Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm f/1,8D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm f/1,8D

    Ik ben aan het overwegen om een nieuwe (of 2dehands) portretlens te kopen.
    Mijn oog viel op de 50mm f/1,8D van Nikon maar iets zegt me dat 50mm nog niet genoeg is voor echt zuivere portretten, zonder vervorming.
    Dan ben ik reviews gaan opzoeken van de 85mm en ik stond verbaasd.

    Oorspronkelijk geplaatst door Kenrockwell
    The Nikon 85mm f/1.8 AF and AF-D have superb optical and mechanical quality. They have been among Nikon's most popular lenses for many decades, and rightfully so.
    Nu had ik graag geweten hoe deze lens nog wordt gesmaakt bij huidige gebruikers.
    Is het écht de ultieme portretlens (prijs-kwaliteit) of is de nieuwe 1,8G de must-have?

    Note: ik zou deze lens willen gebruiken op een D90.

    Cheers!

  • #2
    Re: Nikon 85mm f/1,8D

    Ik heb op een Amerikaansforum(Fred Miranda) testfoto's gezien van de 1.4D, G en 1.8D, g en daar kwam de 1.8G verbazend goed uit. Misschien kun je het topic nog vinden in het Nikonforum daar.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85mm f/1,8D

      Zowel de 85mm f/1.8 AF-D als de nieuwe 85mm f/1.8 G AF-S zijn zeer goed. Ik zou me op dat vlak geen zorgen maken.
      De nieuwe heeft het voordeel dat je aan de focus ring kan draaien om de focus bij te regelen zonder dat je eerst uw camera in manuele focus moet zetten en dat je autofocus hebt op de kleine Nikon bodies zonder ingebouwde scherpstelmotor.
      De AF-D is iets compacter.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm f/1,8D

        De nieuwe AF-s is gewoon subliem van beeldkwaliteit. Superscherp.
        Beetje CA (van die paarse en groene randjes) vol-open (op1.8). Maar dat is normaal (en weg te werken met een beetje deftige software)

        Ze kost wel nog altijd meer dan de AF-D, maar er is momenteel een cash-back op de AF-s (direct in de winkel) bij heel wat dealers. Op de site van Nikon is de promo en voorwaarden te vinden.
        Dacht dat ze 50 euro korting geven.


        ps: als je graag manueel scherp stelt dan zou ik de AF-D kopen, want dat is met de AF-s amper te doen.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85mm f/1,8D

          Hier een zeer tevreden gebruiker van de AF-D versie.mvg Yves.
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85mm f/1,8D

            Het is mij een vraag of het de meerprijs waard is aangezien er een interne focusmotor in mijn D90 zit.
            Ik lees in reviews dat de beeldkwaliteit van beide ongeveer gelijkwaardig zijn, of ben ik hier verkeerd?

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85mm f/1,8D

              Ook ik heb de 1.8 af-d en ben er heel tevreden over. Ik gebruik 'm op een D80 en de resultaten zijn top!

              Mvg
              Mattias
              www.mattiaspletinckx.com
              Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85mm f/1,8D

                Focus zou op de AF-D versie zelfs iets sneller zijn.Mvg Yves.
                What you see is what you get

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 85mm f/1,8D

                  Oorspronkelijk geplaatst door MCD Bekijk bericht
                  Ook ik heb de 1.8 af-d en ben er heel tevreden over. Ik gebruik 'm op een D80 en de resultaten zijn top!
                  Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                  Hier een zeer tevreden gebruiker van de AF-D versie.mvg Yves.
                  Maar dat zegt niks over de kwaliteit van 1.8G. Een ex-collega was uiterst tevreden met zijn Lada, tot hij een Citroën kocht.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 85mm f/1,8D

                    Toevallig zijn beide versies binnen bij konijnenberg, dus ik denk dat ik ze daar goed kan vergelijken...
                    Thanks voor het advies & de ervaringen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 85mm f/1,8D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                      Toevallig zijn beide versies binnen bij konijnenberg, dus ik denk dat ik ze daar goed kan vergelijken...
                      Thanks voor het advies & de ervaringen
                      Met ze daar even te gebruiken op je body en vooral de foto's op je body te beoordelen ga je geen keuze kunnen maken in mijn ogen.

                      Photozone heeft ze beide getest: AF-S vs AF-D

                      De AF-s heeft iets meer last van vignet en CA is wel scherper in de hoeken bij 1.8
                      Die CA is alleen bij 1.8 veel erger te zien. Het bokeh van de AF-s vind ik ook mooier.

                      Bij Studio73 kost de 85 AF-S nog maar 419 euro (met de korting er af)
                      dat maakt het verschil met de AF-D al kleiner.
                      ps: konijn geeft die korting niet.
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 85mm f/1,8D

                        Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                        Met ze daar even te gebruiken op je body en vooral de foto's op je body te beoordelen ga je geen keuze kunnen maken in mijn ogen.

                        Photozone heeft ze beide getest: AF-S vs AF-D

                        De AF-s heeft iets meer last van vignet en CA is wel scherper in de hoeken bij 1.8
                        Die CA is alleen bij 1.8 veel erger te zien. Het bokeh van de AF-s vind ik ook mooier.

                        Bij Studio73 kost de 85 AF-S nog maar 419 euro (met de korting er af)
                        dat maakt het verschil met de AF-D al kleiner.
                        ps: konijn geeft die korting niet.
                        Konijnenberg heeft een apart "Laptop-plekje" dus kan de foto's beoordelen op het scherm.
                        Last edited by Jensdh; 10 mei 2012, 16:52.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 85mm f/1,8D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                          Konijnenberg heeft een apart "Laptop-plekje" dus kan de foto's beoordelen op het scherm.
                          Dat verandert de zaak, dan kan je pixelpeepen.
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 85mm f/1,8D

                            Ik heb een Nikkor 85mm f1.8 (geen D, maar gewoon), die ik op mijn analoog toestel gebruikte vroeger. Heb die nu op mijn D50 toestel gezet en geeft prachtfoto's:



                            In vergelijking met dezelfde foto die ik genomen heb met mijn Sigma 30mm f1.4 lens:


                            Beide foto's getrokken aan F 2.2 (wel op een andere dag met andere lichtinval... )
                            Maar ik denk dat je nu wel een beeld hebt van de 'bokeh'.

                            Ik ben van beide lenzen tevreden, welteverstaan. Echter moet je met de 85mm een stuk verder van je object af gaan staan, tov de 30mm waar je vlakbij kan...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 85mm f/1,8D

                              Ik heb de nieuwe (1.8G) even kunnen gebruiken en ik vond deze echt fenomenaal (heb ze alleen volopen gebruikt). Scherper dan mijn 1.4G, die al héél scherp is. En op de foto's die ik heb genomen geen CA (paarse randjes) te zien, ook niet volopen.


                              Ik heb ooit even een 1.8d gehad maar deze viel me persoonlijk zwaar tegen. Mogelijk had ik een slecht exemplaar, want alle commentaren zijn daar zo lovend over. Maar tussen 1.8 en 2.5 waren bij mij de scherpte en de CA echt ruim onvoldoende naar mijn mening. En zo'n lens koop je toch om op 1.8 te kunnen gebruiken.

                              Comment

                              Working...
                              X