Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SEPA domiciliering

    Ik heb zo'n domciliering bij Electrabel, vraag me niet waarom dat nu precies een SEPA exemplaar is.

    We zijn overgestapt naar een andere leverancier, dus die opdracht mag weg.
    Via PC banking niet te verwijderen, dus een berichtje naar de bank gestuurd. Die vertellen me dat enkel de schuldeiser die opdracht kan stopzetten.
    Je hangt dus met zo'n SEPA opdracht af van de goodwill van de schuldeiser.
    Wat voor zever is dat nu weer.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: SEPA domiciliering

    da's nieuw. Die rechtstreekse debetering kan je toch zelf intrekken. Anders andere rekening nemen bij bank waar het wel kan en de rekening waar de sepa op staat leeg maken.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: SEPA domiciliering

      U moet contact opnemen met de leverancier om hem mee te delen dat u het mandaat beëindigt. Om daar een bewijs van te hebben, raden we u ten zeerste aan om hem een aangetekende brief te sturen. U kunt best ook een kopie van deze brief aan uw bank bezorgen, want zij kan, op uw aanvraag, elke automatische betaling aan deze crediteur weigeren.

      Indien er desondanks toch betalingen gebeuren, staat u niet machteloos; dat is overigens het grootste voordeel van de SEPA voor de consument:
      - u kunt in ieder geval een incasso aanvechten tot 8 weken na de afschrijving. Uw bank moet u dan terugbetalen en zich tot de bank van de leverancier wenden, die uw bank zal debiteren;
      - als u de domiciliëring hebt beëindigd en het betalingsmandaat dus niet meer geldig is, kunt u zelfs tot 13 maanden na de afschrijving het incasso aanvechten.

      Daar de leverancier verantwoordelijk is voor het beheer van het mandaat, zal hij moeten instaan voor eventuele schade die u zou oplopen.

      -------------
      Bovenstaande is een uittreksel uit Test Aankoop : Klik.

      Succes ermee !

      Tjerri

      Comment


      • #4
        Re: SEPA domiciliering

        2 zaken.

        Het is niet omdat je contract beëindigd is dat er geen betalingen meer moeten gebeuren. Er is nog de afrekening en dat kan zowel een betaling als een terugstorting zijn. Kan je best de domiciliëring nog openstaan hebben, want Electrabel zal die eerst willen gebruiken, dan een bericht van de bank krijgen dat het niet meer gaat, en dan op een andere manier moeten proberen dat op te lossen. Kost tijd en moeite. En dat laten openstaan is niet gevaarlijk want we zijn hier toch met grote bedrijven bezig.

        Ik begrijp de bank niet dat zij daar moelijk over doen. Jij geeft eeen bedrijf de toelating dat ze automatisch geld opvragen voor hun diensten, en ineens mag jij dat niet zomaar stopzetten? Stel dat er toch een dringende reden is om te vermijden dat er nog automatisch geld wordt gestort op vraag van uw leverancier?
        Ik denk dat we hier met een grote logge bank te maken hebben. Ik ben bij een kleinere bank, en ik kan dat volledig zelf beheren via internetbanking. Zoals het hoort.

        Peter

        Comment


        • #5
          Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Ik heb zo'n domciliering bij Electrabel, vraag me niet waarom dat nu precies een SEPA exemplaar is.


          Die vertellen me dat enkel de schuldeiser die opdracht kan stopzetten.
          Dat is wat nieuws, welke bank is dat?

          Als ik dat stopzet gaat dat onmiddellijk in voege, zonder meer.

          edit: Amaai, ik heb het juist gelezen (TA)
          Ik betaal tegenwoordig niets meer via domiciliëring. Alleen doorlopende opdrachten, wanneer ik het wil.
          Je geeft de schuldeiser toch blanco card?

          Minister Van de Lanotte zei vroeger al dat hij nooit zo zou betalen, ik moet 'm gelijk geven.
          Last edited by w00ha; 7 mei 2012, 18:57.

          Comment


          • #6
            Re: SEPA domiciliering

            Spijtig dat zoiets kan gebeuren. Hier geen domiciliëringen, ook al heeft het soms kortingen als gevolg. Op mijn verrrichtingen houd ik graag volledige controle.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: SEPA domiciliering

              Dit heeft niets met de bank te maken. Dit is een soort domiciliëring dat de leverancier heeft aangevraagd bij de bank in naam van zijn klant. Het is enkel de leverancier (in dit geval dus Electrabel) die dit soort domiciliëringen terug kan stopzetten.
              Je bank kan daar dus niets aan doen... De stopzetting zal je dus bij die leverancier terug moeten aanvragen.

              Dergelijke zever is ook 1 van de redenen dat ik zo weinig mogelijk domiciliëringen gebruik : ik ben best in staat om zelf mijn betalingen uit te voeren.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: SEPA domiciliering

                Allemaal niet aan meedoen aan die zever. is gewoon een volmacht op je bankrekening dat je geeft is het nu domiciliering of sepa, tis allemaal bedriegerij en er word met regelmaat misbruik van gemaakt. Ik laat ze een factuur sturen en die betaal ik dan wel zelf eigenhandig.

                Maar in jou geval zou ik mijn bank onder druk zetten, stopzetten die handel of ik verhuis onmiddelijk van bank, rekening leeg en boeken toe.

                Comment


                • #9
                  Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Allemaal niet aan meedoen aan die zever. is gewoon een volmacht op je bankrekening dat je geeft is het nu domiciliering of sepa, tis allemaal bedriegerij en er word met regelmaat misbruik van gemaakt. Ik laat ze een factuur sturen en die betaal ik dan wel zelf eigenhandig.

                  Maar in jou geval zou ik mijn bank onder druk zetten, stopzetten die handel of ik verhuis onmiddelijk van bank, rekening leeg en boeken toe.
                  Nog eens : die bank heeft daar niets mee te maken... Die is zelfs verplicht om die domiciliëring toe te staan, en KAN ze niet stopzetten. Je moet die stopzetting doen bij Electrabel.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Je moet die stopzetting doen bij Electrabel.
                    Stel dat die het vertikken om dat te doen, dan kan je gaan procederen of zo ?
                    Toch echt te gek om los te lopen...

                    Alvast een klacht bij FOD ingediend tegen deze onbegrijpelijke KAFKA praktijken.
                    Last edited by nete; 8 mei 2012, 09:54.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Stel dat die het vertikken om dat te doen, dan kan je gaan procederen of zo ?
                      Toch echt te gek om los te lopen...

                      Alvast een klacht bij FOD ingediend tegen deze onbegrijpelijke KAFKA praktijken.
                      Dat bedrijf kan dat niet vertikken : ze zijn evengoed verplicht die domiciliëring terug stop te zetten als de klant dat vraagt.
                      Maar je hebt 100% gelijk : het is allesbehalve klantvriendelijk en uiteraard er enkel op gericht dat de leverancier ervoor zorgt dat het quasi zeker is om z'n geld te ontvangen.
                      Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog maar enkele maanden afweet van dergelijke domiciliëringen.

                      Er zijn nog dergelijke zaken : het bedrijf waar ik werk, stelt mij een GSM ter beschikking, maar als ik teveel bel (zelfs als het voor het werk is), dan wordt het teveel rechtstreeks van mijn rekening gefactureerd (en dus niet dat het van het bedrijf). Ik heb nochtans op geen enkel moment een handtekening geplaats om die domiciliëring in gang te zetten.
                      Die GSM wordt dus bitter weinig gebruikt... Een vaste telefoon op het werk, heb ik zelfs niet.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: SEPA domiciliering

                        Efkes gechat met Electrabel via hun site: die persoon heeft de domiciliering stopgezet, maar hij viel zelf uit de lucht, en vroeg of dat bij alle bedrijven zo was...

                        Blijft dat die manier van werken voor mij totaal absurd is.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: SEPA domiciliering

                          Electrabel heeft voor alle klanten de domiciliëring omgezet naar een Europese domiciliëring en die krijg je zelf van geen kanten weg uit je rekening.
                          Bij mij staat die nu geblokkeerd maar weg gaat die niet.
                          Straf dat de banken samen met de schuldeisers op uw rekening een domiciliëring kunnen veranderen waar je zelf geen rechten meer op hebt.
                          Persoonlijk vind ik dit onaanvaardbaar.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door tklapgat Bekijk bericht
                            Jij geeft eeen bedrijf de toelating dat ze automatisch geld opvragen voor hun diensten, en ineens mag jij dat niet zomaar stopzetten?
                            En dat klopt niet volgens de regelgeving van domociliëring en de info dat Electrabel verschaft :

                            Ontvang je Elektriciteit en Aardgas aan Scherpe Prijzen. Ook Groene Stroom. Kies Slimme Oplossingen die je Energieverbruik Verlagen en Kosten Vermijden.


                            Eenvoudig en zeker
                            Met een domiciliëring bent u gerust. Electrabel vraagt op het juiste moment rechtstreeks aan uw bank om de betaling uit te voeren.

                            Uw voordelen
                            Electrabel informeert u via sms of per e-mail wanneer een betaling wordt gevraagd aan de bank.
                            U wint tijd, want Electrabel zorgt voor alles.
                            U voorkomt betalingsherinneringen en kosten voor laattijdig betalen.
                            U beperkt de papierberg tot 1 afrekening per jaar.
                            U kunt uw domiciliëring steeds stopzetten.
                            Electrabel schenkt u een jaarlijkse korting van 10 euro .

                            Als ik nu in mijn online bankieren ga en kijk naar die domiciliëring, dan staat er het volgende bij (info knop) :
                            De Europese domiciliëring is een betaaldienst waarvan het initiatief bij de schuldeiser ligt, om op een vaste, meegedeelde datum van een schuldenaar een betaling te ontvangen. Europese domiciliëringen kunnen zowel in België als in het buitenland worden uitgevoerd en beide partijen moeten een rekening in de Europese Economische Ruimte hebben.

                            Bij de andere gewone domiciliëringen staat :
                            De Belgische domiciliëring is een betaaldienst waarvan het initiatief bij de schuldenaar ligt. Door een domiciliëring te openen, staat de schuldenaar een schuldeiser toe zijn rekening op een vaste, meegedeelde datum met een bedrag in euro te debiteren. De Belgische domiciliëring kan alleen in België worden uitgevoerd en beide partijen moeten een Belgische rekening hebben.
                            Last edited by VerSeg; 8 mei 2012, 15:28.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: SEPA domiciliering

                              Eens benieuwd wat de federale dienst economie gaat antwoorden

                              Die slapen rustig verder....

                              Ik wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd: Electrabel beweert dat de domiciliering stopgezet is op 8 mei en mijn bank ziet niks.

                              Blijkt dus dat ALLE lopende domicilieringen in 2014 omgezet zullen worden naar zo'n SEPA gedoe.

                              Tijd dus om zo snel als mogelijk alle domicilieringen stop te zetten !
                              Last edited by nete; 16 mei 2012, 13:08.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X