Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens koop ik best? Graag advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens koop ik best? Graag advies

    Ik zou graag een lens kopen waar ik mooie portretten mee kan maken maar ook macro wil fotograferen.
    Men had mij aangeraden om deze lens te kopen Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 Canon

    ben ik dan niet beter om zo een lens Canon EF 50mm f/1.8 II te kopen (voor mijn portretten dan) en dan nog de Raynox DCR-5320PRO 3-in-1 Macro lens kit voor als ik dan macro zou willen doen
    want hoe lager de F waarde hoe beter toch of niet?
    Kunnen jullie mij helpen?
    alvast bedankt Marleen

  • #2
    Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

    voor macro koop je best een macrolens. Die 90mm is ook geschikter voor portretten dan de 50mm.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      voor macro koop je best een macrolens. Die 90mm is ook geschikter voor portretten dan de 50mm.
      helemaal mee eens.

      Die Tamron heb ik ook en is een goede lens.
      Je hebt bij macro niet snel grote openingen nodig omdat je zo al weinig dof hebt.

      50mm vond ik op crop ook te weing mm's voor portretten, zeker voor headshots zit je er vlak op je model mee.
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

        Ik zou eens kijken voor een 85mm 1.8 voor canon als ik u was!
        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

          Oorspronkelijk geplaatst door leentjesphotoshop Bekijk bericht
          Ik zou graag een lens kopen waar ik mooie portretten mee kan maken maar ook macro wil fotograferen.
          Men had mij aangeraden om deze lens te kopen Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 Canon

          ben ik dan niet beter om zo een lens Canon EF 50mm f/1.8 II te kopen (voor mijn portretten dan) en dan nog de Raynox DCR-5320PRO 3-in-1 Macro lens kit voor als ik dan macro zou willen doen
          want hoe lager de F waarde hoe beter toch of niet?
          Kunnen jullie mij helpen?
          alvast bedankt Marleen
          Dag Marleen,
          Om te beginnen: de f-waarde heeft te maken met lichtsterkte en scherptediepte. (zoek belichtingsdriehoek -> diafragma voor meer info)
          Ik zie dat je de Canonvariant van de Tamron voorstelt, dus ga ik er van uit dat je een Canon bezit. Je kan ook eens kijken naar de Canon 100mm 2.8 (Let op: ik bedoel de niet-L versie, die is wat duurder, maar als je het budget moest hebben, prachtige lens )
          Je kan de Canon 100mm 2.8 non-L/non-IS ook regelmatig tweedehands vinden, en de prijs valt dan nog mee. (ong. €300-400, €519 nieuw bij Konijn)
          Als macrolens is deze heel goed, en als portretlens is ze ook best goed te gebruiken, denk ik. (wat aan de korte kant, maar wel een zeer goede lens).
          In het laatste geval komt de 2.8 ook goed van pas om een mooie onscherpte te creëren (oftewel bokeh in fotografetaal )
          Zelf heb ik de lens niet, maar ik denk wel dat ik ze ooit eens ga aanschaffen, maar dat is nog niet voor binnenkort

          Als je nog vragen moest hebben, mag je altijd iets laten weten!
          Jannes Bollen
          Website / Facebookpagina

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

            Ik heb zowel de 50 1.8 als de 100macroL met IS en geloof mij, de 50 komt bijna nooit meer uit mijn kast. De 100 mm van canon zonder IS is trouwens even scherp hoor als met IS dus is geen must. En de 50 1.8 is wel echt een kwalitatief mindere lens, zeer moeilijk manueel scherp te stellen (scherpstelring zeer klein) en vrij veel last van hunting van de autofocus.
            Mvg, Tin_tin
            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

              Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
              Ik heb zowel de 50 1.8 als de 100macroL met IS en geloof mij, de 50 komt bijna nooit meer uit mijn kast. De 100 mm van canon zonder IS is trouwens even scherp hoor als met IS dus is geen must. En de 50 1.8 is wel echt een kwalitatief mindere lens, zeer moeilijk manueel scherp te stellen (scherpstelring zeer klein) en vrij veel last van hunting van de autofocus.
              Niet helemaal akkoord hiermee:
              Ik heb dezelfde lenzen en ik heb ze beiden nodig. Soms vind ik de 100mm echt wel te lang, voornamelijk als je meer dan enkel een "kopke" op de foto wilt.
              Ivm de 50mm1.8: die zit echt het meest van de tijd op mijn camera, licht, handig, kwaliteit is ok (maar niet super zoals 't zou kunnen zijn - 50mm 1.4 (sigma eventueel)). Zeker het hunten van de 1.8 lens kan ik beamen. Voor macrofotografie koop je echter wel beter een macrolens. In eerste instantie kan je die zeker ook gebruiken voor portret en achteraf eventueel een 50mm bijkopen.

              Voor macrofoto's is een kleine f-waarde (groot diafragma) niet van groot belang omdat hoe dichter je bij je object bent, hoe minder scherptediepte. Als je macro op f/1.8 zou trekken, dan is de zone die scherp is heel klein. Meestal trek ik (nog niet zo bedreven in macro fotografie moet ik toegeven) op f/8 of f/11. Een echte macro lens zal je echter niet snel vinden met een f-getal anders dan 2.8 (herinner ik mij uit mijn zoektocht).

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

                Ik heb de tamron 60 mm f2.0. (Sony) ik kan ze niet vergelijken met een 90 mm maar ik kan wel zeggen dat ik er zowel haarscherpe macro s mee maak als vaak gebruik om portretten mee te maken. Voor prortret is die f2 echt wel leuk om mee te werken.
                Ik zal vanavond in de beginnershoek nog eens een portretje uploaden die ik dit weekend gemaakt heb. Naar mijn mening prachtig lensje.
                Ik zou zeggen neem je body mee naar je vertrouwde fotozaak en test er de verschillende uit dan ga je snel weten bij welke je het beste gevoel hebt.
                Grtz

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

                  Oorspronkelijk geplaatst door robbi Bekijk bericht
                  Ik heb de tamron 60 mm f2.0. (Sony) ik kan ze niet vergelijken met een 90 mm maar ik kan wel zeggen dat ik er zowel haarscherpe macro s mee maak als vaak gebruik om portretten mee te maken. Voor prortret is die f2 echt wel leuk om mee te werken.
                  Ik zal vanavond in de beginnershoek nog eens een portretje uploaden die ik dit weekend gemaakt heb. Naar mijn mening prachtig lensje.
                  Ik zou zeggen neem je body mee naar je vertrouwde fotozaak en test er de verschillende uit dan ga je snel weten bij welke je het beste gevoel hebt.
                  Grtz
                  Inderdaad, over de hele lijn: die Tamron 60/f2 (bij mij natuurlijk Nikonversie) is een prachtig stukje glas, AF niet snel, wat voor macro niet echt een bezwaar is (liever MF). En test met je eigen body!!!
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

                    Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                    Ik zou eens kijken voor een 85mm 1.8 voor canon als ik u was!
                    Daar kun je niks mee voor macro.

                    De Tamron is helemaal zo gek niet, maar de Canon is soms niet zo heel veel duurder en nog fijner.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens koop ik best? Graag advies

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Daar kun je niks mee voor macro.

                      De Tamron is helemaal zo gek niet, maar de Canon is soms niet zo heel veel duurder en nog fijner.
                      Inderdaad
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                      Comment

                      Working...
                      X