Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

    Hallo, afgelopen weekend heb ik een aantal communiefoto's gemaakt van mijn petekind.
    Nu zou ik die foto's graag naar een afdrukcentrale doorsturen maar dan wil ik ze wel verkleinen want het zijn een 200-tal foto's (18MP foto's).
    Ik werkt met LR3.6 en zet bij inlezen de Raw bestanden om naar DNG.
    Wat is de beste en gemakkelijkste methode om van deze beelden kleinere jpeg te maken. Liefst in batch, maar geen idee hoe dat werkt.
    Ik heb eventueel ook Photshop CS5.1 als dat geschikter is.

    Bedankt,
    Biebel

  • #2
    Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

    alle foto's selecteren;
    exporteren;
    bij afbeeldingsgrote: langste rand, ... cm (staat pixels maar kan je aanpassen)
    en gaan!
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      alle foto's selecteren;
      exporteren;
      bij afbeeldingsgrote: langste rand, ... cm (staat pixels maar kan je aanpassen)
      en gaan!
      Bedankt david_ve, het hoeft dus niet altijd moeilijk te zijn :-)
      Doe ik dit selecteren vanuit de bibliotheek?
      En dan moet er niets verscherpt worden ofzo?

      Mvg,
      Biebel

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

        je kan ze verscherpen voor je ze verkleint.
        dan je keuze inderdaad via de bibliotheek exporteren en verkleinen.
        scherpte blijft vrij goed na verkleinen
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

          BD Sizer?
          EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
          debruri.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

            Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
            BD Sizer?
            BD sizer is jaren mijn grote vriend geweest, waarom bestaat die niet voor Apple ?
            Na aanschaf van een iMac krijg ik van een beroeps alles voor Apple, officieel geregistreerd.
            Ik dacht : klinkt goed. Dat is nog eens een goede vriend. CS5.5 en meer van dat fraais maar mijn WP vind ik niet, moet nu dus naar dat rottige Word-vehikel, PSP Pro voor Apple : niet te vinden, zelfde voor BD-sizer.
            Het voelt aan alsof ik naar de les zal moeten. Gevolg is dat mijn fotoliefhebberij praktisch op 0 gevallen is. Na een korte demonstratie CS5.5 van een hyperkineet die al 21 jaar aan de iMac is was ik bijna rijp voor het infuus. Heb nu het CS5 boek van Scott Kellby gekocht met als gevolg dat ik nu nu een complete idioot voel.
            Ik hoop dat dat boek een beetje logisch opgevat is, zoals de handleidingen van Nikon voor de ingewikkelde modellen. w<In het verleden heb ik iemand in gang moeten zetten met een Leica Digilux2, nu Leica kan misschien wel goed zijn in het maken van camera's (hoewel ) handleidingen schrijven daar kennen ze geen lor van.

            Voor wie valt over die wil ik erbij zeggen dat na drie jaar de sensor compleet in de faling ging, let wel : ze hebben dat gratis buiten garantie opgelost. 2 Jaar geleden in Argentinië werd de camera opeens abnormaal warm en een uur later was hij overleden. Als je het vraagt een inwendige kortsluiting. Hij ligt daar nu in de kast, vriendin heeft intussen een Nikon D300 gekocht en ze heeft blijkbaar geen nood meer aan een reparatie van de Leica. Nochtans was dat indertijd toch een duur ding en zoveel foto's zijn daar uiteindelijk niet mee genomen. Zeker geen 5000.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              BD sizer is jaren mijn grote vriend geweest, waarom bestaat die niet voor Apple ?
              Na aanschaf van een iMac krijg ik van een beroeps alles voor Apple, officieel geregistreerd.
              Ik dacht : klinkt goed. Dat is nog eens een goede vriend. CS5.5 en meer van dat fraais maar mijn WP vind ik niet, moet nu dus naar dat rottige Word-vehikel, PSP Pro voor Apple : niet te vinden, zelfde voor BD-sizer.
              Het voelt aan alsof ik naar de les zal moeten. Gevolg is dat mijn fotoliefhebberij praktisch op 0 gevallen is. Na een korte demonstratie CS5.5 van een hyperkineet die al 21 jaar aan de iMac is was ik bijna rijp voor het infuus. Heb nu het CS5 boek van Scott Kellby gekocht met als gevolg dat ik nu nu een complete idioot voel.
              Ik hoop dat dat boek een beetje logisch opgevat is, zoals de handleidingen van Nikon voor de ingewikkelde modellen. w<In het verleden heb ik iemand in gang moeten zetten met een Leica Digilux2, nu Leica kan misschien wel goed zijn in het maken van camera's (hoewel ) handleidingen schrijven daar kennen ze geen lor van.

              Voor wie valt over die wil ik erbij zeggen dat na drie jaar de sensor compleet in de faling ging, let wel : ze hebben dat gratis buiten garantie opgelost. 2 Jaar geleden in Argentinië werd de camera opeens abnormaal warm en een uur later was hij overleden. Als je het vraagt een inwendige kortsluiting. Hij ligt daar nu in de kast, vriendin heeft intussen een Nikon D300 gekocht en ze heeft blijkbaar geen nood meer aan een reparatie van de Leica. Nochtans was dat indertijd toch een duur ding en zoveel foto's zijn daar uiteindelijk niet mee genomen. Zeker geen 5000.
              Misschien is dit het alternatief voor BDSizer?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                BD Sizer?
                Waarom zou je groot exporteren en ze dan gaan verkleinen? Dat exporteren uit LR moet je toch doen, dan gelijk maar op de goede maat.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                  Bedankt voor de reacties.
                  Ik lees veel goeds over BD Sizer, maar volgens mij moet dat toch gewoon deftig vanuit LR kunnen. Zou toch een basisbewerking moeten zijn voor zo een programma.

                  Groetjes,
                  Biebel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                    Oorspronkelijk geplaatst door biebel Bekijk bericht
                    maar volgens mij moet dat toch gewoon deftig vanuit LR kunnen. Zou toch een basisbewerking moeten zijn voor zo een programma.
                    Het eerste antwoord geeft toch aan dat verkleinen, bij exporteren, een standaard handeling is in LR.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Waarom zou je groot exporteren en ze dan gaan verkleinen? Dat exporteren uit LR moet je toch doen, dan gelijk maar op de goede maat.
                      Iedereen op zijn manier natuurlijk maar als je dan nog eens een andere afmeting nodig hebt, nog eens door LR?
                      Converteer altijd naar jpeg (Via C1 bij mij) op de volle pixelgrootte van de foto.
                      Als ik dan een of meerdere verkleining(en) nodig heb is via BD Sizer, resize, evtl. kadertje, verscherpen in een makkelijke handeling.
                      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                      debruri.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                        Een ander programma vraag een andere workflow. Voor een tweede export op andere grootte hoef je niks te doen, alleen ander gegevens in het exportvenster in te voeren.

                        Of je nu de grote jpeg's uit C1 in een aparte aktie in BD verkleint of een 2de exportt organiseert? Wat is het verschil?

                        Voordeel bij LR is dat je steeds uitgaat van de originele RAWs en daar je bewerking(en verkleiningen ed) op toepast en bij de andere methode ga je op JPEGs bewerkingen toepassen(maar of je het echt ziet in het eindresultaat?).
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                          als je een beetje moeite doet, maak je gewoon een preset aan, klikje en opgelost
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's verkleinen voor afdrukcentrale LR3

                            Bedankt voor de talrijke reacties. Ik ga het eens allemaal uitproberen en dan kijken wat me het beste ligt.

                            Groetjes,
                            Biebel

                            Comment

                            Working...
                            X