Mijn advies (en dat van heeeeel veel anderen als je eens wat threads herleest van de laatste dagen): Raw of JPG hoogste kwaliteit op maximale resolutie trekken... Downsampelen achteraf geeft -in goede software- visuele scherptewinst, en is de foto heel goed, hou je hem ook bij in maximale resolutie hee... dan kan je er later nog alle kanten mee uit...

    Comment


    • #3
      ok Bedankt Koen !

      Comment


      • #4
        ja alles op maximum zetten (dus Raw of Jpeg Fine op Large)
        geen compromis !
        als je een goed toestel koopt, moet je em ook ten volle benutten hé
        en geheugen is tegenwoordig niet meer zo duur
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment

        Working...
        X