Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

    Hallo,

    Ik heb mezelf de Canon EF 70-200mm F4 aangeschaft. Vandaag ben ik daarmee communiefoto's gaan nemen van de dochter van mijn tante. Toen ik thuis kwam en alles bekeek was ik echter alles behalve tevreden van de foto's.

    Wat is nu het probleem? Hier een voorbeeld


    Ik stel scherp op de ogen en herkadreer.

    De foto's zijn genomen op een heldere dag. Sluiter is sneller dan 1/200 (op 200mm), 400 iso en f4. Een van de kwaliteiten van de lens is dat ze scherp is op f4!? Body is 400D

    Bedankt
    Last edited by xJOMAx; 8 mei 2012, 10:12.
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

  • #2
    Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

    wss bewegingsonscherpte.
    200mm x 1,6 (cropfactor) = 320mm.
    En een beetje backfocus lijkt het (Dat had ik ook met de 70-200 + 400D)

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

      sneller dan 1/200???
      exif zegt toch 1/60 dus dat zal wel het probleem zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

        Oei, dat is inderdaad geen goede reclame. Al eens vanop een statief geprobeert?
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

          Denk ik ook, vandaar mijn statief sugestie.

          Oorspronkelijk geplaatst door bluesphoto Bekijk bericht
          sneller dan 1/200???
          exif zegt toch 1/60 dus dat zal wel het probleem zijn.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

            Als ik naar de exif kijk vertelt deze me dit:

            Exposure Time = 1/60"
            F Number = F4.5
            Exposure Program = Aperture priority
            ISO Speed Ratings = 800
            Focal Length = 180mm

            Volgens mij is dit bewegingsonscherpte.

            Waarom herkaderen als je onderwerp (ogen ) in het midden van de foto staat zoals je hier toont?

            Bij gebruik van het centrale focuspunt had je hier niet hoeven te herkaderen.
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

              Niet ongerust zijn, is bewegingsonscherpte!
              Tracht eerst eens met een beanbag of statiefje op stilstaand onderwerp uit met sluitertijd zoals hoger aangehaald op sneller of = 1/320s. Je moet idd de cropfactor meetellen.
              Dit is een geweldig objectief, maar straft beweging ongenadig af.
              Mvg, Tin_tin
              Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                En waarom kiest de camera op Av op een bewolkte dag dan voor 1/60ste sluiter? Dat is toch niet logisch met F4.5 en 800 ISO?
                Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                  Tja, hij is een beetje wazig van de de beweging op 1/60ste, maar als ge de donkere delen wat ophaalt en er een high pass overgooit (van 2 pixels), zie ja dat al heel veel minder.
                  De matrixmeting heeft m.i teveel van die lichtvlek op de haren in rekening gebracht, waardoor die wel mooi in detail komen, maar waardoor het gezicht vuil word als ge dat ook moet ophalen. Er zit dus m.i. een soort van kleurenruis op die niet alleen door het groene bladerdak komt, maar ook door het tegenlicht . Ze had zich misschien een beetje naar de zon moeten draaien. In Belgie moet je nu eenmaal met een f4-lens soms alle licht optimaal laten vallen, en bij de hoge iso's (800 op die body) toch zo egaal mogelijk proberen te belichten, binnen een beperkt dynamisch bereik. Anders krijgt ge ergens contrast- en dus ook scherpteverlies.
                  Ik zeg maar spontaan wat ik denk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                    Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                    En waarom kiest de camera op Av op een bewolkte dag dan voor 1/60ste sluiter? Dat is toch niet logisch met F4.5 en 800 ISO?
                    Mijn 450D en de 400D wss gaan niet hoger dan iso 800 in auto-ISO, als je dan f4.5 kiest kom je op deze instellingen uit
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                      En waarom kiest de camera op Av op een bewolkte dag dan voor 1/60ste sluiter? Dat is toch niet logisch met F4.5 en 800 ISO?
                      Is de foto niet goed belicht?

                      En als je op het gezicht gemeten had, was het waarschijnlijk 1/30ste geweest.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Is de foto niet goed belicht?

                        En als je op het gezicht gemeten had, was het waarschijnlijk 1/30ste geweest.
                        Ik vind het gewoon vreemd dat de sluiter zo lang is op een heldere dag met vrij hoge iso en de lens zo goed als vol open.
                        Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                          Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                          Ik vind het gewoon vreemd dat de sluiter zo lang is op een heldere dag met vrij hoge iso en de lens zo goed als vol open.
                          Hebt ge die bomen al eens bekeken? Waarschijnlijk kwam er helemaal geen licht van boven. Ik meet nu maar 1 tot 3 stops meer licht in een bos waar ik de hemel zelfs nog kan zien, voor bijna 20%.
                          Als het model met haar rug naar een open plek staat, hebt ge niks aan dat licht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                            4.5 blijft 4.5 of dat nu bijna volopen is of flink geknepen op 1.8 lens en je staat in een bos.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 70-200mm F4 niet scherp?

                              volgende keer investeren in de IS versie.
                              maakt het verschil.

                              Ch.
                              www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                              Comment

                              Working...
                              X