Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focuspunt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focuspunt

    Ik heb mij zopas een tweedehands tamron 70-200 2.8 aangekocht. Ik zeg er direct bij dat ik er al verschillende knappe en haarscherpe beelden mee gemaakt hèb. Verschillende portretten gemaakt op 200 mm en echt haarscherp. Maar ik heb ook al een aantal keer gehad dat ik een portret maak tussen de 140 en de 200 mm met open diafragma scherpstel op het midden van het gezicht en dat dan bv de ogen onscherp zijn maar de mond en kin haarscherp. Ik heb iets gelezen over front en backfocus.
    Kan iemand mij raad geven hoe ik ze test op dit fenomeen. ( ik gebruik steeds de instelling punt scherpstelling)

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Focuspunt

    For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.


    Tonnen leesmateriaal

    Comment


    • #3
      Re: Focuspunt

      das grappig
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #4
        Re: Focuspunt

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        das grappig
        ?????

        Comment


        • #5
          Re: Focuspunt

          Oorspronkelijk geplaatst door robbi Bekijk bericht
          Ik heb mij zopas een tweedehands tamron 70-200 2.8 aangekocht. Ik zeg er direct bij dat ik er al verschillende knappe en haarscherpe beelden mee gemaakt hèb. Verschillende portretten gemaakt op 200 mm en echt haarscherp. Maar ik heb ook al een aantal keer gehad dat ik een portret maak tussen de 140 en de 200 mm met open diafragma scherpstel op het midden van het gezicht en dat dan bv de ogen onscherp zijn maar de mond en kin haarscherp. Ik heb iets gelezen over front en backfocus.
          Kan iemand mij raad geven hoe ik ze test op dit fenomeen. ( ik gebruik steeds de instelling punt scherpstelling)

          Alvast bedankt.
          Met zoeken op het forum hier moet je de test wel vinden met de batterijen om te zien of je front of back focus hebt.

          Comment


          • #6
            Re: Focuspunt

            Aangezien je schrijft dat je het voor hebt met volledig open diafragma veronderstel ik dat je hier te maken hebt met de beperkte scherptediepte bij een grote opening.
            Scherp stellen bij een portret doe je op het oog dat het dichtst bij de camera is.
            Opletten met te groot diafragma. Te weinig scherptediepte is niet mooi (het ganse gezicht moet toch min of meer scherp zijn).
            Oplossen door diafragma te verkleinen (van f2.8 naat f4 bv) en/of iets verder van uw onderwerp gaan staan (en niet terug gaan inzoomen dan).

            Comment


            • #7
              Re: Focuspunt

              @robbi, ik bedoelde de link die erop stond dat automatisch naar google ging. ik had dat nog niet gezien.
              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

              Comment

              Working...
              X