Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Orkney & Shetland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Orkney & Shetland

    Zijn er al forum leden op de Orkney en/of Shetland eilanden geweest? Wat waren jullie ervaringen en uiteraard, wat kan je vertellen over de fotogenieke plaatsen?

    Djienbe

  • #2
    Re: Orkney & Shetland

    Wij deden een begeleide daguitstap vanuit John O'Groats naar Orkney. (Overzet met de camper was nogal prijzig!)
    Wel een paar leuke dingen gezien zoals Skara Brae, de Highland Park distillerie, Stenness standing stones, Italian Chapel, e.a.
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Orkney & Shetland

      Ik ben er een paar jaar geleden geweest - met het vliegtuig naar Kirkwall, vandaar alles met openbaar vervoer/ferry/te voet.

      Twee aanraders als je graag wandelt: met de voetgangersferry van Stromness naar Hoy, te voet dwars over het eiland naar de Old Man of Hoy en terug.
      Ook de wandeling langs de westzijde van Westray, vanaf vuurtoren van Noup Head. Fish & chips in het Pierowall Hotel op Westray zijn de beste die ik ooit gegeten heb.

      Comment


      • #4
        Re: Orkney & Shetland

        @jr52 en @erikdr, bedankt voor jullie reactie. Ik besefte al dat het niet zo'n bijzonder druk bezochte regio is maar misschien komen er nog reacties van BDleden.

        Djienbe

        Comment


        • #5
          Re: Orkney & Shetland

          Shetland is mooi maar duur. Een trip naar Shetland (vanuit België met de wagen) vergt twee nachtboten (Zeebrugge - Hull of Rosyth / Aberdeen - Lerwick). Voor die prijs kan je evenwel naar Zuid-Afrika vliegen.
          Plaatsen die te bezoeken zijn: te veel om op te noemen (zie o.a. Visit Scotland). Zowel interessant qua natuur (vogelkolonies met onbeperkte toegang en daarom véél interessanter dan Bass Rock) alsook historisch.
          Groot voordeel in de zomermaanden: geen vervelende midges zoals in de rest van Schotland Om zonsondergangen te fotograferen in juni moet je wel wachten tot na middernacht door zijn noordelijke positie (zeer korte nachten).
          Shetland bestaat uit vele eilandjes. Koop een island hopper pass om alles te bezoeken.
          Weer: meer regen dan de rest van Schotland. Ik had geluk in juni. Weinig regen gehad, maar toeristen die ik tegenkwam op mijn eerste dag hadden reeds 3 weken ..... continu regen.
          Als je Schotland nog nooit bezocht hebt, ga dan niet direct naar Shetland (té duur), maar bezoek eerst "the mainland"(Highlands en Lowlands). Daar ga je meer waar voor je geld hebben

          Groetjes,
          Philippe
          Last edited by Photophil (De); 18 mei 2012, 19:40.
          beeldbank www.arterra.be
          persoonlijke site www.wildeyes.be
          Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

          Comment


          • #6
            Re: Orkney & Shetland

            Orkney ken ik goed, fotogenieke plaatsen met hopen!
            Het licht kan er heel spektaculair zijn, zonsopgang en ondergang kunnen er prachtig zijn. In de zomer, kan de hemel vuurrood kleuren bij zonsondergang, kijk richting Hoy, daar gaat de zon onder.
            Mooie spots voor zonsondergang; Warebeth cemetery bij Stromness, Ring of Brogar. Andere locaties; Yesnaby, Marwick head, Birsay, Hole o' rowe, stranden aan churchill barriers...noem maar op! Zijn ook heel wat WO II resten!
            De andere eilanden,

            Als je met de boot vanuit Scrabster naar Stromness vaart dan vaar je voorbij the Old man of Hoy, is wat duurder dan uit Gils bay, ma toch de moeite!

            Tocht naar Old man, is 5miles klimmen, maar zeker de moeite.
            Zeehonden zul je er regelmatig zien, in Deernes zie ik steeds een koppel Velduilen en naargelang het seizoen tal van vogels.

            Voor de terugreis naar het vaste land, als je tijd hebt, rij dan via Tongue/Loch Loyal terug naar de A9, geen kat op de baan en prachtige landschappen!

            Ik benijd je, want ik ga pas in 2013 (eindelijk) terug! Heel veel plezier, en aarzel ni, ik begin de hele regio vrij goed te kennen.

            Comment


            • #7
              Re: Orkney & Shetland

              Oorspronkelijk geplaatst door SnEm Bekijk bericht
              Orkney ken ik goed, fotogenieke plaatsen met hopen!
              Het licht kan er heel spektaculair zijn, zonsopgang en ondergang kunnen er prachtig zijn. In de zomer, kan de hemel vuurrood kleuren bij zonsondergang, kijk richting Hoy, daar gaat de zon onder.
              Mooie spots voor zonsondergang; Warebeth cemetery bij Stromness, Ring of Brogar. Andere locaties; Yesnaby, Marwick head, Birsay, Hole o' rowe, stranden aan churchill barriers...noem maar op! Zijn ook heel wat WO II resten!
              De andere eilanden,

              Als je met de boot vanuit Scrabster naar Stromness vaart dan vaar je voorbij the Old man of Hoy, is wat duurder dan uit Gils bay, ma toch de moeite!

              Tocht naar Old man, is 5miles klimmen, maar zeker de moeite.
              Zeehonden zul je er regelmatig zien, in Deernes zie ik steeds een koppel Velduilen en naargelang het seizoen tal van vogels.

              Voor de terugreis naar het vaste land, als je tijd hebt, rij dan via Tongue/Loch Loyal terug naar de A9, geen kat op de baan en prachtige landschappen!

              Ik benijd je, want ik ga pas in 2013 (eindelijk) terug! Heel veel plezier, en aarzel ni, ik begin de hele regio vrij goed te kennen.
              Bedankt voor je reactie.
              Ik krijg kiekenvlees als ik het lees maar bij mij is dat reisplan ook pas voor 2013
              Het wordt dan gelukkig wel onze 4e Schotland reis.

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: Orkney & Shetland

                Reeds 2 maal naar Schetland geweest en hoop asap terug te keren :-)

                Is wel een ganse bedoening met vliegtuig (Brussel > Londen | Londen > Glasgow | Glasgow > Sumburgh)

                Sumburgh Head is voor vogels al super. Het eiland Noss (Noup of Noss) ook weer vogels. (wandelen of met de boot er rond)

                Sint Ninians Island mooi voor het landschap.

                Hermaness (noorden van noordelijkste eiland Unst) ook weer voor vogels + mooie wandelingen

                Welcome to the official website for Shetland - the thriving and dynamic island archipelago in the heart of the North Sea. We've got all the information you need if you plan to visit, live, work, study or invest in Shetland.


                En een plaatsje voor te verblijven > http://www.gloverlodges.co.uk
                johnvde

                Comment

                Working...
                X